Mentoring wzajemny I w tym momencie idealnym rozwiązaniem wydaje się być wykorzystanie mentoringu wzajemnego. Wiedza i doświadczenie jednego pomagają drugiemu. Wszystko w jednym celu – aby ośrodek jeździecki funkcjonował prawidłowo i optymalnie, przynosząc korzyści wszystkim zainteresowanym. Naturalnie trzeba pamiętać, że obydwie strony muszą być zaangażowane w ten proces. Mentoring ma sens wtedy, gdy uwzględni się jego cechy: relacyjność, komunikowanie się i uczenie się. Charakter relacyjny to nic innego jak konstruowanie relacji o dynamicznym charakterze. Relacja w tym wypadku oznacza podmiotowość i równoprawność uczestników relacji, między którymi dochodzi do aktywności z obu stron. Należy tu zauważyć, że pomiędzy osobami występują indywidualne różnice, które stwarzają możliwości wzajemnej modyfikacji wzorców funkcjonowania. Nie chodzi jednak o naśladownictwo, tylko o indywidualną interpretację. Mentoring zakłada budowanie relacji partnerskich w procesie komunikacji, gdyż tylko zdolność do kształtowania równowagi intelektualnej i psychologicznej może sprzyjać procesowi mentoringu. Drugą cechą mentoringu jest jego komunikacyjność. Uczestnicy mentoringu wymieniają między sobą idee, przekonania, a także, co ważne, emocje. Komunikacyjny charakter mentoringu polega na budowaniu świadomego koncentrowania uwagi i emocji na tym samym problemie. Mentoring to komunikacja uwzględniająca wzajemność i budowanie określonych relacji i więzi. Relacja, komunikacja, nauka Kolejną cechą jest uczenie się. Szczególnie chodzi tu o zdolność do modyfikowania, rozwijania i poszerzania określonych obszarów wiedzy i umiejętności. Uczenie się obejmuje dwa poziomy wiedzy: wiedzę o specyfice funkcjonowania konkretnej organizacji oraz wiedzę twardą, związaną ze specyficznymi kompetencjami niezbędnymi do funkcjonowania w danej organizacji. Chodzi w tym przypadku zarówno o kapitał intelektualny, jak io emocjonalne zaangażowanie w proces funkcjonowania organizacji. Niezależnie zatem od tego, o jakim mentoringu będzie mowa, traktować go należy jako aktywność o charakterze relacyjnym, komunikacyjnym i uczącym. Im więcej wiemy, tym mniej wiemy. Ciągle się czegoś uczymy i zbieramy kolejne doświadczenia, często czerpiąc wiedzę od osób starszych i młodszych. Wiedzę, która wnosi coś nowego i pożytecznego. Dlatego warto otworzyć się na innych, bo z pewnością przyniesie to wiele korzyści. aa 3/2024 89 H & B MARKETING www.primahorse.pl Z nami dojdziesz daleko REKLAMA
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz