Horse&Business 4/2022

Rozwój aukcji on-line Obecnie w Polsce odbywają się głównie aukcje źrebiąt, mło - dych koni, koni pod siodłem oraz popularne ostatnio aukcje embrionów (zarodków). Znane od lat są też, oczywiście, au - kcje koni czystej krwi arabskiej. Do niedawna aukcje pro - wadziło się głównie na żywo, jednak ostatnio coraz częściej wdraża się wspomnianą formułę on-line, gdzie klienci mogą łączyć się przez Internet poprzez przygotowane do tego celu platformy. Bardzo dynamicznie rozwijają się też aukcje hybry - dowe (łączone: na żywo i online). Znaczący wpływ na zmianę ich formuły miała z pewnością pandemia koronawirusa, bo ludzie nie mogli w tym czasie podróżować i przemieszczać się. Szczególnie ważne to było dla kupujących z zagranicy, dla których tego typu zmiana stanowiła duże ułatwienie. – Obec - nie wielu ludzi jeszcze boi się podejmować ryzyko, by zakupić przez Internet konia starszego. Są jednak i tacy, którzy już za - ryzykowali i są zadowoleni. Obserwujemy, że dużo chętniej kupowane są w ten sposób źrebaki. Z całą pewnością rynek aukcji dopiero się rozwija, ale widzimy, że coraz więcej ludzi przekonuje się do formuły on-line – twierdzi Joanna Rosicka- Tyszko. Należy dodatkowo podkreślić, że ostatnio rośnie w ogó - le świadomość o istnieniu wielu rozmaitych aukcji, a jest to związane z liczbą ich reklam, jakie pojawiły się na stronach branżowych czy w mediach społecznościowych. Po raz pierwszy, po raz drugi, po raz trzeci Organizacja aukcji składa się z wielu niezwykle istotnych elementów, których pominięcie może zdecydować o sukce - sie wydarzenia. Ponadto aukcja ma to do siebie, że kontakt sprzedający-kupujący jest bardzo mały, więc kupujący z góry musi wiedzieć, na jakich warunkach licytuje, a sprzedają - cy sprzedaje. – Dotyczy to przede wszystkim kwestii zwią - zanych z prowizją aukcyjną – czy jest i na jakim poziomie. Chodzi też o odpowiedzialność za konia do momentu dostar - czenia go kupującemu itp. Mówiąc krótko, warunki aukcyjne muszą zawierać wszystko to, co normalnie ustala się podczas standardowego wyznaczania zasad sprzedaży pomiędzy ku - pującym a sprzedającym – tłumaczy Tomasz Olszewski. Cykl organizacji aukcji trwa około 12 miesięcy. Dużego zaangażowania organizatorów i wysokich nakładów finan - sowych wymaga szczególnie formuła hybrydowa. W tym wypadku należy zebrać szczegółowe dane, np. rodowód i do - tychczasowe sukcesy, a także wydrukować odpowiednie ma - teriały. Ważny element to też katalog, gdzie – poza informa - cją o skrupulatnie dobranych koniach wystawianych – muszą być podane warunki uczestnictwa w licytacji, m.in . moment przejścia prawa własności, sposób zapłaty czy warunki odbio - ru. Organizatorzy zgodnie podkreślają, że bardzo ważne jest też zorganizowanie profesjonalnej sesji zdjęciowej i filmowej, szczególnie w formule on-line, aby kupujący dokładnie mo - gli przyjrzeć się koniom. – Warunkiem udanej aukcji on-line jest też bezpieczna platforma, która gwarantuje usługi w real - nym czasie. Dzięki temu rynek otwiera się na zupełnie nowe grupy klientów, w tym zagranicznych – mówi Henryk Świę - cicki. Warto przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej edycji CAVALIADY Horse Auction, organizowanej przez Grupę MTP oraz Baborówko Horse Auction, miał miejsce debiut aukcji hybrydowej, wykorzystującej specjalnie do tego prze - znaczoną aplikację equibid.pl . Powstała ona w Polsce i sta - nowi profesjonalne wsparcie przy organizacji aukcji. Na te - mat tegorocznej edycji wydarzenia więcej w artykule „Aukcja CAVALIADY szansą dla polskich hodowców” na str. 18. Niezwykle istotne są odpowiednio przygotowane miej - sce, biuro aukcyjne, boksy, areny, zapewnienie widowni, parkingów, nagłośnienia, personelu dodatkowego, w tym recepcji dla klientów. Przed aukcją odbywa się zwykle jeden lub dwa pokazy koni aukcyjnych, czyli prezentacja oferty, komentowana przez odpowiednią osobę. Przed aukcją po - winny też odbyć się narada aukcjonera z wystawcami, aby ustalić porozumienie dotyczące oczekiwanych cen, sposo - bu licytacji itd., oraz trening z udziałem koni, aukcjonera i „ringmasterów”. Przeprowadzenie licytacji to osobny temat. Często odbiorcą koni, szczególnie koni arabskich, jest międzynarodowe, bardzo zróżnicowane kulturowo i języko - wo grono, ważne jest zatem, aby zasady uczestnictwa w au - kcji były jak najbardziej przejrzyste i proste dla wszystkich zainteresowanych, a jednocześnie rozstrzygały często dość zawiłe aspekty prawne. Należy jak najbardziej uprościć za - sady rejestracji i wpłaty wadium (zabezpieczenie głównie Koń arabski dobrem luksusowym Krzysztof Kierzek Koń arabski, sprzedawany m.in . na aukcjach Pride of Poland, uważany jest za dobro luksusowe i cieszy się niezmiennym zainteresowaniem elitarnego i majętnego klienta w zasadzie od początku istnienia tej rasy. Pierwszymi kupującymi konie arabskie z pustyni byli magnaci czy królowie, dziś są to majętni biznesmeni, którzy w koniu arabskimwidzą nobilitację, przyna- leżność do elitarnego grona, a często też lokatę kapitału. W dobrej cenie. Czyli jakiej? Tomasz Olszewski Jeżeli chodzi o ceny, to w zasadzie wszystko zależy przede wszystkim od linii żeńskiej. Jedną z wyższych cen, jakie pamię- tam, była cena za ogierka od klaczy Fit For Fun (Luciana Diniz) po ogierze Eldorado vd Zeshoek. Został on sprzedany pod- czas wrześniowej edycji ZangersheideQuality Auctionw2021 r. za 160 tys. euro. Ceny powyżej 100 tys. euro za źrebię nie są już rzadkością, ale to musi być bardzo wyjątkowe źrebię. 14 4/2022 H & B T E M A T W Y D A N I A

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz