POZNAJ SWOICH KLIENTÓW Do branży jeździeckiej często trafiają ludzie, którzy napędzani są pasją do koni i jazdy konnej jako aktywności rekreacyjnej i sportowej. Ich pomysły biznesowe wypływają z osobistego zaangażowania w jeździectwo i nierzadko oparte są na intuicji. Aby osiągnąć sukces rynkowy, właściciele firm, producenci sprzętu jeździeckiego, organizatorzy wydarzeń oraz właściciele stadnin i szkół jeździeckich muszą skonfrontować swoje przeczucia z danymi rynkowymi. Agnieszka Mossakowska Liaison Manager w British Equestrian Trade Association Kluczowe jest precyzyjne określenie potrzeb, pragnień i tego, na co mogą sobie pozwolić obecni i przyszli klienci. Dzięki temu skuteczniej można planować strategie marketingowe i sprzedażowe. Świat, w którym żyjemy, czyli rynkowa rzeczywistość Warto zacząć od zastanowienia się, w jakiej rzeczywistości rynkowej operujemy: • Czy istnieje rynek dla danego produktu lub usługi? Czy istnieją ludzie, którzy kupią ten produkt lub usługę? Przyjmuje się, że tylko 20% nowych produktów odnosi sukces i ich produkcja jest kontynuowana. Jeden na sto zostaje bestsellerem. Warto więc sprawdzić, czy określony, innowacyjny pomysł jest postrzegany jako interesujący przez naszych potencjalnych klientów, zanim zainwestujemy w produkcję na pełną skalę. Wczesne testowanie rynku obniża koszty prac rozwojowych. • Jak duży jest potencjalny rynek? I czy ten rynek jest wystarczająco duży, by określone działanie było opłacalne? Po ustaleniu ceny produktu i poziomu sprzedaży, który będzie sprawiał, że dana działalność jest opłacalna, warto sprawdzić, czy wystarczająco duża jest grupa potencjalnych klientów. • Czy rynek jest wystarczająco skoncentrowany? Rozproszony rynek był szczególnie problematyczny w czasach dominacji mediów tradycyjnych. Nowe technologie zmieniły sposób, w jaki docieramy do klienta i informujemy go o danej ofercie. Nie bez powodu Internet jest nazywany najgorszym i najlepszym narzędziem marketingowym. Komunikacja e-mailowa, reklama internetowa i przekaz na mediach społecznościowych docierają do tysięcy ludzi, z których większość jest kompletnie niezainteresowana wskazanym produktem lub usługą i zignoruje przesyłane wiadomości. Jednocześnie jednak właściwie używane media internetowe pozwalają dotrzeć do wybranych grup klientów, rozproszonych na całym świecie, lepiej ich poznać i uzyskać więcej danych o ich nawykach zakupowych. Jeśli działania marketingowe koncentrują się na mediach społecznościowych, ważne jest precyzyjne targetowanie. Użytkownicy mediów społecznościowych dobrowolnie udostępniają setki danych na swój temat, które mogą później być wykorzystywane w tworzeniu grup odbiorców. Warto nauczyć się te dane analizować. Poznaj opinie twoich klientów Przed przystąpieniem do przeprowadzania badania ważne jest, by dokładnie zdefiniować, jakie informacje są potrzebne i dlaczego. Czy chodzi o zrozumienie preferencji klientów, ocenę efektywności kampanii marketingowych, identyfikację nowych trendów, czy może analizę konkurencji? Można zapytać o nasze mocne i słabe strony, ceny, szatę graficzną lub opinie o innych markach oferujących podobne produkty i usługi. Podstawowe badanie rynku można przeprowadzić w skuteczny i niedrogi sposób. Nowoczesne technologie, takie jak oprogramowanie do analizy danych, narzędzia do zarządzania ankietami online (np. SurveyMonkey, Google Forms) oraz systemy CRM, mogą znacznie ułatwić proces zbierania i analizy danych. We współczesnym, złożonym i wymagającym środowisku biznesowym posiadanie aktualnych i wiarygodnych informacji jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. H & B MARKETING 92 3/2024
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz