Horse&Business Magazine 2/2021
Daria Święcicka – radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu. Tworzy i rozwija markę QLegal, która zrzesza kancelarie adwokatów i rad - ców prawnych z Poznania i Szczecina. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie własności intelektualnej. Na co dzień świadczy pomoc prawną z zakresu prawa cywilnego i gospo - darczego dla klientów z różnych branż gospodarczych, w tym dla podmiotów działających w branży jeździeckiej. przedsiębiorcami, to warto sprawdzić w regulaminie czy właściciel sklepu internetowego nie zawarł klau - zuli zgodnie z którą sprawy sporne na tle umowy będzie rozpatrywał sąd właściwy dla siedziby właści - ciela sklepu internetowego. W takim przypadku może się okazać, że będzie to sąd zlokalizowany na drugim końcu Polski. Warto jeszcze wspomnieć o najnowszej regulacji, będącej ukłonem w stronę prowadzących jedno - osobową działalność gospodarczą. Od 1 stycznia 2021 r. przysługuje im szereg uprawnień przewidzia - nych dotychczas wyłącznie dla konsumentów, choć pod jednym warunkiem – gdy zakupy dokonywane w sklepie internetowym, nie mają dla nich charakteru zawodowego. Najważniejszym z tych uprawnień jest prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet w terminie 14 dni, bez podawania przyczyny. Przykła - dowo: przedsiębiorca prowadzący ośrodek jeździecki w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, który zamawia przez Internet sprzęt jeździecki, nie będzie mógł skorzystać z konsumenckich przywi - lejów, w tym prawa do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny. Ale jeżeli ten sam przedsię - biorca zamówi np. komputer, który również będzie wykorzystywał do prowadzenia swojej działalności gospodarczej to taki zakup nie ma dla niego charakteru zawodowego, a tym samym będzie mógł od takiego zakupu internetowego odstąpić. Uzasadnieniem takiego podejścia ustawodawcy jest to, że przedsię - biorca prowadzący ośrodek jeździecki powinien znać się jako profesjonalista na sprzęcie jeździeckim, ale już nie musi znać się na sprzęcie elektronicznym i w tym zakresie będzie traktowany jak konsument. Wzajemne zobowiązania stron zależą więc w głów - nej mierze od tego, czy kupującego w konkretnych okolicznościach można uznać za konsumenta czy za przedsiębiorcę. Jeśli dokonujemy zakupu jako przed - siębiorca to należy pamiętać, że po pierwsze nie przy - sługują nam tak szerokie uprawnienia jak konsumen - towi, a po drugie należy zwrócić szczególną uwagę na brzmienie regulaminu sklepu internetowego, które może znacząco ograniczyć nasze uprawnienia. Mając świadomość przysługujących kupującemu uprawnień, pozostaje tylko życzyć trafionych zakupów. HORSE LAW ACADEMY 29
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz