Horse&Business 3/2023

Czy takie podejście może mieć realne zastosowanie w jeździectwie? Czy możemy sobie wyobrazić trenera sko - ków przez przeszkody pytającego zawodnika, jak zamierza przejechać parkur? I jak zareagować, gdy w tym szeregu „zrobi się za daleko”? Czy podczas treningu ujeżdżenia lepiej zapytać o odczucia jeźdźca podczas wykonywania elementów i możliwe rozwiązania pojawiających się pro - blemów zamiast mówić mu, co i kiedy ma robić? Aktywne uczenie się zakłada, że to uczeń musi ana - lizować sytuację, próbować, eksperymentować, oceniać i wyciągać wnioski. Badania pokazują, że umiejętno - ści i wiedza zdobyte w ten sposób przynoszą trwalsze i mocniej zakorzenione efekty, bardziej sprawdzają się podczas zawodów, a także przynoszą więcej satysfakcji sportowcom. Trener nie jest tym, który dostarcza szczegółowy plan działania i gotowe rozwiązania. Staje się moderatorem, nie instruktorem. Intuicja podpowiada, że w jeździectwie takie podej - ście może znaleźć zastosowanie tylko od pewnego pozio - mu wyszkolenia zawodnika. Niezbędny jest podstawowy zestaw umiejętności, aby trenować reakcje na zaistniałe okoliczności i proste instrukcje mogą być potrzebne dla zapewnienia bezpieczeństwa jeźdźca i konia w początko - wych etapach treningu. Kluczowe wydaje się jednak to, że zawodnik będzie uczyć się, by czuć i odpowiadać na to, co komunikuje jego partner, a do tego reagować na otoczenie i dostosowywać swoje decyzje do tak ukształto - wanego obrazu. W jeździectwie nieocenione jest właśnie to tzw. czucie konia. Aktywna metoda nauczania pomaga szybciej gromadzić doświadczenie, a cały trening koncen - truje się bardziej na porozumieniu, współpracy i harmo - nii między jeźdźcem i koniem. A przecież o to właśnie chodzi! Chciałam dodać, że ten felieton jest inspirowany wie - loma moimi rozmowami z drem Peterem Holmesem, star - szym wykładowcą na kierunku Sport Coaching Notting - ham Trent University w UK, a także artykułem M. Davies „Can’t jump, won’t jump: Affordances of the horse-rider dyad underpin skill adaptation in showjumping using constraints-led approach”, opublikowanym w 2022 r. w „International Journal of Sports Science & Coaching”. Fot. AdobeStock/cacaroot 91 3/2023 H & B F E L I E T O N

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz