LIDER BIZNESU 1/2021

48 sprzedaż to przygoda zakończona sukcesem Walka o WIELKANOCNY KOSZYK zakupowy TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: Pixabay, Pexels Ś więta wielkanocne nie gene - rują wprawdzie tak dużych dochodów jak Boże Narodze - nie, ale polscy konsumenci na ich organizację przeznaczają coraz większy budżet! Z danych ale - Bank.pl wynika, że w 2019 r. przeciętny Polak na Wielkanoc chciał przeznaczyć 563 zł – to o 43 zł więcej niż w 2018 r. i aż 140 zł więcej niż w 2017 r. Dlatego święta te mogą być dla sklepów i cen - trów ogrodniczych doskonałą okazją do zaprezentowania wiosennej oferty i zwiększenia sprzedaży. Z ostatnich ankiet NBP wynika, że w Polsce sukcesywnie zwiększa się liczba osób, które planują przeznaczyć na organizację świąt wielkanocnych większą kwotę: rzędu 500-800 zł. W 2019 r. takie wydatki planował już co piąty respondent. Warto dodać, że choć zwyczaj wręczania prezentów wielkanocnych jeszcze nie do końca się przy- jął w naszym kraju, rodziny z dziećmi na święta w roku 2019 miały wydać średnio 615 zł, a więc znacząco więcej niż przeciętny Polak. Spośród wielkanocnych zwyczajów nad Wisłą nadal największą rolę odgrywa chodzenie do kościoła ze święconką, co robi ponad 91% badanych przez Provident, natomiast pisanki przygotowuje 57% naszych rodaków. Na obdarowanie najbliższych podarkami przy- niesionymi przez zajączka wielkanocnego stawia 4 na 10 respondentów. Z roku na rok jednak obyczaj ten zyskuje coraz szerszą rzeszę zwolenników. Dlatego w wielkanocnej ofercie powinny zagościć: donice, świece, obrusy, zastawa stołowa i inne dekoracje. Na świątecznej ekspozycji nie może zabraknąć też rzeżuchy, nasion na kiełki oraz goto- wych pomysłów na pisanki czy nawet święconki. Kupujący na pewno będą poszukiwali też roślin kwitnących. KOMUNIKACJA TO PODSTAWA W miesiącach i tygodniach poprzedzających święta nie można zaniedbywać komunikacji z klientami. Regularne posty na Facebooku, Instagramie, YouTube, firmowej stronie, blogu, mailingi czy reklama w lokalnych mediach uświadomią kupującym, że w poszukiwaniu wielkanoc- nych i wiosennych inspiracji warto skierować kroki do skle- pów i centrów ogrodniczych. W tej materii wiele jeszcze pozostaje do zrobienia. Aż 93% Polaków robi bowiem wiel- kanocne zakupy w dyskontach – wynika z ankiet firmy Blix. Poza tym konsumenci chętnie kupują w hipermarketach, supermarketach, na targowiskach i bazarach. Niewielka część klientów udaje się do sklepów osiedlowych, hur- towni typu cash&carry oraz sklepów typu convenience, takich jak Żabka. WSZYSTKIE RĘCE NA POKŁAD Nie bójmy się zatrudnić dodatkowych sprzedawców na czas wzmożonej rotacji klientów. Oczywiście musimy brać też pod uwagę sytuację związaną z COVID-19. Niezależnie od tego czy sezonowi pracownicy zasilą nasze szeregi, sko-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz