Horse&Business 3/2023

atmosfera pracy. Pracownik jest człowiekiem. Nie tylko myśli, ale też czuje, a jeśli lepiej się czuje, to i lepiej pra - cuje. Nie trzeba chyba dodawać, jak mało wydajny jest pracownik lekceważony, nielubiany, nienawidzący swojej pracy i wszystkich dokoła, wściekły na szefa i cały świat. • Pracownicy muszą dokładnie wiedzieć, za co są wy - nagradzani, a za co nagradzani. Zasady przyznawania podwyżek, premii czy nagród muszą być jasne i klarow - ne, najlepiej uregulowane odpowiednimi przepisami. Poinformujmy więc pracownika, za jakie konkretnie wyniki zostanie nagrodzony i w jakiej postaci. • Pracownicy muszą rozumieć współzależność swojej pracy z pracą innych. Praca musi mieć sens. Tajemnica motywacji polega na stworzeniu warunków, w których ludzie są wolni od wpływów zniechęcających i niszczących ich dobre chęci. Pamiętaj, że pewne zachowa - nia menedżera czy przywódcy dodają tej chęci, a inne mogą ją osłabiać. Czasem zachowanie to wynika z nieświadomo - ści, że nasze podejście do ludzi ma tak ogromny wpływ na skuteczność działania, szacunek, na siłę motywacji. Bardzo korzystna z punktu widzenia pracodawcy jest sytuacja, w której pracownik uzna cele firmy za własne, przejmuje się sprawami całej firmy, ma poczucie misji. Praca staje się wówczas jego życiem, a nie tylko obowiązkiem od ósmej do szesnastej. aa Tajemnica motywacji Warto podkreślić jednak, że nawet najlepsza metoda z cza - sem może po prostu się wypalić i wówczas dobrze byłoby ją zmienić. Zróżnicowanie sposobów motywowania z pew - nością wyjdzie firmie na dobre. Niezależnie od tego, jaką metodę zastosujemy, pamiętajmy o kilku podstawowych kwestiach: • Pracownicy dążą raczej do tego, aby było im lepiej niż gorzej. Kierują się przy tym zasadą ograniczonej satysfakcji, tzn. wybierają takie zachowanie lub taką nagrodę, która będzie satysfakcjonująca – wystarcza - jąco dobra, choć niekoniecznie największa. W praktyce oznacza to, że nie zmotywujemy pracownika, dając mu złotówkę więcej, a żądając w zamian nieproporcjonal - nie dużego wysiłku. • Pracownicy mają swoje potrzeby, a podstawą skutecz - nego motywowania jest ich rozpoznanie i zaspokojenie. Nie ma bowiem sensu podwyższanie pensji pracowni - kowi, który źle się czuje w zespole, w którym pracuje, i z chęcią zmieniłby kolegów. Czasem, aby pobudzić wydajność, wystarczy tylko słowo uznania od kolegów czy szefa (a to naprawdę niewiele kosztuje) – pod wa - runkiem, że pracownik tego potrzebuje. • Często popełnianym błędem w procesie motywowania jest pomijanie tak ważnej rzeczy, jaką jest odpowiednia H & B M A R K E T I N G 69 3/2023 REKLAMA

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz