HORSE&BUSINESS 3/2025

Udogodnienia dotyczące substratów Aby biogazownia była objęta specustawą, co najmniej część sub- stratów musi pochodzić z miejsca, w którym jest zlokalizowana. Ma to na celu powiązanie biogazowni rolniczej ze źródłem surowca. Ustawodawca nie określił jednak, jak duży procentowo musi być udział substratu pochodzącego z własnej produkcji, co jest interpretowane w ten sposób, że niedopuszczalne jest jedynie, by całość substratu pochodziła z produkcji zewnętrznej. Do wytwarzania biogazu rolniczego należy wykorzystać substraty określone w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw rolnictwa. Lista substratów obejmuje m.in. produkty rolne oraz produkty uboczne rolnictwa, produkty z przetwórstwa produktów pochodzenia rolniczego, biomasę roślinną, a także odchody zwierzęce pozyskane z działalności innej niż rolnicza. Przy zastosowaniu substratów wskazanych w rozporządzeniu pojawia się jeszcze jedno istotne ułatwienie – zwolnienie z obowiązku rejestracji produktu pofermentacyjnego jako nawozu lub środka poprawiającego właściwości gleby. Kolejnym warunkiem jest maksymalna moc i wydajność przedmiotowej biogazowni rolniczej. Łączna moc zainstalowana elektryczna nie może być większa niż 3,5 MW, łączna moc cieplna nie może być większa niż 10,5 MW, roczna wydajność produkcji biogazu rolniczego nie może przekraczać 14 mln m3, a roczna wydajność produkcji biometanu z biogazu nie może przekraczać 8,4 mln m3. Łatwiej z lokalizacją Specustawa zawiera również uregulowania, które zmieniają interpretację dotychczasowych postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod kątem możliwości lokalizacji biogazowni rolniczych. Przyjmuje się, że tam, gdzie w miejscowym planie możliwa jest budowa związana z rolnictwem, produkcją lub magazynowaniem, dopuszcza się również budowę biogazowni rolniczej. Z wyłączeniem terenów, gdzie miejscowy plan wprost zakazuje tego typu budowy lub gdy powierzchnia gruntów rolnych planowanych do przeznaczenia na biogazownię rolniczą jest większa niż 1 ha bądź, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wymagana jest zgoda na zmianę zagospodarowania gruntów rolnych. Przyspieszenie procesu budowy Jedną z najważniejszych zmian jest znaczące skrócenie terminów oczekiwania na wydanie kluczowych decyzji administracyjnych na etapie kompletowania dokumentów. Zgodnie ze specustawą decyzja o warunkach zabudowy musi zostać wydana w ciągu 65 dni od złożenia wniosku, pod rygorem grzywny. To ułatwienie ma zastosowanie do biogazowni rolniczych do 1 MW. Z kolei pozwolenie na budowę musi być wydane przez organ właściwy w ciągu 45 dni. Tak przyjęte rozwiązania pozwalają na eliminację opóźnień ze strony organów, które są nagminne i mają negatywny wpływ na realizację inwestycji. Kolejnym ułatwieniem jest zredukowanie liczby stron postępowania administracyjnego. W postępowaniu mogą brać udział wyłącznie właściciele nieruchomości sąsiadujących bezpośrednio z działką, na której planowana jest budowa biogazowni. Dzięki takiemu rozwiązaniu proces staje się przejrzysty, a liczba potencjalnych sporów maleje. Nowa ustawa wprowadza również rozwiązania w kontekście wydania warunków przyłączenia biogazowni do sieci. Czas na uzyskanie warunków przyłączenia został znacznie skrócony – operatorzy sieci są zobowiązani do wydania warunków przyłączenia biogazowni rolniczej w terminie 90 dni od daty złożenia stosownego wniosku. aa Fot. AdobeStock/Wolfgang Jargstorf Specustawa biogazowa wprowadziła szereg rozwiązań, które mają na celu przyspieszenie procesu inwestycyjnego. Z pewnością znajdzie ona zastosowanie do inwestycji biogazowych realizowanych m.in. na terenie ośrodków jeździeckich. 90 3/2025 H & B prawo

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz