LIDER BIZNESU 1/2021
22 raport wydania – 12 euro, to wydatki na rośliny i nasiona mogą wzrosnąć ponad jedenastokrotnie z 2 euro do 27! W krajach CEE, takich jak Polska czy Ukraina, sprzedaż maszyn ogrodniczych idzie w parze z bardziej otwartym podejściem konsumentów do inwestowania w innowacyjne produkty takie jak roboty koszące. Dzięki wzrostowi dochodów kupujący chętniej sięgają po bardziej nowatorskie i droższe produkty. Rozwijająca się sprzedaż sprzętu ogrodniczego sprzyja tworzeniu się bazy doświadczonych i kompetentnych detalistów, którzy potrafią efektywnie zaprezentować nowe rozwiązania technologiczne. Konsumenci skwapliwie zaczynają korzystać z innowacji w robotyce, zapewniając sobie bezwysiłkową pielęgnację trawników. Opcja ta pozwala konsumentom przede wszystkim zaoszczędzić czas i wyeliminować część ciążących na nich obowiązków, aby mogli cieszyć się większą ilością wolnego czasu w zabieganym życiu. To tłumaczy gigantyczny boom w robotycznych kosiarkach, które prawie we wszystkich krajach Europy notują dwucyfrowe wzrosty. Dynamiczny wzrost penetracji rynku i premier produktowych w tej kategorii jest bardzo charakterystyczny dla wysoko innowacyjnych kategorii. ROZKWIT E-COMMERCE Kolejnym wpływowym trendem stymulującym rozwój ogrodnictwa w regionie CEE jest postępująca ekspansja kanału dystrybucji e-commerce. Pomimo tego że pozycja sklepów remontowo-budowlanych, meblowych i ogrodniczych pozostaje silna i w 2019 r. ich udział w sprzedaży w regionie sięgał 90%, kanał e-commerce rośnie bardzo dynamicznie. W kategorii dom i ogród w e-commerce w ciągu ostatnich 3 lat rejestrowano dwucyfrowe wzrosty sprzedaży: w 2017 r. wyniosły one 26%, w 2018 r. – 32%, a w 2019 r. – 24%. W tym samym okresie udział e-commerce w ogrodnictwie rósł w krajach CEE w siłę: w Rumunii obserwowano wzrosty rzędu 38 i 55%, a w Rosji nawet 96%. Oba te kraje przodują w najszybciej rosnącej sprzedaży online produktów ogrodniczych w regionie. Zwiększająca się sprzedaż Dynamiczny rozwój ogrodnictwa w krajach Europy Śr.-Wsch. stymulował wzrost wartości całego europejskiego rynku ogrodniczego w czasach, kiedy Europa Zach. z trudem wywalczyła jakiekolwiek dodatnie wyniki. W latach 2017, 2018 i 2019 region CEE notował odpowiednio wzrosty rzędu 7; 7,4 i 2,7%
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz