tając, że na gruntach klasy od IV do VI znacząco łatwiej jest zrealizować taką inwestycję. Nieruchomość rolna, którą chcemy przeznaczyć na inne niż rolnicze użytkowanie – np. wybudować na niej biogazownię – wymaga wydania decyzji o wyłączeniu nieruchomości z produkcji rolnej, której uzyskanie w przypadku gruntów klas od IV do VI jest znacznie mniej formalne. Budowę biogazowni musi poprzedzać faza przygotowań o charakterze administracyjno-prawnym, która obejmuje potrzebne decyzje i pozwolenia niezbędne do dalszych działań inwestycyjnych. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i warunkach zabudowy Biogazownia co do zasady wymaga pozyskania tzw. decyzji środowiskowej, w której organ stwierdza, czy i na jakich zasadach planowana inwestycja może zostać zrealizowana, mając na uwadze ochronę środowiska. Ten etap może zostać pominięty, jeśli biogazownia będzie miała moc mniejszą niż 500 kW, a powierzchnia całej inwestycji nie przekroczy 1 ha (na obszarach Natura 2000 i obszarach chronionego kraj- obrazu maksymalna powierzchnia inwestycji wynosi 0,5 ha). Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej składa się do odpowiedniego organu administracyjnego, najczęściej jest to wójt lub burmistrz. Pierwszym krokiem jest opracowanie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia (KIP), która zawiera podstawowe informacje o planowanej inwestycji, w tym m.in. rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia, przewidywane wykorzystanie surowców, technologię i rozwiązania chroniące środowisko, a także możliwe emisje do powietrza, wody i gleby. Przeprowadzona przez organ ocena oddziaływania na środowisko pozwala określić potencjalne zagrożenia oraz wprowadzić środki zapobiegawcze. Po przeprowadzeniu procedury organ administracyjny wydaje decyzję środowiskową, określającą warunki realizacji i eksploatacji inwestycji. Jeśli nieruchomość, na której planujemy budowę biogazowni, położona jest w obszarze, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.), należy przeanalizować jego zapisy, by upewnić się, że inwestycja jest zgodna z tym, co przewiduje plan. Jednak biogazownie powstają najczęściej na terenach wiejskich, dla których nie uchwalono m.p.z.p., a w takim przypadku konieczne jest uzyskanie decyzji o warunków zabudowy, którą co do zasady wydają wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Do tego celu niezbędne jest złożenie odpowiedniego wniosku o wydanie warunków zabudowy, do którego należy załączyć m.in. koncepcję zabudowy dla biogazowni, mapę zasadniczą o określonych ustawowo parametrach i wypis z ewidencji gruntów. Projekt budowlany i decyzja o pozwoleniu na budowę Następny etap inwestycji to pozwolenie na budowę. Ta decyzja jest obligatoryjna do rozpoczęcia i prowadzenia dalszych prac związanych z planowaną inwestycją. W tym celu należy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę do Uwarunkowania prawne dotyczące inwestycji w zakresie budowy biogazowni pozostają dość skomplikowane, ale wraz z każdą kolejną instalacją na polskiej mapie biogazowej coraz sprawniej procedowane są kolejne tego typu realizacje przez organy administracji publicznej. Odpowiednie przygotowanie i przestrzeganie wszystkich wymogów prawnych to klucz do sukcesu. Działając zgodnie z obowiązującymi przepisami, można uniknąć niepotrzebnych kłopotów i zapewnić sobie spokojną eksploatację instalacji. Ustawodawca, dostrzegając rosnące zainteresowanie tego rodzaju inwestycjami oraz mając na uwadze konieczność wspierania rozwoju odnawialnych źródeł energii, a jednocześnie widząc korzyści z tego płynące, zaproponował szereg ułatwień w procesie realizacji mniejszych biogazowni, które to instalacje idealnie wpisują się w potrzeby ośrodków jeździeckich. W kolejnym artykule przedstawię bliżej wspomniane wyżej uproszczone procedury, stanowiące zachętę do inwestowania w biogazownie. W zgodzie z literą prawa Nieodwracalne zmiany klimatyczne zmuszają nas do poszukiwania i podejmowania działań zwiększających udział odnawialnych źródeł energii w produkcji energii, dlatego biogazownia rolnicza w ośrodku jeździeckim jest świetną szansą na efektywne energetyczne wykorzystanie odpadów organicznych oraz poprawę standardów ekologicznych. 2/2025 83 H & B prawo
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz