Lider biznesu 1-2022 300

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 35 TEKST: Marcin Fajerski ZDJĘCIA: Pexels W ciąż pracowników w handlu postrzega się jako koszt, który należy za wszelką cenę minimali - zować; a nie jako źródło dochodów i najważ - niejszy atut sklepu. Dlatego w erze dynamicznego roz - woju e-commerce i w obliczu niepewnego jutra część detalistów decyduje się na przycięcie etatów albo ogra - niczenie innych inwestycji związanych z personelem, np. dodatków, premii czy szkoleń. POZIOM WYŻEJ Nie można postrzegać narzędzi do zwiększania dochodów jako kosz- tów prowadzenia biznesu. Jeże- li liczba pracowników w naszym obiekcie stale się zmniejsza lub dostrzegamy wysoki czynnik ro- tacji personelu, warto zastanowić się nad sposobami motywowania sprzedawców NA WŁASNE ŻYCZENIE W efekcie niedoceniani i niedoinwestowani sprze - dawcy opuszczają nasz zespół lub sami go uszczuplamy, zmniejszając zatrudnienie. Takie podejście nie tylko negatywnie odbija się na morale zespołu, ale również na poziomie obsługi kupujących – bo znalezienie na sali sprzedaży kompetentnego personelu nagle zaczyna graniczyć z cudem. Nieobsłużona, zdezorientowana i zniecierpliwiona niekończącymi się kolejkami klien - tela najpewniej skieruje swoje kroki do konkurencji, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w niezadowalają - cych wynikach finansowych. PROSTA RECEPTA Aby stworzyć drużynę kompetentnych sprzedawców, którzy będą pracowali na wspólny sukces firmy, należy dbać o ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Dla zatrudnio - nych to będzie jasny sygnał, że jako pracodawca dbamy o ich nieustanny rozwój i cenimy ich zaangażowanie. Kiedy nie stymulujemy ich ambicji i nie odpowiadamy ich aspiracjom, istnieje spora szansa, że pracownicy nie będą się czuć doceniani i nie będą dawali z siebie naj - lepszego, a nasze wyniki nigdy nie okażą się dla nas pozytywnym zaskoczeniem. OSZCZĘDNOŚĆ NIE POPŁACA Oszczędzanie na pracownikach jest oszczędzaniem na klientach. Nie można postrzegać narzędzi do zwięk - szania dochodów jako kosztów prowadzenia biznesu. Jeżeli liczba pracowników w naszym obiekcie stale się zmniejsza lub dostrzegamy wysoki czynnik rotacji per - sonelu, warto zastanowić się nad sposobami motywo - wania sprzedawców i programem szkoleń. Albowiem nikt nie będzie u nas pracował pod przymusem. Posta - rajmy się dostrzec w zatrudnionych wartość i spojrzeć na koszty podnoszenia ich kwalifikacji jak na inwe - stycję, która przyniesie nam szybki zwrot. Nie oszczę - dzajmy na zespole i planujmy zatrudnienie nie tylko niezbędnych pracowników. I zapewniajmy im wszyst - kim szkolenia, które zmobilizują ich do lepszej pracy.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz