LIDER BIZNESU 1/2021

34 garden biznes Sprzyjające warunki Sabina Jasiukiewicz Marketing Manager BROS Sp. z o.o. sp.k. Ostatni sezon był bardzo udanym sezonem pod wzglę- dem sprzedaży nawozów. Popytowi na nie z jednej strony sprzyjała pogoda, a z drugiej wiosenne obostrzenia zwią- zane z pandemią koronawirusa. W tym okresie własna działka czy przydomowy ogród były w praktyce jedynymi miejscami, w których można było spędzać czas na świe- żym powietrzu bez jakichkolwiek ograniczeń. To spowo- dowało, że Polacy więcej uwagi poświęcili swoim rośli- nom, a w rezultacie częściej i chętniej kupowali nawozy oraz inne produkty przydatne w ogrodzie. W tej kategorii produktowej nie zauważyliśmy jakichś nowych tendencji. Jak co roku, największym zaintereso- waniem cieszyły się nawozy do trawnika, iglaków, róż, tru- skawek, borówek, pelargonii i storczyków. Przy czym do upraw ogrodowych klienci najchętniej wybierają granulo- waną postać nawozów, a w przypadku roślin domowych i doniczkowych, częściej sięgają po preparaty płynne. Wciąż rośnie grupa osób, które chętnie stosują produkty organiczne, np. biohumusy oraz rozwiązania typu „ready- -to-use”, czyli pałeczki nawozowe czy nawozy w piance. Na ten sezon przygotowaliśmy dla naszych klientów dwie bardzo atrakcyjne nowości nawozowe z linii Biopon Natrural: Serum organiczne dla kwiatów doniczkowych oraz Serum organiczne dla storczyków, w wygodnych do stosowania aplikatorach o pojemności 40 ml. Są to nawozy organiczne wyprodukowane z naturalnych sub- stancji, produkty posiadają odpowiednią rejestrację Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Substancje zawarte w jednym aplikatorze zapewniają roślinie optymalne odżywienie przez 30 dni. Warto przy tej okazji wspomnieć również o zeszłorocznej nowości, którą w ubiegłym sezo- nie rynek ostrożnie testował, a w tym roku sięga po nią o wiele odważniej. Mam tu na myśli całoroczny pro- gram nawozowy Biopon Piękny Trawnik: serię czte- rech nawozów, któ- rych skład odpo- wiada potrzebom murawy w różnych porach roku. Można je kupić osobno lub w zestawie zawie- rającym wszyst- kie produkty z tej linii: Przedwiośnie, Wiosnę, Lato i Jesień. jących. W obliczu zagrożenia pandemicznego konsumenci bowiem poszukują bezpiecznej przystani w pobliżu wła- snego domu oraz angażującego zajęcia, które pozwoli im się skutecznie zrelaksować w przyjaznym otoczeniu. Ogrodnictwo stanowi wymarzone remedium na wszystkie te bolączki. Analogiczną sytuację możemy zaobserwować w Europie Środkowej i Polsce. W naszym regionie i kraju rynek nawozów oraz innych preparatów pielęgnacyjnych ma jednak znacznie bardziej obiecujący potencjał rozwoju. Według szacunków agencji Euromonitor International w ciągu najbliższych lat sprzedaż tych produktów może co najmniej kilkukrotnie się zwiększyć. ROZWOJOWA KATEGORIA Choć sklepowe półki nie są z gumy, o miejsce na nich ciągle rywalizuje kilkadziesiąt firm oferujących nawozy dla hobby- stów. Mimo iż bariery wejścia na rynek dla nowych opera- torów są wysokie, na rynku nadal pojawiają się nowi gracze walczący o dystrybucję innowacyjnością, zakrojonymi na szeroką skalę działaniami marketingowymi, a także szeroko- ścią oferty, która stanowi w Polsce stały element budowania przewagi konkurencyjnej w kategorii nawozowej. Oczywiście do najchętniej kupowanych nawozów hobby- stycznych należą te uniwersalne, ale udziały tych specjali- stycznych systematycznie się zwiększają, ponieważ klienci sklepów i centrów ogrodniczych stawiają na wygodę. W szczególności młode pokolenie ogrodników poszukuje gotowych rozwiązań. Dlatego coraz chętniej sięgają oni po nawozy wielofunkcyjne, o łatwej aplikacji czy wydłużonym działaniu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz