LIDER BIZNESU 1/2023

20 Nr 1/2023 do wytwarzania nowych ekopalet firma Stora Enso pozy- skuje z własnych nordyckich lasów. Są to długie włókna świerkowe oraz sosnowe. Powstały z nich sprasowany materiał, pozwala otrzy- mać solidny produkt – X8 wytrzymuje masę ładunku do 6,5 kg. Taca PureFiber może być wykorzystana kilkakrot- nie – do sześciu, siedmiu razy, choć Delrive zaleca raczej jednokrotne jej użycie, a następnie recykling (otrzymana jest w 100% z materiałów odnawialnych). PODŁOŻA BEZ TORFU Podobnie jak jednorazowe przedmioty z tworzyw sztucz- nych, „na indeksie” proekologicznych uczestników rynku znajduje się torf, którego wydobywanie nie jest przyjazne środowisku. Zgodnie z przepisami Wielkiej Brytanii, od przy- szłego roku podłoże to zniknie z tamtejszego rynku detalicz- nego, a w wielu innych krajach systematycznie zmniejsza się jego udział w sprzedawanych substratach uprawowych. Nic dziwnego, że podmioty działające w branży ogrodni- czej popularyzują wśród coraz większych grup klientów produkty otrzymane bez użycia tego surowca. Na targach w Aalsmeer taki eksponat wyróżniał się np. na stoisku przedsiębiorstwa Evanthia, które oferuje mate- riały wyjściowe (rozsady, ukorzenione sadzonki) do dalszej uprawy tropikalnych roślin doniczkowych. Prezentację strelicji ‘Nicolai’, wyprodukowanej bez torfu i opatrzonej dodatkowymi hasłami „green community”, „zero waste”, „sustainable growing” , Evanthia firmowała wraz z uczestni- kami wspólnego łańcucha marketingowego – holender- skim gospodarstwem ogrodniczym Forever Plants oraz belgijską siecią „miejskich” centrów ogrodniczych ympa. POWRÓT DO KORZENI Specyficznym sposobem na unikanie zarówno plastikowych doniczek, jak i substratów torfowych, jest oferowanie roślin w szklanych naczyniach z wodą, które zarazem umożliwiają wyeksponowanie korzeni – niewidocznych w przypadku zwykłych pojemników z podłożem ogrodniczym. Niestety, asortyment gatunków, które nadają się do tego celu, jest ograniczony. Są jednak wyjątki, np. Clusia rosea , które całkiem nieźle znoszą dość długotrwałą domową uprawę „hydroponiczną”. Nowoczesne produkty premium z serii Intenz, należące do segmentu Home Decor, wprowadza na rynek od około 10 lat firma GreenBalanZ. Co roku urozmaica kolekcję osobliwości, proponując nowe naczynia czy sposoby ich podania (np. wazoniki wmontowane w metalową obręcz, która sama w sobie stanowi gadżet). Hydroponie Hosta (Hosta hydroponiczna) to z kolei nowa propozycja CNB, która miała premierę pod- czas targów Trade Fair Aalsmeer 2022, jak informo- wał Lars Jansen z tego przedsiębiorstwa. Postanowiło ono wykorzystać funkie ( Hosta sp.) – popularne byliny o dekoracyjnych liściach – do nietypowego zastoso- wania, czyli jako ozdobę wnętrz. Ogólna zasada jest podobna jak w przypadku produktów z serii Intenz, ale koncepcja CNB jednocześnie opiera się również na pomyśle „zrób/złóż to sam”. Otóż przygotowano zestawy hydroponicznych host, które nadają się do BLIŻEJ BRANŻY Podstawowa wersja pojemnika Kokodama Osłonki z wikliny, rattanu, juty stały się „trendy” Zestaw Little Green Friends, czyli przyjazne człowiekowi zielone rośliny do dekoracji wnętrza i elementy z rattanu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz