Horse&Business 4/2022

PRAWO DO WIZERUNKU SPORTOWCA W BRANŻY JEŹDZIECKIEJ Fotografia i film są nierozłącznie związane ze sportem – dokumentują radość, smutek i łzy zarówno sportowców, jak i publiczności. W obecnych realiach komercyjny wymiar wizerunku sportowca jest faktem. Warto więc poznać podstawowe zasady w tym zakresie, aby nie narażać się na konsekwencje wynikające z naruszenia praw autorskich czy praw do wizerunku. Daria Święcicka Radca Prawny, Kancelaria Qlegal Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu A parat fotograficzny czy kamera przymocowana przy - kładowo do drona podczas zawodów to już codzien - ność w jeździeckiej rzeczywistości. Obecnie już nie tylko organizator zawodów dba o zapewnienie profesjonalnej audiowizualnej relacji z zawodów, którą później będzie mógł się posłużyć do promocji kolejnych organizowanych przez siebie wydarzeń sportowych. Nieustannie rosnącym zainte - resowaniem cieszy się również usługa indywidualnego zama - wiania zdjęć z własnego przejazdu, wykonana przez profesjo - nalnego fotografa specjalizującego w fotografii jeździeckiej. Zarówno organizatorzy wydarzeń sportowych, jak i zawodni - cy mają bowiem świadomość, że w dzisiejszym świecie coraz częściej komunikujemy się za pomocą obrazów. Fotografia jest świetnym nośnikiem emocji. Żyjemy szybko, napływ informacji jest ogromny, a obrazem niejednokrotnie może - my przekazać więcej niż słowem. Obraz też zostaje na dłużej w naszej pamięci. Niewątpliwie te czynniki wpływają na to, że zdjęć z wizerunkami jeźdźców jest coraz więcej – zdjęcia pojawiają się w przestrzeni mediów społecznościowych, na internetowych portalach branżowych, ale też coraz częściej są elementem profesjonalnych kampanii reklamowych, co nie - sie realne profity zarówno dla sportowca, jak i dla marki czy produktu, z którym kojarzony jest wizerunek danego jeźdźca. Fot. AdobeStock/Rawpixel.com 73 4/2022 H & B P R AWO

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz