Horse&Business 4/2024

2. Wola przynależności przez zawodnika do reprezentacji kraju jest równoznaczna z jego zgodą na wykorzystanie wizerunku w granicach określonych w art. 33 ust. 1 ustawy o sporcie kwalifikowanym (obecnie art. 14 ust. 1 ustawy o sporcie). 3. Treścią tego prawa jest możliwość samodzielnego wykorzystywania przez polski związek sportowy wizerunku zawodnika w stroju reprezentanta do własnych celów gospodarczych. Co oznacza także cel zarobkowy, zgodny z funkcją danego związku sportowego. Taka działalność obejmuje m.in. zawieranie umów, które mogą polegać na udostępnieniu kontrahentowi wizerunku członków kadry narodowej w stroju reprezentacji kraju w zamian za świadczenie pieniężne wykorzystywane na realizację statutowych zadań związku sportowego. Tym samym Sąd Najwyższy potwierdził, że związkom sportowym przysługuje prawo do komercyjnej eksploatacji wizerunku członków kadry narodowej w stroju reprezentacji. Mogą ten wizerunek udostępniać podmiotom trzecim, czerpiąc z tego zyski. Celem gospodarczym będzie każdy cel związany z zarobkową działalnością danego związku sportowego. 4. Zakres wykorzystania wizerunku zawodnika ustawodawca pozostawił do określenia związkowi sportowemu w wewnętrznych aktach organizacyjnych. Oznacza to, że zawodnik nie może bez zgody związku sportowego upoważniać osób trzecich do wykorzystywania jego wizerunku w stroju reprezentacyjnym. W stosunku do zawodnika niepowołanego do kadry rozpowszechnianie jego wizerunku wymaga jego zgody na zasadach określonych w art. 81 prawa autorskiego. Gdy zawodnik nie jest kadrowiczem, brak jego zgody co do zasady wyłącza zatem możliwość wykorzystania przez polski związek sportowy jego wizerunku także w stroju reprezentacyjnym. Powyższe rozstrzygnięcie należy również odnieść do regulacji dotyczących praw Polskiego Komitetu Olimpijskiego do wizerunku zawodnika reprezentacji olimpijskiej w stroju reprezentacji olimpijskiej. Przedstawione regulacje są wyjątkiem od ogólnie obowiązujących zasad i restrykcyjnie ograniczają dysponowanie przez sportowca dobrem osobistym, jakim jest jego wizerunek. Z jednej strony pojawiają się głosy, że jest to daleko idące ograniczenie, porównywane do wywłaszczenia, a z drugiej podnoszone są argumenty, że środki pieniężne pozyskane przez związki sportowe z tego tytułu przeznaczane są na cele statutowe danego związku, a tym samym na dalszy rozwój danej dyscypliny sportu. aa 4/2024 89 H & B prawo reklama partner działu prawo

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz