Ankiety internetowe i telefoniczne są najbardziej dostępną i najtańszą metodą badawczą. Ważne jest jednak, by pytania w nich były jasno sformułowane. Wywiady indywidualne i grupowe (grupy focusowe) dostarczają bardziej szczegółowych danych. Warto także sprawdzić, jakie dane są już dostępne. Analiza danych wtórnych to wykorzystanie już istniejących raportów branżowych, statystyk sprzedaży, publikacji naukowych itp. O co warto pytać i jakich danych szukać? • Kim jest twój klient? Kto był twoim klientem w przeszłości, kto jest nim teraz, kto będzie kupował twoje produkty lub usługi w przyszłości? Aby poznać klienta, musimy określić tzw. profil demograficzny, czyli ogół cech dotyczących płci klienta, jego wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia, statusu rodzinnego itp. Aby wiedzieć, jak budować skuteczne kampanie marketingowe, musimy również określić profil psychograficzny klienta, czyli cechy dotyczące stylu życia, opinii, wyznawanych wartości, poglądów społecznych itp. • Jak kupuje twój klient? Czy klient kupuje w sklepie stacjonarnym, online, czy może na targach organizowanych podczas zawodów jeździeckich? • Po co klientowi twój produkt? Pamiętajmy, że klienci tak naprawdę są skłonni zapłacić wiele nie za sam produkt, ale za korzyści, które te produkt oferuje, za zmianę na lepsze. O czym warto pamiętać • Kluczowe jest, aby próba badawcza była reprezentatywna dla całej populacji, którą chcemy zbadać. Niewłaściwy dobór próby może prowadzić do błędnych wniosków. • Respondenci powinni mieć pewność, że ich odpowiedzi będą traktowane poufnie i anonimowo. Zwiększa to prawdopodobieństwo uzyskania szczerych i dokładnych odpowiedzi. • Zebrane dane muszą być starannie analizowane. Warto korzystać z oprogramowania do analizy statystycznej (np. SPSS, SAS, R) oraz wizualizacji danych (np. Tableau), aby wyciągnąć trafne wnioski. • Rynki i preferencje konsumentów zmieniają się dynamicznie, dlatego ważne jest prowadzenie regularnych badań, aby być na bieżąco z trendami i zmianami w branży. Czasem warto zlecić przeprowadzenie badań wyspecjalizowanym firmom badawczym, które posiadają odpowiednią wiedzę, a także doświadczenie oraz narzędzia do przeprowadzenia kompleksowych analiz. • Użycie różnych źródeł i metod badawczych może zwiększyć wiarygodność wyników. Porównanie danych z różnych źródeł pozwala na uzyskanie pełniejszego obrazu rynku. • Nie wszystkie dane są równie wartościowe. Ważne jest, aby oceniać jakość i wiarygodność źródeł danych oraz metod zbierania informacji. We współczesnym, złożonym i wymagającym środowisku biznesowym posiadanie aktualnych i wiarygodnych informacji jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Inwestowanie w badania rynku to inwestowanie w przyszłość firmy. Umożliwia ono podejmowanie świadomych decyzji, minimalizowanie ryzyka i skuteczne reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku. aa Rynki i preferencje konsumentów zmieniają się dynamicznie, dlatego ważne jest prowadzenie regularnych badań, aby być na bieżąco z trendami i zmianami w branży. Czasem warto zlecić przeprowadzenie badań wyspecjalizowanym firmom badawczym, Fot. AdobeStock/07photo 94 3/2024 H & B MARKETING
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz