Wizerunek zawodnika kadry narodowej i reprezentacji olimpijskiej Daria Święcicka Radca Prawny, Kancelaria Qlegal Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu Kurz paryskiej olimpiady już opadł, zawodnicy wrócili do swoich stajni, treningów, codziennych sportowych wyzwań. Igrzyska olimpijskie to jednak niezapomniane chwile dla każdego sportowca, a blask fleszy i oko kamery są nieodłącznymi elementami tego wydarzenia. Dziennikarze przy wykorzystaniu fotografii i filmu relacjonują kibicom z całego świata każdą minutę sportowych zmagań. Materiały jednak krążą w Internecie bez żadnego ograniczenia. Prawo do wizerunku W jednym z poprzednich wydań magazynu „Horse & Business Magazine” (2/2024) opublikowany został artykuł o prawie do wizerunku sportowca. Warto przypomnieć, że w stosunku do większości sportowców w zakresie ochrony ich wizerunku zastosowanie będą miały przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy z 25 czerwca 2010 r. o spor- cie, członek kadry narodowej udostępnia, na zasadach wyłączności, swój wizerunek w stroju reprezentacji kraju polskiemu związkowi sportowemu, który jest uprawniony do wykorzystania tego wizerunku do swoich celów gospodarczych w zakresie wyznaczonym przez przepisy tego związku lub międzynarodowej organizacji sportowej działającej w danym sporcie. Zasada wyłączności W przypadku jeździectwa członkowie kadry udostępniają swój wizerunek Polskiemu Związkowi Jeździeckiemu na zasadzie wyłączności, co wyklucza możliwość występowania w stroju reprezentacji kraju w działalności marketingowej realizowanej wobec indywidualnych sponsorów zawodnika. Wskazany wyżej przepis dotyczy wizerunku sportowca w stroju reprezentacji kraju. Tym samym nie dotyczy wizerunku sportowca w stroju klubowym oraz pozasportowym. Zapewne u niejednego zawodnika biorącego przykładowo udział w igrzyskach olimpijskich, który oglądał swoje zdjęcia w kolejnej gazecie, na stronie internetowej czy portalu społecznościowym, pojawiła się myśl „Czy kiedykolwiek doszło do udzielenia zgody na publikację mojego wizerunku przez media?”. Na jakiej podstawie gazety i portale internetowe publikują wizerunek sportowca bez jego zgody? Fot. AdobeStock/Pio Si 4/2024 87 H & B prawo partner działu prawo
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz