Horse&Business 4/2022

który może bardzo pomóc w dojściu do sukcesu. Dzięki niej przyciągasz i utrzymujesz przy sobie klientów. Jest ona budowana przez długi czas. Jednak nad - szarpnięta, może w bardzo krótkim czasie przyczynić się do spadku pozycji ośrodka na rynku i utraty klientów. W branży jeździeckiej wszelkie działania podjęte nad bu - dowaniem reputacji opierać się będą w głównej mierze na bezpośrednim kontakcie z klientem. Należy zatem poświęcić szczególną uwagę na dbanie o relację z klientem oraz o wyso - ki poziom świadczonych usług. Ważne są też usługi, które skierowane są do różnych grup klientów ośrodków jeździeckich. Obecnie w zasadzie w więk - szości ośrodków nie ma jednorodnych usług, a wachlarz usług wraz z rozwojem ośrodków poszerza się. Oczywiście, głównym rodzajem działalności jest prowa - dzenie jazd konnych. Jazdy konne powinny być dostosowane do klienta ze względu na poziom jego zaawansowania. Dzia - łalność w ośrodkach jeździeckich nie opiera się wyłącznie na prowadzeniu jazd, ale także na świadczeniu dodatkowych usług, na przykład prowadzeniu hotelu dla koni. Ośrodki jeździeckie szukają również innych możliwości do tego, aby pozytywnie zaistnieć w świadomości ludzi. Naj - częściej w ramach swoich działań prowadzą w okresach let - nim półkolonie czy obozy jeździeckie, a w zimowym – obo - zy zimowe. Aby zachęcić do regularnych jazd, tworzą sekcje sportowe i kluby jeździeckie, angażując tym dzieci i młodzież do regularnego uprawiania jeździectwa. Często organi - zowane są imprezy sportowe, takie jak zawody, pokazy czy imprezy integracyjne. Właściwe otoczenie Wszystkie rodzaje usług w ośrodku jeździeckim prowadzone są w określo - nym otoczeniu, które musi być wyposa - żone w odpowiednią infrastrukturę. W tym miejscu powinno się patrzeć na dwa aspekty. Pierwszy dotyczy dobrostanu koni i zapewnienia im wa - runków bytowania, drugi dotyczyć będzie elementów wykorzystywanych do pracy z klientem. Bez względu na to, czy ośrodek jeździec - ki jest mały, czy duży, czy zaangażowane są duże nakłady finan - sowe, czy nie, to, jak będzie wyglądało otoczenie, w któ - rym się znajduje, będzie miało bar - dzo duży wpływ na postrzeganie go przez klienta. Wielokrotnie moż - na spotkać stajnie, w których panuje ogólny bałagan, nie jest czysto ani schludnie. Klienci przychodzą do stajni otoczenie pracownicy tożsamość reputacja usługi Kluczowe czynniki wizerunku firmy oczami klienta Fot. 2 x Karolina Mądry H & B M A R K E T I N G 79 4/2022

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz