Horse&Business 3/2023

narzędzi) lub już po fakcie działania (np. bardzo niska kwota wynagrodzenia), uniemożliwiając całkowite lub czę - ściowe zaspokojenie odczuwanej potrzeby. Te przeszkody są jednymi z głównych przyczyn odczuwania przez pracow - ników stanów frustracji, czyli zawiedzionych nadziei. Motywację można pobudzać na wiele sposobów: • zagrażając temu, co człowiek już osiągnął (tj. przez sto - sowanie ujemnych bodźców motywacyjnych), • tworząc warunki umożliwiające pełniejsze urzeczywist - nianie celów pracownika (tj. przez stosowanie dodat - nich bodźców motywacyjnych). Rys. 1. Schemat motywacyjny – mechanizm motywacji Rys. 2. Piramida potrzeb Maslowa 5. Potrzeby samorealizacji (osiągnięcia, np. ambitna praca) 4. Potrzeby szacunku (status, np. stanowisko służbowe, tytuł) 3. Potrzeby przynależności (przyjaźń, np. przyjaciele w pracy) 2. Potrzeby bezpieczeństwa (stabilność, np. system emerytalny) 1. Potrzeby fizjologiczne (żywność, np. płaca podstawowa) 5 4 3 2 1 Fot. AdobeStock/bnorbert3 H & B M A R K E T I N G 67 3/2023

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz