Horse & Business Magazine 3/2024

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić terminologię związaną z rolą osób w tym procesie. O ile „mentor” (czy inaczej: „mistrz”) jest terminem raczej zrozumiałym i oczywistym, o tyle „mentee” (men’ti:), czyli uczeń, oznacza podopiecznego, protegowanego, a w świecie biznesowym oznacza nie kogo innego jak klienta. Relacja jednego z drugim, żeby miała sens, musi być oparta na wzajemnym zaufaniu. Powinna być to dobrowolna, niezależna od żadnej hierarchii służbowej pomoc udzielana przez jednego człowieka drugiemu. Dzięki temu uczeń może poczynić znaczący postęp w wiedzy zawodowej lub w sposobie myślenia. Na podstawie powyższego można by uznać, że mentoring to relacja osoba starsza – osoba młodsza, jednak z obserwacji ostatnich lat wynika, że może to wyglądać trochę inaczej. Trzy rodzaje mentoringu Bardzo trafnie wyróżniła trzy sposoby praktykowania mentoringu Małgorzata Baran w publikacji „Mentoring jako element zarządzania różnorodnością w przedsiębiorstwach” („Management Forum” 3(2)/2015). Na podstawie własnych badań wyróżniła ona trzy sposoby praktykowania mentoringu: • tradycyjny, • zwrotny, • wzajemny. W przypadku mentoringu tradycyjnego kluczowym zadaniem mentora jest opieka nad osobą młodą, doradzanie mu, wspieranie w przełamywaniu barier, inspirowanie do działania. W mentoringu zwrotnym to osoba młodsza jest nauczycielem starszego, a w mentoringu wzajemnym obydwie strony wymieniają się doświadczeniami. I jakby dokładnie się przyjrzeć, to w obecnych czasach do funkcjonowania konieczny jest w zasadzie każdy rodzaj mentoringu. Rozwój technologii oraz zmiany w kierunku komunikacji pomiędzy klientami prowadzą do sytuacji, że zarówno osoba starsza, jak i młodsza może być mentorem. I to wcale nie powinno być powodem do wstydu dla osób starszych – czerpać wiedzę od młodszych. Oni podążają za rozwojem technologicznym szybciej, niż nam się wydaje. Mentoring tradycyjny W ostatnich latach możemy zaobserwować dynamiczny rozwój na rynku jeździeckim. Stajnie powstają jak grzyby po deszczu, oferując swoim klientom różne usługi. Jedne ukierunkowane są na sport, inne na rekreację, kolejne na hotel dla koni czy dom konia seniora. Naturalnie, wiele z nich łączy te kierunki w zależności od własnych zasobów infrastrukturalnych oraz zapatrywań samego właściciela. W każdym jednak przypadku istnieje potrzeba zarządzania takim ośrodkiem, które powinno być oparte na optymalizacji procesów w nich zachodzących. W każdej stajni są konie, o których należy dużo wiedzieć – i tu zdecydowanie przydatny jest mentoring tradycyjny. Trudno jest wiedzieć wszystko o koniach z samych książek, bez doświadczenia, sama wiedza teoretyczna może doprowadzić do różnych problemów lub nieprawidłowości w opiece nad końmi. I tu przydaje się ogromne doświadczenie i wiedza osób starszych, które z końmi mają do czynienia od lat. Dobrze jednak spróbować popatrzeć na jeździectwo nie tylko z punktu widzenia samego doświadczenia, ale poprzeć je wiedzą naukową. Obecnie w mediach pojawia się wiele osób, które mianują się ludźmi z wiedzą na temat jeździectwa, hodowli czy opieki nad koniem, jednak analizując to, o czym mówią czy piszą, okazuje się, że wielokrotnie nie do końca jest to zgodne z potrzebami koni czy umiejętnościami obchodzenia się z nimi lub samą jazdą. Do nauczania jeździectwa zatrudniane są osoby bardzo młode, którym powierza się młodych adeptów jeździectwa do nauki. Często obrazki z takich stajni wydają się wołać o pomstę do nieba. W takich wypadkach z pewnością pomógłby mentoring tradycyjny. Jednak ci młodzi ludzie z lekkością wykorzystują na przykład social media do publikacji różnych informacji, które mają na celu promocję czy to ośrodka jeździeckiego, czy samego siebie. Potrafią wykorzystać zasoby różnych portali social medialnych z tak dużą lekkością, jakby wyssali to z mlekiem matki. Niestety, często ci młodzi ludzie, mimo biegłego posługiwania się narzędziami w social mediach, nie do końca potrafią wykorzystać narzędzia wspomagające funkcjonowanie stajni i duży problem może dla nich stanowić wykorzystanie programów do edycji tekstu, arkuszy kalkulacyjnych czy programów do prezentacji multimedialnych. Trudno jest wiedzieć wszystko o koniach z samych książek, bez doświadczenia, sama wiedza teoretyczna może doprowadzić do różnych problemów lub nieprawidłowości w opiece nad końmi. I tu przydaje się ogromne doświadczenie i wiedza osób starszych, które z końmi mają do czynienia od lat. 88 3/2024 H & B MARKETING

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz