Horse&Business 4/2022

WIZERUNEK DZISIEJSZYCH OŚRODKÓW JEŹDZIECKICH dr Karolina Mądry K lient, bo to o nim mowa, powoduje, że wymagania wobec ośrodków jeździeckich rosną, a w konse - kwencji to on pośrednio przyczynia się do rozwoju usług w stajniach. Zainteresowanie jeździectwem w ostat - nich latach bardzo wzrosło, co z kolei przełożyło się na utworzenie wielu miejsc, gdzie można korzystać z usług związanych z końmi. Taka sytuacja sprzyja powstaniu kon - kurencyjności, co jest pozytywnym zjawiskiem dla klienta, bo ma stosunkowo duży wybór usługodawców, ale z drugiej strony wymaga od ośrodków jeździeckich stałego doskona - lenia i robienia wszystkiego, co możliwe, żeby wyróżniać się na tle innych stajni, tak aby klienta przyciągnąć i utrzymać go przez dłuższy czas. Przewaga konkurencyjna Co zatem powinien zrobić właściciel ośrodka, żeby być kon - kurencyjny na rynku? Na początku powinien uświadomić so - bie, jakich ma klientów i dla jakich chce czy może prowadzić ośrodek jeździecki. Nie bez kozery wspomniano powyżej, że właściciel stajni powinien wiedzieć, dla kogo chce taki ośro - dek prowadzić. Ale dlaczego? Prowadzenie ośrodka jeździeckiego wymaga od jego wła - ścicieli wielu wyrzeczeń związanych z opieką nad żywymi istotami, jakimi są konie. Jest to praca 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. To jest oczywiste i każdy, kto miał styczność z końmi, o tym wie. Jednak samo prowadzenie chowu koni to nie wszystko, czym zajmują się ośrodki jeździeckie. Oprócz koni w stajni, która świadczy różnego rodzaju usługi jeździec - kie, występują też ludzie – nasi klienci, którzy będą płatni - kiem za usługi, więc ich także należy po prostu polubić. Jeździectwo to specyficzny rodzaj sportu czy rekreacji, ponieważ tylko w tym wypadku uprawiany jest jednocześnie przez dwie żywe istoty: konia i człowieka, które stanowią jed - ną całość. I tak właściciel ośrodka jeździeckiego powinien podchodzić do tego biznesu. Grupy klientów Obserwując różne ośrodki jeździeckie w Polsce, możemy wy - różnić kilka grup klientów. Uczeń – to taki typ klienta, który bardzo lubi konie i chce zacząć uczyć się jeździć. Najczęściej są to dzieci i młodzież, Poszukuję fajnego ośrodka jeździeckiego, w którym nauczę się jeździć… Takie ogłoszenia bardzo często można znaleźć na portalach społecznościowych. W odpowiedzi pojawia się zwykle kilka nazw polecanych ośrodków. Ale czy tak naprawdę wskazane w ten sposób ośrodki spełniają oczekiwania pytającego? I w tym miejscu chciałabym przez chwilę się zatrzymać, bo jest to najważniejsze ogniwo, które napędza branżę jeździecką. To ten właśnie pytający wyznacza kierunki, w których idzie świat jeździecki. Fot. Depositphotos/Devon H & B M A R K E T I N G 77 4/2022

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz