W świecie, gdzie precyzja spotyka się z emocjami, spiker musi reagować szybko, mówić klarownie i prowadzić narrację, która angażuje wszystkich – od laików po ekspertów. Spiker to nie tylko mikrofon i miły głos – to osoba, która nadaje ton całemu wydarzeniu, informuje, edukuje i buduje napięcie. Choć często niezauważany, jego wpływ na odbiór zawodów jest nie do przecenienia. Jak zostać głosem zawodów? Doktor Szymon Tarant, właściciel firmy Tarant Events, jeden z najbardziej rozpoznawalnych głosów zawodów jeździeckich, w tym CAVALIADY, z ponad 25-letnim doświadczeniem w branży, podkreśla, że cechy dobrego spikera to nie tylko umiejętność mówienia. Jak wyjaśnia, spiker musi mieć dobry głos, a w przypadku imprez sportowych także wiedzę na temat tego sportu i lekkość w mówieniu. W dzisiejszych czasach przydaje się również umiejętność mówienia zarówno po polsku, jak i po angielsku (lub w innym języku), choć nie jest to obowiązkowe. – Mało kto zdaje sobie sprawę, ile przygotowań wymaga praca dziennikarza – mówi Annamaria Sobierajska, doświadczona dziennikarka sportowa, specjalizująca się w relacjonowaniu wydarzeń związanych z wyścigami konnymi i jeździectwem, współtworzyła telewizję internetową. Jak tłumaczy, obejmuje ona nie tylko wiedzę merytoryczną i ciekawość świata, ale też kondycję fizyczną. – Relacje na żywo bywają wyczerpujące, a napięcie przypomina to przedstartowe u sportowców. W przygotowaniu kluczowe są też rozmowy z zawodnikami i organizatorami oraz ćwiczenia oddechowe. Pomagają w koncentracji, poprawiają wymowę i redukują stres – dodaje Annamaria Sobierajska. – Od prawie trzydziestu lat opowiadam o sporcie w poznańskim radiu, a że radiowcy sprawdzają się jako spikerzy, to bardzo szybko także mi trafiały się różne spikerskie zlecenia w wielu dyscyplinach sportu. Od kilkunastu lat jest to też jeździectwo, czyli dyscyplina zupełnie inna niż np. gry zespołowe – mówi Grzegorz Hałasik, dziennikarz Polskiego Radia Poznań, prowadzący studio CAVALIADA TV, spiker sportowy. I podkreśla, że jest jednak coś, co łączy wszystkie dziedziny sportu – spiker w pierwszej kolejności musi informować, kto, z kim i o co rywalizuje. Następnie klimat danej dyscypliny czy, w przypadku jeździectwa, konkurencji pozwala mniej lub więcej dodać emocji czy wręcz komentarza. Spiker musi wiedzieć, kiedy milczeć, kiedy coś tylko napomknąć, kiedy mówić stanowczo, kiedy się rozgadać, a kiedy nawet pokrzyczeć. Przecież pokonania ostatniej przeszkody „na zwycięstwo” w skokach przez przeszkody nie można sprowadzić do suchego komunikatu. Gdy ranga konkursu jest duża, finał emocjonujący i wygrywa „nasz”, to można z mikrofonem wręcz poszaleć. – Mówiąc krótko: formalnie spikerem może zostać każdy – twierdzi z kolei Andrzej Cieślak, doświadczony spiker zawodów jeździeckich, związany z branżą od ponad 20 lat. I wyjaśnia, że nie ma żadnych przepisów, które regulowałyby tę funkcję. Na zawodach towarzyskich czy regionalnych często mikrofon przechodzi z rąk do rąk: raz ma go ktoś z komisji sędziowskiej, innym razem osoba z biura zawodów. Ostatecznie to organizator decyduje, jaką wagę przykłada do oprawy wydarzenia. Choć na papierze dostęp do mikrofonu jest prosty, rzeczywistość szybko weryfikuje umiejętności. – W tej pracy uczysz się „w boju”. I to od razu na ostrej amunicji. Nie chodzi tylko o czytanie nazwisk, trzeba wiedzieć, co się dzieje na parkurze, rozumieć przebieg konkursu i umieć reagować – tłumaczy Andrzej Cieślak. Talent kontra ciężka praca Czy w tym zawodzie trzeba mieć talent? – Na pewno jakiś talent jest potrzebny, ale druga sprawa to praca, praca, praca. Sam jestem tego najlepszym przykładem – mówi Szymon Tarant. – Bardzo dużo pracowałem nad sobą. W tym roku mija 25 lat, odkąd pierwszy raz wziąłem mikrofon do ręki na zawodach. Przyznaję, że popełniłem mnóstwo błędów, ale słuchałem opinii, nawet tych mniej przyjemnych, co zmotywowało mnie do rozwoju. Przykładowo ukończyłem kurs „Mikrofonowy Start” w Polskim Radiu, a potem przez kilka lat szkoliłem się u Pawła Bieńkowskiego, aktora i lektora z Poznania – opowiada Szymon Tarant. 3/2025 17 H & B temat wydania
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz