LIDER BIZNESU 1/2021

dobre wskaźniki PKB w ciągu ostatnich lat, stymulujące wzrost wynagrodzeń – których średnioroczna stopa w latach 2016-2019 wyniosła 6% – sprawiły, że mieszkańcy Europy Śr.-Wsch. zaczęli poszukiwać nowych narzędzi. Miało to bezpośrednie przełożenie na boom w segmencie sprzętowym, który stał się największą kategorią ogrodniczą w regionie CEE przez kilka lat z rzędu z całościowym udziałem w rynku wynoszącym ok. 40% od 2017 r., a w 2019 r. sięgającym nawet 41%, z perspektywą wzrostu do 42%. Porównanie z Europą Zach., gdzie branża osiągnęła próg 14,9 mld euro w 2019 r. i może poszczycić się ponad dwukrotnie większą sprzedażą maszyn ogrodniczych, wynoszącą 6,7 mld euro, pokazuje, że rynek w naszej części kontynentu ma jeszcze spore możliwości rozwoju. Jeśli przeciętny konsument w regionie CEE zwiększy swoje wydatki na sprzęt (obecnie 3 euro per capita) ponad czterokrotnie, aby osiągnąć średnią Europy Zach. RYC. 2. EUROPA: WARTOŚĆ DYNAMIKI WZROSTU RYNKU OGRODNICZEGO R - D -R W LATACH 2014 - 2019 W MLN Źródło: Euromonitor International Niebieski: Europa Wsch. Pomarańczowy: Europa Zach. Przerywany: Liniowy (Europa Wsch.) REKLAMA

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz