3. Poziom trzeci Oceny dokonuje się na podstawie obserwacji zachowania badanego w czasie walki, gry lub w nieoczekiwanej sytuacji. Przykładem jest tor przeszkód w „labiryncie”. Przeszkody nakazujące jednoznaczne ich rozwiązanie umieszczone są tuż za zakrętem labiryntu, stawiające badanego w nieoczekiwanej sytuacji. Miarami rozwoju tej cechy są czas, trafność i dokładność pokonania toru przeszkód. Jak należy sądzić, znamienna aktywność ruchowa jeźdźca nacechowana jest w największym odsetku trzecim poziomem koordynacji, mniejszym drugim, a najmniejszym pierwszym. W jeździectwie doskonały trzeci poziom koordynacji może zapewnić bezpieczeństwo w czasie jazdy konnej i upadku. Warunkuje zdolność do zmiany pozycji w przestrzeni z odpowiednią szybkością, dokładnością i efektywnością. Jest nieodzowna w powodowaniu koniem pomocami i zmianą lokalizacji środka ciężkości. Podczas jazdy konnej nie wystarczy prawidłowa forma i rytm pracy poszczególnych dynamicznych elementów ciała jeźdźca. Musi on „wczuć” się w rytm ruchu konia i do tego dobrać najbardziej ekonomiczne formy i rytm ruchów swojego ciała. To zmusza jeźdźca do korekty swoich ruchów w czasie jazdy. Aby zatem w pełni wykorzystać umiejętności konia, należy dysponować „plastyczną” techniką, a nie trwać w sztywnej, stereotypowej formie ruchu. Zdolności koordynacyjne nabierają szczególnego znaczenia w przypadku starszych (ok. 60. roku życia) jeźdźców. Z analizy wyników badań wynika, że w okresie od 6 do 62 lat obserwuje się trzy etapy poziomu tej zdolności: progresywny, względnej stabilizacji i regresu. Interesujące jest to, że etap progresywny trwa z reguły krótko i kończy się około 16.-18. r.ż. Natomiast okres względnej stabilizacji jest długi i często trwa do ok. 40.-50. r.ż. Procesy inwolucyjne przebiegają dość podobnie u obu płci i zaznaczają się w piątej lub szóstej dekadzie życia. Zróżnicowanie płciowe do 16.-18. r.ż. jest z reguły małe, ale później w takich właściwościach jak koordynacja wzrokowo-ruchowa, orientacja przestrzenna i czucie proprioreceptywne zróżnicowanie wyraźnie zwiększa się na korzyść mężczyzn. aa ŹRÓDŁA 1. Fitts P.M.: The information capacity of the human motor system in controlling the amplitude of movement. „J Exp Psychol.” 47(6)/1954. 2. Wang C., Boyle J.B., Dai B., Shea C.H.: Do accuracy requirements change bimanual and unimanual control processes similarly? „Exp Brain Res” 235(5)/2017. 3. Adolp K.E., Franchak J.M.: The development of motor behawior. „Wiley Interdiscip Rev Cogn Sci” 8(1-2)/2017. 4. De Barros K.M.F.T., Gusmão Câmara Fragoso A., Lemos Bezerra de Oliveira A., Cabral Filho J.E., Manhães de Castro R.: Do environmental influences alter motor abilities acquisition? A comparison among children from day-care centers and private schools. „Arq Neuropsiquiatr” 61(2A)/2003. 3/2024 45 H & B SZKOŁA JEŻDZIECKA REKLAMA
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz