Około 50% przychodów PZJ pochodzi z dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki, dlatego musimy być postrzegani jako organizacja skuteczna i rzetelna. Drugim filarem finansowania są sponsorzy i partnerzy prywatni – aby ich przyciągnąć, potrzebujemy silnej marki i widoczności. Jeśli uda się nam zwiększyć liczbę zawodników, koni sportowych i organizowanych zawodów, PZJ może stać się naprawdę silną finansowo organizacją. Pozyskane fundusze należy w pierwszej kolejności inwestować w szkolenie zawodników. Wyzwania stojące przed Polskim Związkiem Jeździeckim Tomasz Półgrabski sekretarz generalny PZJ Wyzwania stojące dziś przed organizacjami zarządzającymi sportem są zupełnie inne niż kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Federacje muszą działać jak profesjonalne przedsiębiorstwa: skuteczna organizacja, precyzyjne procedury, nowoczesne narzędzia, sprawna obsługa interesariuszy. Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, oczekiwania rodziców oraz poziom zaangażowania młodzieży w sport stawiają przed nami ogromne wyzwania, szczególnie w jeździectwie. To bardzo wymagająca dyscyplina, bo łączy człowieka i konia w parę, która latami poprzez wspólny trening dąży do perfekcji. Polski Związek Jeździecki (PZJ) stoi więc dziś przed wyzwaniem – by być nie tylko opiekunem jeździeckiej pasji, ale też partnerem sportowców, klubów, sponsorów, rodziców i organizatorów zawodów. Zachowując ducha jeździectwa, musimy działać skutecznie i nowocześnie. Strategia PZJ powinna określać cele sportowe, organizacyjne, wizerunkowe i finansowe, a także sposób ich realizacji. Nie wystarczy mówić o ambicjach – trzeba je przełożyć na konkretne działania, wskaźniki i harmonogram. Operacjonalizacja oznacza jasne określenie, kto odpowiada za dany obszar, w jakim czasie i przy użyciu jakich zasobów. Bez tego mamy deklaracje, a nie realny rozwój. W rozwoju kluczowi są też ludzie – trenerzy, sędziowie, organizatorzy zawodów, którzy budują ten sport na co dzień. Musimy inwestować w ich rozwój, szkolenia i certyfikacje oraz pokazać nasz profesjonalizm i wiarygodność. Liczby, infrastruktura i potencjał Licencję ogólnopolską posiada obecnie 2578 zawodników i zawodniczek oraz 3961 koni, licencję FEI – 1138 zawodników oraz 2003 konie. W Polsce działa także 365 ogólnopolskich klubów jeździeckich. Dla porównania w 2024 roku PZJ wydał 2488 licencji ogólnopolskich zawodnikom oraz 3751 dla koni, licencję FEI miało 1150 zawodników oraz 2029 koni. Obok liczb warto podkreślić rozwój nowoczesnych ośrodków jeździeckich w Polsce. To obiekty o wysokim standardzie, które organizują zawody na najwyższym poziomie, a także mogą pełnić funkcję centrów szkoleniowych dla kadry narodowej i młodzieży. Warunki, jakie oferują, nie odstają od tych w innych krajach europejskich. Podsumowując – posiadamy w Polsce potencjał, może mniejszy niż wiodące federacje Europy Zachodniej, ale realny i możliwy do wykorzystania. Polski Związek Jeździecki (PZJ) stoi dziś przed wyzwaniem – by być nie tylko opiekunem jeździeckiej pasji, ale też partnerem sportowców, klubów, sponsorów, rodziców i organizatorów zawodów. 100 4/2025 H & B felieton
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz