POZYTYWNY KONFLIKT Wstajesz rano, otwierasz okno i widzisz te wspaniałe istoty, jakimi są konie… Idziesz do stajni i czujesz zapach siana, konie rżą na Twój widok, podajesz im śniadanie, a potem puszczasz na padok lub rozpoczynasz jazdę. Obrazek idealny dla większości osób związanych z końmi. Praca z nimi to czysta przyjemność, to zwieńczenie dziecięcych marzeń. To praca marzeń, połączenie obowiązków z pasją. I wydawałoby się, że to wystarczy do idealnego miejsca pracy. Jednak bywa tak, że w tej idealnej rzeczywistości pojawiają się konflikty. Mogą one, w zależności od profilu stajni, mieć różny charakter i różne źródła. Wstajni, która ma w swojej ofercie usługę hotelu dla koni, konflikty mogą pojawić się, ponieważ występują różnice w podejściu do opieki nad końmi. Opiekunowie koni i właściciele stajni mogą bowiem mieć różne opinie na temat metod pielęgnacji, odżywiania, treningu czy zwykłych, codziennych zabiegów pielęgnacyjnych. W stajniach, w których organizowane są zawody lub jest grupa osób biorących udział w zawodach, może występować rywalizacja, która czasem przeradza się w osobiste konflikty pomiędzy jeźdźcami. W zależności od organizacji stajni mogą też występować spory o dostęp do sprzętu, stajni, hali czy padoków. Takie przypadki mogą prowadzić do tarć pomiędzy opiekunami koni i obsługą stajni. Konflikty w stajni mogą występować również pomiędzy pracownikami. Wynikają najczęściej z nierównego podziału pracy, odmiennego sposobu podejścia do pracy czy wykorzystania czasu pracy. Często, gdy zadania zlecone pracownikom są niejasne lub zlecone nieodpowiednim osobom, Karolina Mądry Prima Horse prowadzi to do nieporozumień. Takie sytuacje mogą powodować frustrację i poczucie niesprawiedliwości. Pomiędzy pracownikami może występować też rywalizacja, która przeradza się w konflikty. Każdy z nas, chcąc nie chcąc, nie raz był obserwatorem konfliktu lub jego uczestnikiem. Ale nie zawsze przynoszą one negatywne efekty, czasem może z nich wyniknąć coś pozytywnego. Osoby zarządzające stajnią powinny, o ile tego nie potrafią zrobić w naturalny sposób, zainwestować w rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów, co z pewnością przyniesie długofalowe korzyści całej organizacji. Najlepiej byłoby nie doprowadzić do sytuacji, w której konflikty eskalują do takiego stopnia, że trzeba będzie dokonać radykalnych decyzji, nie zawsze z korzyścią dla wszystkich. Identyfikacja konfliktu Menedżer stajni powinien zwracać uwagę na różne sygnały i zachowania ludzi. Oto kilka przykładów, które mogą pomóc w identyfikacji konfliktów: • Obserwowanie zachowania: unikanie kontaktu, otwarta wrogość czy niechęć do współpracy mogą wskazywać na konflikt. Fot. AdobeStock/BillionPhotos.com 1/2025 87 H & B MARKETING
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz