Horse&Business Magazine 2/2021

PRAWNE REGULACJE SPRZEDAŻY ONLINE MIĘDZY PRZEDSIĘBIORCAMI Choć regulamin sklepu internetowego nie wydaje się być zbyt zachęcającą lekturą, warto zapoznać się z jego treścią już podczas pierwszej wizyty na stronie z interesującym nas produktem. Sprzedaż B2B daje bowiem szeroką możliwość modyfikacji tradycyjnych uprawnień kupującego, zawartych w Kodeksie cywil - nym. Profesjonalny uczestnik obrotu nie może powołać się na tak szeroki zakres ochrony przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi, jakiej doświadcza konsument, co zobowiązuje go do większej uważności podczas elektronicznych zakupów. Często zdarza się, że towar zakupiony online nie spełnia naszych oczekiwań. Należy pamiętać, że powszechnie znane uprawnienie do zwrotu produktu bez podania przyczyny w terminie 14 dni dotyczy wyłącznie konsu - mentów. Zapis o podobnym brzmieniu może się jednak znaleźć w regulaminie sklepu internetowego – powi - nien wówczas precyzyjnie określać termin do złoże - nia oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży. Jeżeli takiego zapisu nie ma w regulaminie to przedsię - biorca musi się liczyć z tym, że nie odstąpi w sposób dowolny od zawartej umowy. Za sprawą trwającej pandemii COVID-19 branża e-commerce przeżywa niewątpliwy rozkwit. Możliwość zakupu sprzętu jeździeckiego, suplementów, paszy czy innych towarów dostępnych w sklepach internetowych za korzystną cenę sprzyja dokonywaniu szybkich decyzji. W tymmiejscu należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że inne uprawnienia przysługują kupującemu, jeżeli dokonujemy zakupu jako osoba fizyczna (konsument), a zupełnie inne w sytuacji, gdy dokonujemy zakupu jako profesjonaliści, czyli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Stąd niezwykle ważne jest aby mieć świadomość w jakiej roli występujemy zawierając daną umowę sprzedaży online. Artykuł zostanie poświęcony głównie sprzedaży między przedsiębiorcami, czyli tzw. sprzedaży B2B. Co ważne, jeżeli zamówione towary są spersonalizo - wane (np. odzież jeździecka wykonana według naszych indywidualnych wskazówek, zawierająca przykładowo nadrukowane imię i nazwisko zawodnika czy klubową przynależność), prawo odstąpienia od umowy nie przy - sługuje nie tylko przedsiębiorcy, ale nawet konsumen - towi. Warto więc taki zakup gruntownie przemyśleć. Jeśli produkt zakupiony w sieci jest wadliwy lub dostarczony w niepełnej ilości, przedsiębiorcy przy - sługują uprawnienia wynikające z gwarancji oraz rękojmi jak przy klasycznej sprzedaży towaru, o ile oczywiście nie zostały wyłączone czy ograniczone mocą regulaminu sklepu internetowego, co należy zawsze sprawdzić przed podjęciem decyzji o zakupie. Sytuacja komplikuje się, gdy zamawiamy towar od zagranicznego kontrahenta – w takim przypadku warto uprzednio zweryfikować jakie prawo będzie właściwe dla rozpatrywania ewentualnych spo - rów (prawo polskie czy też prawo państwa, w któ - rym siedzibę ma sprzedający), a także sądy którego z państw będą właściwe do rozpatrzenia sprawy. Gdy natomiast dojdzie do sporu pomiędzy krajowymi 28 HORSE & BUSINESS

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz