Horse&Business 3/2023

CO SPRAWIA, ŻE LUDZIE CHCĄ PRACOWAĆ? Dlaczego ludzie chcą pracować a dlaczego czasami nie chcą? Czy ludzie są pracowici, czy leniwi? Może trochę tacy, trochę tacy? Motywacja – bo to o niej mowa – jest kluczowa w działaniu człowieka, które ma zmierzać do osiągnięcia celów. Z punktu widzenia prowadzenia stajni menedżerowi powinno zależeć, aby pracownik był wydajny i efektywny, a poprzez swoją pracę realizował założone przez organizacje cele. dr Karolina Mądry K ażdy człowiek powinien chcieć działać, a intensyw - ność tych chęci lub inspiracji zależy od odczucia wartości indywidualnych potrzeb. Wyzwolić motywację Potrzeba to wewnętrzny stan, który sprawia, że pewne re - zultaty naszego działania wyglądają atrakcyjnie. To wła - śnie ona determinuje postępowanie ludzi. Warunkiem powstawania motywu jest odczucie rozbieżności pomię - dzy subiektywną oceną aktualnego poziomu zaspokoje - nia potrzeby a sytuacją pożądaną. Potrzeba musi zostać pobudzona, a uczucie rozbieżności wywoła wówczas stan napięcia motywacyjnego. Napięcie to pobudzi naszą chęć działania, wyzwoli energię i przedsiębiorczość. Przez motywację często rozumie się wewnętrzny stan umysłu i ciała: marzenia, życzenia, potrzeby i to, czym człowiek jest kierowany, co pobudza daną osobę i skłania do podjęcia działania. Te wszystkie czynniki jako całość kształtują jego racje określonego zachowania się i działa - nia. Sprawne zarządzanie powinno umożliwiać łączenie celów indywidualnych pracowników z celami firmy, gdyż dzięki temu łatwiej wyzwalać motywację. Im silniejsza jest motywacja, tym energiczniejszą ak - tywność przejawia pracownik i tym większą wykazuje kon - sekwencję w dążeniu do pożądanego rezultatu, naturalnie w zależności od tego, jakie stawia sobie cele i jak ocenia moż - liwości ich urzeczywistnienia w sytuacji swego działania. Motywacja pozytywna i negatywna W procesie motywowania pracowników często powstają przeszkody. Mogą one pojawić się na etapie poprzedzają - cym działanie i w rezultacie utrudnić jego podjęcie, mimo autentycznych chęci pracownika (np. brak odpowiednich 66 3/2023 H & B M A R K E T I N G

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz