Horse&Business 4/2022
których czas, jaki mogą poświęcić na naukę jazdy konnej, jest dość ograniczony ze względu na szkołę oraz inne zajęcia po - zalekcyjne. Uczniami mogą być też osoby dorosłe. Ta grupa klientów jest kluczowa dla rozwoju jeździectwa i dlatego bar - dzo istotne jest, aby te właśnie początki nauki miały solidne podstawy. Rekreant – to taka osoba, które posiadła podstawy sztuki jeździeckiej i dalej chce ją regularnie rozwijać. W przypadku takiej osoby to zwykle na tym etapie kształtuje się nakierun - kowanie na daną konkurencję jeździecką. Ten typ klienta bę - dzie chętnie uczestniczył w zawodach, co powinno być cenną wskazówką dla właścicieli ośrodków jeździeckich. W tej gru - pie klientów są również osoby, które mogą stanowić odbiorcę także dla hodowców czy sprzedawców, a w konsekwencji dla hoteli dla koni. Powodem tego jest chęć posiadania własnego konia, swojego przyjaciela, na którym będą mogli swobodnie czerpać przyjemność z jazdy konnej. Sportowiec – to grupa klientów na tyle zainteresowana nauką jazdy konnej, że czynnie trenuje i startuje w zawodach w danej konkurencji. Jest to najlepsza grupa klienta dla staj - ni, które mogą zaoferować ośrodek z dobrą infrastrukturą, hodowców i sprzedawców koni oraz trenerów. Zawodowiec – to klient, który zajmuje się jeździectwem zawodowo i profesjonalnie, często sam jest właścicielem ośrodka jeździeckiego. Z zależności od sytuacji sam może być usługodawcą. Klucz do sukcesu Uświadomienie sobie, jaki profil klienta występuje na rynku, pozwoli właścicielowi stajni na wykonanie planu działalności, dzięki któremu będzie mógł określić cele na przyszłość. Taki plan powinien robić każdy, bo jest to fundament do realizacji celów oraz weryfikacji poprawności działania w określonym kierunku. Bez niego najczęściej dochodzi do chaosu, dezorga - nizacji, bałaganu, braku płynności finansowej itd. Każda firma chce znaleźć swoje miejsce w świadomości przede wszystkim klientów – poprzez zdobycie ich zaufania. Jeżeli tak się stanie, to wizerunek ośrodka będzie bardzo pozytywny, a marka będzie silna i będzie stanowić o prze - wadze konkurencyjnej. To wizerunek jest dzisiaj kluczem do sukcesu. Co zatem wpływa na pozytywny wizerunek ośrodka jeździeckiego? To pięć głównych czynników, na które powinno się zwrócić uwagę: • tożsamość firmy, • reputacja, • oferta usługowa, • otoczenie, • pracownicy ośrodka. Tożsamość firmy Cechy przedsiębiorstwa, które pozwalają na wyraziste i bez - błędne jej zidentyfikowanie wśród konkurentów, to toż - samość firmy. Najprościej ujmując, to charakterystyczna na - zwa, znak graficzny, szeroko rozumiane reklamy. Najczęściej w branży jeździeckiej tworzone nazwy ośrod - ków kojarzone są z imieniem konia, który miał szczególne znaczenie dla właściciela, lub miejscowości, w której znajduje się dany ośrodek. Często też do nazwy dodawane są określe - nia wskazujące na rodzaj prowadzonej działalności, mające na celu podniesienie prestiżu: akademia jeździecka, stajnia sportowa itd. Dobrą wskazówką przy tworzeniu nazwy ośrod - ka jeździeckiego jest to, że nazwa powinna być łatwa do za - pamiętania i wpadająca w ucho. Jeżeli ośrodek będzie chciał stworzyć stronę internetową, to dobrze jest również spraw - dzić dostępność domeny internetowej oraz czy taka nazwa ośrodka już nie występuje. Jak już nazwa zostanie określona, to kolejno należy utwo - rzyć znak graficzny, czyli najprościej mówiąc logo, które będzie wykorzystywane w komunikacji z otoczeniem. Logo powinno być czytelne i proste. Dobrze jest skorzystać z usług profesjonalnego grafika, który z pewnością podpowie i przy - gotuje kilka propozycji wizualnych. Tworząc logo, należy się również zastanowić, w jakich sytuacjach będziemy chcieli je wykorzystywać – czy tylko do komunikacji na stronie interne - towej, w social mediach czy na dokumentach, czy może będzie występować na koniowozie, przyczepie, na odzieży? Wbrew pozorom, takie decyzje mogą okazać się istotne w tworzeniu znaku firmowego, bo gdy będzie zbyt skomplikowany czy zbyt wielokolorowy, to na małych powierzchniach, na przykład na odzieży, może się oka - zać, że będzie niewidoczny czy wręcz trudny do wykonania. Reputacja i usługi Kolejnym istotnym czynnikiem w po - strzeganiu ośrod - ka jeździeckiego jest reputacja. Jest to czynnik op i n i o twó r c z y , Dobrą wskazówką przy tworzeniu nazwy ośrodka jeździeckiego jest to, że nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i wpadająca w ucho. Fot. Karolina Mądry 78 4/2022 H & B M A R K E T I N G
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz