2/2024 47 H&B SZKOŁA JEŻDZIECKA REKLAMA płci i poziomu wyszkolenia sportowego. Podstawowe kody zalecane są w wieku 12-13 lat. W wieku 14-18 lat zwinność doskonalona jest kodami bardziej skomplikowanymi i w zależności od potrzeb uprawianej dyscypliny sportowej. PZ poprzez narzucony algorytm ruchu może kształtować zwinność na wszystkich poziomach wyszkolenia sportowego. Trening wpływa nie tylko na fizyczność sportowca, ale także na uczenie się i zdolności ruchowe, które są kluczowym wskaźnikiem zdrowia. W związku z tym programy doskonalące zwinność mogą być wdrażane w celu rozwijania zarówno umiejętności uczenia się, jak i zdolności ruchowych. Szybkość i zwinność należą do zdolności, które są bezpośrednio związane z gotowością umysłową, koncentracją i szybkością reagowania. Wyniki badań Jami i Irandoust6 nad wpływem różnych programów PZ na szybkość i zwinność wykazały znaczną różnicę w zwinności i szybkości na korzyść grupy poddanej treningowi na PZ. Ćwiczenia na PZ obciążają układ krwionośny, a także doskonalą równowagę, koordynację, szybkość i wydolność. Warto dodać, że pomimo bardzo wysokiej wartości narzędzia w rozwoju zwinności mentalne wyzwanie ćwiczącego jest istotnie mniejsze niż obciążenie fizyczne. Należy zauważyć, że zapamiętanie aktów ruchowych w zadanym algorytmie angażuje mięśnie do zmiany kierunku i szybkości, doskonaląc tym samym podejmowanie decyzji i szybkość prawidłowego postrzegania zadanych pól. Oprócz doskonalenia siły i szybkości skurczów mięśni optymalizuje się koordynacja nerwowo-mięśniowa. Asystent trenera, odpowiedzialny za sprawność jeźdźca, będzie doskonalił zdolności ruchowe i sprawność specjalną, ale to trener jeździeckiego szkolenia zasadniczego będzie integrował ich poziom z praktycznym działaniem. aa ŹRÓDŁA 1. Sheppard J.M., Young W.B.: Agility literature review: classifications, training and testing. „J Sports Sci.” 24(9)/2006, s. 919-932. 2. Afonso J., da Costa I.T., Camoes M., Silva A., Lima R.F., Milheiro A. i in.: The Effects of Agility Ladders on Performance: A Systematic Review. „Int J Sports” 41(11)/2020, s. 720-728. 3. Blomkvist A.W., Eika F., Rahbek M.T., Eikhof K.D., Hansen M.D., Sonder- gaard M. i in.: Reference data on reaction time and aging using the Nintendo Wii Balance Board: a cross-sectional study of 354 subjects from 20 to 99 years of age. „PLoS One” 12(12)/2017. 4. Magill R.A., Hall K.G.: A review of the contextual interference effect in motor skill acquisition. „Hum Mov Sci” 9(3-5)/1990, s. 241-289. 5. Jeffreys I.: Motor Learning-Applications for Agility, Part 1. „Strength & Conditioning Journal” 28(5)/2006. 6. Jami S., Irandoust K.: Improving Agility Performance Among Athletes by Jami Agility Table (JAT). „Int J Sport Stud Health” 5(1)/2022.
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz