LIDER BIZNESU 1/2021

36 garden biznes Większa rola doradztwa Jarosław Foks ELKNER-SERVICE Rafał Elkner Rok 2020 pomimo naszych obaw okazał się dla producen- tów nawozów i firm handlowych rokiem udanym. Dużym zainteresowaniem cieszyły się produkty w formie granulatu do roślin ozdobnychwogrodzie oraz do powierzchni trawia- stych. Zarówno dla roślin ozdobnych, jak i trawników sporym zainteresowaniem cieszyły się produkty z dużą zawartością magnezu, np. nawóz holenderskiej firmy Mivena Arbo-Cote NPK 17+5+13+6MgO+micro 6m oraz Mivena Granustar NPK 12+00+25+5MgO 3m+micro. Pierwszy nawóz w wersji cało- sezonowej 6-miesięcznej, a drugi w wersji 3-miesięcznej. Nawóz do roślin ozdobnych nadaje się zarówno do przesa- dzania roślin z małych doniczek do dużych pojemników na tarasach i balkonach, a także do zasilania rosnących w ogro- dzie iglaków, krzewów liściastych i roślin zimozielonych. Obserwujemy wzrost zainteresowania klientów preferują- cych większe - bardziej ekonomiczne opakowania, nawet jeżeli mieliby stosować je przez okres 2 sezonów. W zeszłym sezonie klienci oczekiwali od nas coraz wyż- szego poziomu w doradztwie. SPECJALIZACJA MA ZNACZENIE W obrębie nawozów specjalistycznych w naszym kraju nadal największym powodzeniem cieszą się te do roślin kwasolubnych – przede wszystkim iglaków, ale także prze- ciw brązowieniu igieł, do tuj czy borówek i jagód kamczac- kich. W ciągu ostatnich kilku lat znacząco zwiększyła się natomiast sprzedaż nawozów trawnikowych. Dlatego ich oferta poszerza się o produkty w różnej formie, składzie, przeznaczone pod konkretny trawnik, na określoną porę roku, o przedłużonym działaniu, właściwościach regene- rujących oraz ochronnych. Coraz większe udziały w rynku generują nawozy do storczyków i innych roślin ozdobnych uprawianych w domu, na tarasach i balkonach. Jeśli przyjmiemy, że miarą sprzedaży nawozów specjali- stycznych są aktualne trendy roślinne oraz nowe nasadze- nia, to możemy oczekiwać, że w ciągu najbliższych lat na znaczeniu zyskiwać będą preparaty do nawożenia roślin kwitnących: balkonowych, rabatowych, róż, pelargonii, surfinii oraz wszelkiego rodzaju odżywki. Moda na tzw. miejskie ogrodnictwo z pewnością będzie sprzyjała zapo- trzebowaniu na rozmaite specjalistyczne nawozy do roślin domowych. Z kolei renesans trendu „wyhoduj-to-sam” wywinduje sprzedaż szerokiej gamy nawozów do drzew i krzewów owocowych, a także warzyw, ziół i truskawek. Na pewno konsumenci będą poszukiwali też wysokiej jakości produktów ukorzeniających. SZYBKO, SPRAWNIE I WYGODNIE Dążenie konsumentów do wygody z pewnością będzie miało też pozytywne przełożenie na sprzedaż nawozów łatwych w aplikacji, a jednocześnie wyróżniających się wysoką skutecznością. Wszelkiego rodzaju szoty nawo- zowe oraz kapsułki „ready-to-use” w nowoczesnej formie już teraz cieszą się sporą popularnością. Dlatego produ- cenci preparatów pielęgnacyjnych do roślin nie oszczę- dzają na badaniach i poszukiwaniu nowych i bezpiecznych technologii, które umożliwią im opracowanie produktów idealnie trafiających w rosnące potrzeby kupujących. EKOLOGIA NA PODIUM POTRZEB? W ostatnich latach klienci sklepów oraz centrów ogrodni- czych coraz chętniej sięgają ponadto po nawozy naturalne oraz ekologiczne o możliwie najwyższej zawartości sub- stancji organicznej. Oczywiście konsumentom zależy też na ich wysokiej skuteczności, bezpieczeństwie – zwłasz- cza w uprawach warzywnych i owocowych, a także odpo- wiednim składzie ze wszystkimi mikro- i makroelemen- tami niezbędnymi do zdrowego wzrostu roślin. Ciekawą

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz