Horse&Business 2/2023
dr Eugene La Croix, założyciel Lasma Arabians (współ - organizator aukcji Polish Ovations w USA). Wspomniany wyżej Will Kellogg zakupił w 1946 r. 21 koni z Polski „ura - towanych przed Sowietami” przez armię generała Pattona, w tym zasłużonego dla hodowli Witezia II. Kellogg kupo - wał araby nie tylko z Polski. Konie sprowadzane przez nie - go z Hiszpanii to potomkowie słynnego polskiego Ursusa i można je było niejednokrotnie oglądać na szklanym ekra - nie lat 30. W latach 60. średnia cena za konia arabskiego w USA wynosiła ok. 25 tys. dolarów, w latach 70. wzrosła do 30 tys. dolarów, a w latach 80. za konie płacono tam średnio po 478 tys. dolarów. Polskie araby zdominowały amerykański rynek nie tylko za sprawą swej urody, ale też ze względu na cechy użytkowe, zwyciężając w niezwykle po - pularnych klasach performance (English Pleasure czy Park Horse). Cena stanówki importowanym z Polski Baskiem, który wygrywał zarówno w ręku, jak i pod siodłem, wzrosła z 500 do 10 tys. dolarów. Zwiększający się popyt i rosnące ceny na polskie konie za oceanem poskutkowały decyzją, aby od 1970 r. araby ze stadnin państwowych sprzedawać wyłącznie drogą aukcji w Janowie Podlaskim. Wpłynęło to na wzrost eksportu oraz cen uzyskiwanych na te konie w kraju. W 1977 r. podczas jubileuszu 160-lecia janowskiej stadniny dochód z aukcji w Janowie po raz pierwszy prze - kroczył milion dolarów. Załamanie na rynku amerykańskim Lata 80. to rozkwit i promocja polskiej aukcji jako najwięk - szej w Europie i jedynego sposobu zdobycia koni z Polski. W 1981 r. poprzedziło ją ogłoszenie sprzedaży janowskie - go ogiera El Paso za niespotykaną wcześniej sumę milio - na dolarów amerykańskiemu biznesmenowi Armandowi Hammerowi, a rok później Bandosa za 806 tys. dolarów zakupił amerykański potentat medialny, David Murdock. Zresztą nie tylko amerykańscy celebryci pokochali polskie konie arabskie. Zakupami u nas mógł pochwalić się dyk - tator mody Paolo Gucci, a wieloletnią, wierną klientką ja - nowskich aukcji była, zmarła w 2022 r., żona perkusisty The Rollings Stones – Shirley Watts. Niestety, intensywny import koni arabskich do USA skończył się dość szybko, bo w 1986 r. wraz ze zmianą przepisów podatkowych w Ameryce. Odpis od podatku kwot wydanych na hodowlę koni jako zwierząt użytkowa - nych w rolnictwie w ciągu pięciu lat od wejścia w posiada - nie zniesiono, gdy sumy wydawane na pojedyncze konie zaczęły przekraczać milion dolarów – araba uznano za dobro luksusowe, tymczasem synonimem luksusu wśród gwiazd stały się diamenty, jachty czy dzieła sztuki. Zmiany w USA dotknęły zresztą tamtejsze środowi - sko hodowców koni nie tylko arabskich, ale również wy - ścigowych, których właściciele na przestrzeni lat 1986- -1991 stracili miliony wydane na konie, których nikt już nie chciał kupować. W okresie tym liczba rejestrowanych Obecnie na świecie mamy ok. 13 regularnie odbywających się aukcji koni arabskich, a jedyną, której specyfika organizacji wymusza totalną transparentność i ujawnienie wyników każdemu, kto chce je poznać, jest aukcja w Janowie Podlaskim. Fot. Sławomir Szereda Kahil Al Shaqab (Marwan Al Shaqab & OFW Mishaahl/Mishaah) ur. 2008 katarska stadnina Al Shaqab 19 2/2023 H & B T E M A T W Y D A N I A
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz