HORSE&BUSINESS 4/2023

Zmiany mają często charakter dość radykalny i bolesny. Najbardziej dotkliwe mogą być, w przypadku firmy, zwolnienia pracowników. Dotkliwy charakter zmian może mieć jednak dużo szersze znaczenie. Może oznaczać dla kogoś obniżenie jego pozycji lub konieczność zdobycia zupełnie nowych umiejętności. Ten proces może być bardzo frustrujący i nierzadko może stać się zarzewiem konfliktów. Wówczas jednym z narzędzi będzie łagodzenie procesu zmian, wsparcie emocjonalne i zrozumienie. Forsowanie zmiany może zakończyć się niepowodzeniem lub jej szeroko rozumiany koszt może okazać się zbyt wysoki. W procesie „zarządzania zmianą” należy od samego początku uwzględnić czynnik negocjacji lub uzgodnień z pracownikami, których cały proces najbardziej może dotknąć. Brak kompromisu może całkowicie zablokować proces zmian. Negocjacje – jeśli mają przynieść efekt – muszą mieć charakter wyprzedzający. Tylko wtedy dają szansę na akceptację tego trudnego procesu. Można również wykorzystać manipulację. Tutaj rozumianą jako zespół takich oddziaływań, które doprowadzają do tego, że człowiek mylnie sądzi, iż decyduje o podejmowanych przez siebie działaniach, nie zdając sobie sprawy z tego, że jest jedynie narzędziem w rękach rzeczywistego sprawcy. Manipulator tak reżyseruje sytuacją – świadomie i skrycie – aby wykonawcy wydawało się, że splot obiektywnych okoliczności wymaga właśnie takiego, a nie innego zachowania. Manipulacja może się okazać dość dużą pokusą dla menedżera wprowadzającego zmiany. Ta pokusa może polegać np. na ukryciu negatywnych skutków zmiany lub ukazaniu fałszywych skutków pozytywnych. Taka taktyka może przynieść nawet pozytywne efekty – krótkofalowo. Jeśli menedżer zmiany zamierza dłużej funkcjonować w tej samej firmie – powinien uznać strategię manipulacji za ryzykowną. Istnieją też radykalne metody wdrażania zmian polegające na ich forsowaniu. Menedżerowie mogą zmusić innych do pogodzenia się ze zmianą za pomocą wyraźnych lub ukrytych gróźb (np. zwolnienia, przeniesienia czy wstrzymania awansów). Metody takie, choć stosowane stosunkowo często, mają jedną zasadniczą wadę – wiążą się z ryzykiem utraty poparcia i autorytetu w przyszłych działaniach. Odpowiednie przygotowanie Bez względu na to, jaki czynnik powoduje konieczność wprowadzenia zmiany – czy to konkurencja, czy sytuacja ekonomiczna firmy, czy zmiany w prawie – zawsze należy dobrze się do tego przygotować. Przygotować siebie i pracowników tak, aby opór do zmian był jak najmniejszy, a wdrażane zmiany wdrożone zostały jak najłagodniej. aa H&B MARKETING 93 4/2023 REKLAMA

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz