Drobiazgowość, błyskotliwość, umiejętność obserwacji i wiedza psychologiczna, a do tego doskonałe wyczucie atmosfery, panowanie nad czasem i podejmowanymi wątkami. Kto powinien posiadać powyższe cechy? Z pewnością są one pożądane w wielu zawodach, ale jak dołożymy do tego, że osoba ta często bywa pierwszym i ostatnim głosem, który słyszą widzowie imprez sportowych, że wita publiczność, a na koniec dziękuje sponsorom i partnerom, a także dba o płynność przebiegu wydarzenia – to wszystko staje się jasne. Rola spikera jest niezwykle istotna i wielowymiarowa w tworzeniu widowiska sportowego. Jest on niejako twarzą całego wydarzenia. To nie tylko osoba „czytająca z kartki” i przekazująca najważniejsze informacje. Jego zadaniem jest też budowanie atmosfery oraz wspieranie organizacji wydarzenia. To właśnie on komunikuje się bezpośrednio z publicznością, a swoim głosem określa nastrój, jaki ma panować w danej chwili na zawodach. Ponadto w sytuacji, gdy w trakcie imprezy dojdzie do niepożądanego czy niespodziewanego zdarzenia, musi być przygotowany na błyskawiczną zmianę scenariusza programu. Z pewnością w tej pracy pomaga też szeroka wiedza na temat danej dyscypliny sportowej, co pozwala trafniej komentować wydarzenia. Ton spikera, jego dykcja, energia i sposób prowadzenia narracji mają bezpośredni wpływ na odbiór imprezy przez kibiców. Ważne, by z głośników słychać było głos kogoś, kto wie, co mówi, i pasjonuje się daną dziedziną. Z pewnością zawód spikera jest trudny, ale jednocześnie satysfakcjonujący i dający możliwość rozwoju. Jak wykształcić w sobie odpowiednie predyspozycje i zadbać o zbudowanie atmosfery przy jednoczesnym utrzymaniu porządku podczas imprez sportowych? Jak zamienić zawody w widowisko pełne emocji i pozytywnej energii oraz jak umiejętnie poradzić sobie w sytuacjach stresowych – o tym wszystkim przeczytacie w temacie wydania pt. „Spiker – niewidzialny bohater zawodów jeździeckich”. Pamiętajmy: profesjonalny spiker to połowa sukcesu każdej imprezy sportowej! Nie zorganizujemy też imprezy jeździeckiej na wysokim poziomie, jeżeli nie zadbamy o zbudowanie wspólnoty jeździeckiej w danym regionie, nie będziemy aktywnie współpracować z partnerami i nie zadbamy o trwałe relacje ze sponsorami. Wiedzą o tym przedstawiciele Pomorskiego Związku Jeździeckiego, którzy w wywiadzie wydania opowiadają o podejmowaniu rozmaitych działań służących budowie silnego środowiska jeździeckiego na Pomorzu. Ich ambicją jest stały rozwój otwartej i dostępnej społeczności jeździeckiej, w której każdy może znaleźć swoje miejsce i gdzie sponsorzy oraz partnerzy nie tylko będą czerpali korzyści promocyjne, ale też będą aktywnie uczestniczyli w życiu środowiska jeździeckiego. Mówiąc o organizacji imprez jeździeckich na najwyższym poziomie, nie sposób nie wspomnieć o CAVALIADZIE Tour. W zbliżającej się edycji przygotowaliśmy dla Was niespodziankę. Jest nią nowa lokalizacja. Wszystkich miłośników jeździectwa pragnących odkrywać nowe oblicza CAVALIADY zapraszamy do Warszawy, Poznania, Krakowa i… do Łodzi. Do zobaczenia po raz pierwszy w samym sercu Polski! Barbara Krawczyk redaktor naczelna „Horse & Business Magazine” Nr 3(33)/2025 wydanie lipcowe ADRES REDAKCJI „HORSE & BUSINESS MAGAZINE” 60-734 Poznań, ul. Głogowska 14 e-mail: barbara.krawczyk@grupamtp.pl www.horsebusiness.pl Nakład: 3200 RPR: 3740 PARTNER STRATEGICZNY wydawca Międzynarodowe Targi Poznańskie tel. +48 61 869 2000 60-734 Poznań, ul. Głogowska 14 NIP: 777-00-00-488 REDAGUJE ZESPÓŁ redaktor naczelna Barbara Krawczyk tel.: +48 539 777 569 e-mail: barbara.krawczyk@grupamtp.pl specjalista ds. PR Ewa Głuszek tel.: +48 539 051 601 e-mail: ewa.gluszek@grupamtp.pl Reklama Magdalena Nowaczyk, tel. +48 691 025 378 e-mail: magdalena.nowaczyk@grupamtp.pl Tobiasz Nowacki, tel.: +48 603 590 462 e-mail: tobiasz.nowacki@grupamtp.pl Filip Szafarek, tel.: +48 696 450 021 e-mail: filip.szafarek@grupamtp.pl Adiustacja i korekta Barbara Kostrzewska Projekt graficzny i skład DoraDesign Dorota Kalińska-Łuczak DRUKARNIA Intromax Kraków Fot. na okładce: Archiwum Pomorskiego Związku Jeździeckiego Stan na dzień 17.07.2025 r. Wszystkie materiały są objęte prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i materiałów promocyjnych. 3/2025 5 H & B od redaktora
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz