LIDER BIZNESU 1/2021
20 raport wydania ozdobne na stałe zagościły w nowych przestrzeniach życiowych mieszkańców miast, stając się sposobem wyrażania estetycznych preferencji. Zwiększająca się różnorodność i dostępność roślin domowych sprawia, że ogrodnictwo pomaga konsumentom udekorować miejsca wypoczynku i pracy, a kwiaty i inne rośliny stają się pożądanymi dekoracjami i nieodłącznym elementem wnętrzarskiego designu. Miejskie ogrodnictwo w Europie Śr.-Wsch., postrzegane jako hobby oraz sposób pozyskania świeżej i „ekologicznej” żywności, zyskuje co roku coraz większą rzeszę zwolenników, m.in. w Rumunii i na Ukrainie, a rozpowszechnienie się trendu „wyhoduj-to-sam” w Rosji sprawia, że „domowe” owoce i warzywa stanowią niedrogą alternatywę dla sklepowej żywności. Trend ten stał się motorem sprzedaży produktów ogrodniczych. W kategorii nasion w 2018 r. w Rosji, będącej największym rynkiem w regionie, wzrosła ona aż o 22%. NOWE PORZĄDKI Branża ogrodnicza w regionie CEE ma bardzo obiecujący potencjał rozwoju także dlatego, że wiele narzędzi czy urządzeń jest przestarzałych lub w nienajlepszym stanie, a konsumenci chcą je wymienić. Imponująco Rynek narzędziowo-maszynowy w naszej części kontynentu ma jeszcze spore możliwości rozwoju. Jeśli przeciętny konsument w regionie CEE zwiększy swoje wydatki na sprzęt - obecnie 3 euro per capita - ponad czterokrotnie, aby osiągnąć średnią Europy Zachodniej - 12 euro, to wydatki na rośliny i nasiona mogą wzrosnąć ponad jedenastokrotnie z 2 euro do 27!
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz