LIDER BIZNESU 1/2021

24 raport wydania e-commerce w Rosji w latach 2016-2019 sprawiła, że jej udział w rynku wzrósł z 3,5 do 11%, a na Ukrainie z 4 do 6% w tym samym okresie. Prognozuje się, że do 2025 r. e-commerce w Rosji osiągnie udział 20% sprzedaży – ten największy rynek w regionie przejmuje więc prowadzenie w cyfrowej transformacji handlu. Trend ten umacnia się dzięki skutkom COVID-19, motywując dystrybutorów ze wszystkich sektorów handlu do przyspieszenia działań dotyczących obecności w sferze online, efektywnej ekspansji, poszerzenia zasięgu i zwiększenia sprzedaży. ZMIANA PRIORYTETÓW Można się spodziewać, że pandemia będzie miała pozytywny wpływ na rynek ogrodniczy w regionie CEE, ponieważ konsumenci zmieniają swoje priorytety zakupowe i przekierowują swoje wydatki na bardziej „przyjazne portfelowi” i lokalne formy wypoczynku. Przez lockdowny i zamknięcie granic wielu ludzi zaczęło poszukiwać miejsc relaksu i wypoczynku w pobliżu własnego domu. Mały miejski ogród albo letni ogród domowy stanowią wykonalną alternatywę dla trudnych i często ryzykownych zagranicznych wycieczek. Wakacje spędzone w ogrodzie są interesującym, bezpiecznym i niedrogim sposobem wypoczynku dla coraz większej liczby konsumentów spośród możliwości ograniczonych przez pandemię COVID-19. W czasach kiedy inne rozrywki stają się niedostępne ze względów bezpieczeństwa, ogrodnictwo staje się coraz popularniejszym hobby. Zamknięcie siłowni także sprawiło, że stało się ono atrakcyjną formą fizycznej aktywności. Można oczekiwać, że czynniki te nadal będą miały istotny wpływ na rozwój ogrodnictwa w Europie Śr.-Wsch. Porównanie wyników branży ogrodniczej między regionami CEE i Europy Zach. pokazuje, że nawet mniejsze rynki Europy Śr.-Wsch. mogą wzmocnić dynamikę europejskiego sektora doświadczającego stagnacji, a nawet stać się jego motorem napędowym. Zdrowe średnioroczne tempo rozwoju rynku w latach 2016-2019 rzędu 8% i prognoza średniorocznego wzrostu wynoszącego co najmniej 5% w latach 2020-2024 udowadniają, że region Europy Śr.-Wsch. rośnie znacznie szybciej niż Europy Zach. Rozwój rynku na pewno będzie stymulowany przez coraz powszechniejszy trend miejskiego ogrodnictwa, zachęcający kupujących do odkrywania tego hobby na nowo z użyciem innowacyjnych narzędzi i poprzez nowe kanały, m.in. e-commerce. Po 2020 r. można stwierdzić, że branża całkiem dobrze zniosła koronakryzys, ponieważ konsumenci znaleźli sposób na ucieczkę w zajęciach powiązanych z ogrodnictwem i przekierowali swoje fundusze wycieczkowe na ogrody z domami. Rośliny ozdobne już na stałe zagościły w nowych przestrzeniach życiowych mieszkańców miast, stając się sposobem wyrażania estetycznych preferencji. Zwiększająca się różnorodność i dostępność roślin domowych sprawia, że ogrodnictwo pomaga konsumentom udekorować miejsca wypoczynku oraz pracy

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz