Horse&Business 2/2023

Diagram rybiej ości Często jednak nie mamy pojęcia, jak ulepszyć dany pro - ces. Stąd w dalszej części artykułu zosta - nie zaprezentowanych kilka przydatnych metod rozwiązywania problemów. Z jednej strony widzimy problem, czyli skutek pewnych działań lub ich zaniechania, jednak często nie zastanawiamy się nad przyczy - nami jego powstania. W tym przypadku bardzo pomocna może być metoda zwana diagramem Ishikawy, nazywanym również diagramem rybiej ości. Diagram ten używany jest do graficznego przedstawie - nia związków przyczynowo-skutkowych. Dzięki tej me - todzie można precyzyjnie dostrzec złożoność powstałych problemów. Metoda ta polega na wpisaniu zdiagnozowanego pro - blemu w miejsce „głowy” i umieszczeniu ogólnych przyczyn na schemacie o kształcie ości. Kaoru Ishikawa, twórca tej metody, określił kilka głównych przyczyn, które należy roz - patrywać. Są to: ludzie, metody, maszyny, materiały, za - rządzanie, procesy, konkurencja, procedury, dostawcy i or - ganizacja pracy. Każda z tych składowych rozbijana jest na poszczególne przyczyny, które powinny być rozpatrywane indywidualnie jako problemy do rozwiązania. Do wyszcze - gólnionych przyczyn dopisujemy również czynniki, które mogły mieć na nie wpływ. Najważniejsze jest, aby dojść do momentu, kiedy uznasz, że analiza jest wyczerpująco do - kładna. Istotne jest również, aby w tworzenie tej analizy za - angażowani byli wszyscy pracownicy – po to, aby można było spojrzeć na problem z różnych perspektyw. Burza mózgów Kolejną jest meto - da nazwana przez jej twórcę burzą mózgów. Z pewnością większość z nas spotkała się z tym określeniem i domyśla się, o co chodzi, jednak nie jest to takie pro - ste, jak nam wszystkim się wydaje. Metoda ta stanowi niekonwencjonalny sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów. Proces rozwiązywania problemów tą metodą składa się z trzech typowych czynności: wytwarzania pomysłów, ich rozwią - zania i oceny. Myślą przewodnią burzy mózgów jest pobudzanie uczestników sesji (zebrania), aby swobodnie zgłaszali dużą liczbę pomysłów. Ta duża liczba pomysłów zawiera przynaj - mniej kilka dobrych. Około 12-15% zgłoszonych pomysłów ma wartość praktyczną, a pomysły, które zakwalifikowane będą do realizacji, stanowią 2-3%. Więc im więcej pomy - słów, tym lepiej. Ta metoda zabierze nam trochę czasu, ale z pewnością warto jej się przyjrzeć, bo może być kluczem do rozwiązania trudnego problemu. Jak zatem zabrać się do przeprowadzenia burzy mózgów? Zgodnie z poniższym schematem: 1. Faza przygotowawcza – polega na sprecyzowaniu pro - blemu oraz zebraniu i posegregowaniu wszystkich in - formacji o problemie. Podczas tego etapu ustala się skład osobowy zespołu. W stajniach najlepiej, gdyby to byli wszyscy pracownicy (ale nie jest to warunek Ludzie Problem promocja miejsce sposób sprzedaży wyrób cena Rys. 2. Diagram Ishikawy Fot. Depositphotos/Rawpixel 2/2023 H & B M A R K E T I N G 80

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz