ISSN 2544-7653 nr 1/2024 Tradycja, nowoczesność i profesjonalizm, czyli SpaceForGarden, s. 8 s. 14 Wymarzony Balkon - projekt Katarzynki s. 16 Landscape Istanbul Fair s. 32 Krzewy kwitnące wiosną
„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Tomasz Szostak, Sylwia Hennek reklama: Aleksandra Konopa tel.: +48 539 777 549 e-mail: aleksandra.konopa@grupamtp.pl Tomasz Tyda tel. +48 691 033 041 e-mail: tomasz.tyda@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY SpaceForGarden / 8 „Wymarzony Balkon” od „Katarzynki” / 14 Landscape Istanbul Fair / 16 Centrum Ogrodnicze „Flora” / 24 GARDEN BIZNES Autonomiczne roboty koszące Stiga / 28 Zapomnij o trawniku. Robot będzie pamiętać / 30 Krzewy kwitnące wiosną / 32 Mikrosprzymierzeńcy / 36 Wiosenne nawożenie / 39 Narzędzia niezastąpione / 42 POZIOM WYŻEJ TopKompostownik idealny / 44 Turzyce i oczka wodne / 46 Chillout w ogrodzie / 50 TRENDY Chelsea Flower Show / 54 NA TOPIE / 60 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 Czekaliśmy na tę wiosnę Witamy w pierwszym wydaniu Lidera Biznesu z sześciu planowanych w tym roku. Nasze czasopismo, wydawane przez Grupę MTP, dociera do najważniejszych decydentów biznesu ogrodniczego w kraju: centrów ogrodniczych, szkółek roślin ozdobnych i szerokiej palety firm z branży ogrodniczej. Mamy nadzieję, że informacje zawarte na naszych łamach wspomogą prowadzone przez Państwa przedsięwzięcia. To była długa, raczej bezśnieżna zima – ale już jej koniec. Nie chodzi tylko o porę roku, ale o nastrój ogólnogospodarczy, jaki wśród wielu przedsiębiorców zapanował przez minione miesiące. Najbardziej emocjonalnie zareagowali rolnicy. Zaprezentowane jednak przez GUS badania sytuacji społeczno-gospodarczej z początku roku pokazały, że nasza narodowa gospodarka trzyma się całkiem nieźle. Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw pozostawało praktycznie niezmienne przez ostatni rok. Rosły jednak koszty po stronie przedsiębiorców. Stawki wynagrodzeń dla pracowników w skali kraju urosły średnio o 12,5% r/r. Nie hamowały również inne składowe kosztów. Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku wyniósł 3,9%. Ale GUS odnotował dwuprocentowy spadek cen energii. Paliwa do prywatnych środków transportu staniały o 8,1%, a ceny usług transportowych spadły o 4,4%. Tyle statystyka, bo jak wiemy,życie pisze własne scenariusze. Przyszło nam żyć w bardzo dynamicznych czasach.To pokazuje,jak ważna jest wiedza o otaczających nas zjawiskach. A gdzie – jeśli nie na targach – można pozyskać najlepsze informacje branżowe? Zapraszamy zatem do aktywnego uczestniczenia w wydarzeniach, których bogatą paletę przygotowaliśmy dla Państwa w Grupie MTP na ten rok! Nic nie zastąpi fizycznego kontaktu z branżą i rozmowy z drugim człowiekiem. Niech więc z coraz silniejszymi promieniami wiosennego słońca przybywa optymizmu. Zapraszamy do lektury i na targi do Poznania! dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny Lidera Biznesu
4 Nr 1/2024 LIDER TRENDÓW Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy cyklicznie przyznaje tytuł LIDERA TRENDÓW. Naszym wyróżnieniem odznaczamy ciekawe innowacje produktowe. Wszak najoryginalniejsze pomysły i ciekawe koncepty są motorem napędowym rynku ogrodniczego. Tym razem certyfikat trafia do spółki BROS za preparat odstraszający krety. Gratulujemy! Kulki odstraszające krety Oto innowacyjny preparat dla wszystkich, którzy chcą skutecznie odstraszyć krety. Kulki nasączone są substancją wydzielającą bardzo intensywny zapach, który jest wyjątkowo nieprzyjemny dla kretów. Dzięki temu opuszczają one swoje nory i przenoszą się w inne miejsce. Specjalny nośnik aromatu zastosowany w produkcie sprawia, że jego działanie utrzymuje się nawet cztery tygodnie. Kulki są w pełni biodegradowalne, z upływem czasu ulegają rozkładowi, co z kolei eliminuje ryzyko zanieczyszczenia gleby. Preparat ma szerokie zastosowanie, można go używać na takich terenach jak: lotniska, boiska sportowe, tereny rekreacyjne i posesje prywatne. Produkt dodatkowo wyposażony jest w szczypce, które umożliwiają wygodną aplikację kulek, bez konieczności ich dotykania. www.bros.pl
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5
6 Nr 1/2024 BLIŻEJ BRANŻY Home & Garden Congress: tak zwiększysz sprzedaż internetową Pracownicy coraz drożsi Redakcja Lidera Biznesu patronowała 13 marca br. w Warszawie wydarzeniu Home & Garden Congress. Zorganizowano je dla firm, które chcą zwiększyć swoją e-sprzedaż zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. W programie przewidziano nie tylko zapoznanie się z ofertą wyspecjalizowanych w tego typu usługach firm, ale także ciekawe wykłady. Oto tematyka niektórych z nich: • Jak osiągnąć sukces w branży Home & Garden – najlepsze narzędzia, technologie i strategie crossborder? • PIM jako fundament sprawnego zarządzania informacją o produkcie i optymalizacji sprzedaży wielokanałowej w sektorze dom i ogród. • Wpływ opinii konsumentów na wzrost sprzedaży – praktyczne zastosowanie w e-sklepach. • Jak zwinnie testować nowe rynki Europy Środkowo- -Wschodniej? • Dlaczego aplikacja mobilna w branży Home & Garden teraz ma sens i jak skutecznie wykorzystać ten kanał w skalowaniu biznesu? W styczniu br. przeciętne miesięczne nominalne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw wzrosły w skali roku bardziej niż w końcówce 2023 r. Wg GUS przez osłabienie inflacji umocnił się wzrost siły nabywczej płac. Był najwyższy w skali roku od 2008 r. W 2023 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wyniosło 7155,48 zł i było • Relacje oparte na trwałych fundamentach: jak zbudować skuteczną strategię e-mail marketingową na przykładzie branży? < o 12,5% wyższe niż w poprzednim roku (kiedy notowano wzrost o 12,0%). Siła nabywcza tego wynagrodzenia zwiększyła się o 1,1% (wobec spadku o 1,8% w 2022 r.). Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w styczniu br. wyniosło 7768,35 zł i było o 12,8% wyższe niż przed rokiem. < PRZECIĘTNE MIESIĘCZNE WYNAGRODZENIA BRUTTO W SEKTORZE PRZEDSIĘBIORSTW Źródło: GUS
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 BLIŻEJ BRANŻY Co pociągnie sprzedaż ciągników w Polsce? W ogrodnictwach i centrach ogrodniczych ciągnik jest niezastąpionym pomocnikiem. Okazuje się jednak, że w tym roku sprzedaż nowych maszyn tego typu w Polsce spadła o ponad 30 proc., porównując luty 2024 do lutego 2023 r. W lutym br. zarejestrowano tylko 528 ciągników. To najsłabszy wynik od analogicznego okresu w 2019 roku. Wtedy było ich 521. Tak wynika z zestawienia, jakie prezentuje Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR). Porównując ten rok do lutego 2023, gdy zarejestrowano 782 nowych ciągników, mówimy o spadku o 32,5 proc. Najpopularniejszymi markami zarejestrowanych nowych ciągników w ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku okazały się New Holland (206 sztuk), Kubota (175) i John Deere (163). Na dalszych miejscach uplasowały się m.in. Deutz Fahr i Solis. W ciągu 2 pierwszych miesięcy tego roku, pod względem rejestracji nowych tego typu maszyn rolniczych, przodowały województwa mazowieckie, łódzkie i kujawsko-pomorskie. Podobna tendencja ma się w przypadku drugiej podstawowej kategorii maszyn rolniczych. Są nią nowe przyczepy. W lutym zarejestrowano ich 392, co stanowi najmniejszą liczbę rejestracji w ciągu ostatnich dwóch lat. W 2023 roku, w lutym, zarejestrowano ich 454. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku zarejestrowano ich zaś 806 i jest to o 150 mniej niż przed rokiem. Spadek wynosi tu zatem 15,7 proc. Pozycję lidera w tym segmencie utrzymuje marka Pronar z ilością 213, a kolejne miejsca zajmują Metal-Fach i Metaltech. Sytuacja na rynku maszyn ogrodniczo-rolniczych daleka jest jednak od stagnacji, bowiem stale rośnie ich zakup na rynku wtórnym. Po dwóch miesiącach tego roku było 4845 rejestracji ciągników. To o 663 więcej niż po dwóch miesiącach 2023 roku. Liderem jest jak zawsze John Deere (833 rejestracji) i to aż w trzech kategoriach wiekowych: 3-5, 6-10 i 11-20 lat. W najstarszej zaś, a więc powyżej 20 lat, prowadzi polski Ursus. < Trzydziestokonny ISEKI TM 3267 AL wystawiony był w marcu w Kielcach w cenie ok. 57 tys. zł – promocje cenowe producentów mogą pobudzić sprzedaż maszyn śp. Krzysztof Nowacki Z dużym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o odejściu Krzysztofa Nowackiego, człowieka wielkiego serca i olbrzymiej pasji do ogrodnictwa. Prowadził Szkółkę Drzew i Krzewów Krzysztof Nowacki w Piotrkowie Kujawskim. Był członkiem Związku Szkółkarzy Polskich, odznaczony Srebrną Odznaką Honorową ZSzP. W latach 2021-2023 był Przedstawicielem Zarządu ZSzP w Regionie Wielkopolskim. Najszczersze kondolencje Rodzinie – w imieniu Grupy MTP – składa zespół targów Gardenia i redakcja Lidera Biznesu. Czekając na unijne dotacje Właściciele firm ogrodniczych, szkółek i centrów ogrodniczych często mają powiązania z rolnictwem, poprzez posiadanie gospodarstwa rolnego. Informujemy zatem, że w drugiej połowie br. szykowane są nabory inwestycyjne w ramach Krajowego Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej UE 2023-2027. Możliwy będzie nie tylko zakup maszyn, ale również sfinansowanie inwestycji w zakresie poprawy efektywności energetycznej czy nawadniania. Szczegółowych informacji udziela Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. <
8 Nr 1/2024 BLIŻEJ BRANŻY Minął już ponad rok, od kiedy SpaceForGarden rozpoczęło swoje funkcjonowanie na rynku ogrodniczym. Możemy tylko podejrzewać, że był to rok wytężonej pracy i licznych wyzwań. Jak może Pani podsumować ten okres? Co było największym wyzwaniem podczas pracy? Barbara Karmel: Tak, minął rok! Rok wielu niewiadomych, niepewności. Rok bardzo trudny, nie tylko ze względu na budzącą się z pocovidowej apatii gospodarkę, ale też ze względu na fakt rozgrywającego się tuż za naszą granicą konfliktu zbrojnego oraz szalejącą inflację. Wszystkie te czynniki wpływają na zachowania kupujących. Problem, ZDJĘCIA: firmowe Hurtownia SpaceForGarden ma już roczek! O tym, jak minęło pierwsze 12 newralgicznych miesięcy dla nowej marki i co w największym stopniu wpływa na sukces w pracy w branży ogrodniczej, rozmawiamy z Barbarą Karmel - współwłaścicielką S4G. „Wiedza i pasje są naszym kołem napędowym”
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY który wydawać się może dotyczy sprzedaży detalicznej, w sposób bezpośredni wpływa też na handel hurtowy. Dużym kłopotem, którego nie mogliśmy przewidzieć, był problem z adresem. Nagle, w obliczu kryzysu za wschodnią granicą, pozyskanie satysfakcjonującej nas lokalizacji stało się niemożliwe. Z pomocą, jak to zwykle bywa, przyszli ludzie z Querco Property Sp. z o.o. Tak wyłoniła się lokalizacja na Magazynowej w Jankowie Gdańskim. Hala jednak dopiero powstawała. W rezultacie pierwsze miesiące działalności pracownicy biurowi spędzili w wynajmowanych biurach, a magazyn wspierał się kontenerami z zapleczem socjalnym. Sytuacja była nietypowa, rodziła wiele nieporozumień komunikacyjnych, ale umiejętność współpracy całego zespołu Space’a spowodowała, że nawet w tak ekstremalnych warunkach potrafili „pociągnąć” ten pierwszy przedsezon. Ten wczesny czas funkcjonowania hurtowni uświadomił nam, jak ważne jest wsparcie i dobre słowo. A i jednego, i drugiego nam nie brakowało. Nasz „duet kierowniczy” – Piotr Stankiewicz i Tomek Południak – doświadczał wielu słów otuchy, gestów wsparcia i ofert pomocy. Lata przepracowane w branży i zwyczajna prostolinijna uczciwość odwdzięczyły się szerokim zaufaniem zarówno ze strony producentów, dystrybutorów, jak i klientów. Hurtownia ogrodnicza SpaceForGarden to przestronne biuro, magazyn wysokiego składowania i około 25 000 produktów. Czy w ciągu roku miewaliście logistyczne problemy? Jak sobie z nimi radziliście? B.K.: Handel hurtowy w branży ogrodniczej jest bardzo specyficzną formą handlu. Wszystkie problemy, a więc i decyzje je niwelujące, wynikają z warunków pogodowych oraz terminu wypadających Świąt Wielkanocnych. Przeciągający się okres zimowy w sezonie 2023 dał nam czas na w miarę spokojne obsłużenie zamówień przedsezonowych, natomiast późna i chłodna wiosna spowodowała mniejsze natężenie w sklepach, a co za tym idzie mniej zamówień bieżących spływających do hurtowni. Ma to swoje złe i dobre strony. Magazyn pracował pod mniejszą presją czasu, zamówienia realizowane były w sposób płynny i profesjonalny. Uniknęliśmy zazębiania się zamówień. Towar w sposób płynny wjeżdżał i opuszczał magazyn. Z drugiej strony wieloletnie doświadczenie mówi nam, że spóźniająca się wiosna niejako „przeciąga” ten boom zakupowy w sklepach i daje możliwość poprawy wyniku finansowego w okresie trzeciego kwartału roku. Obecnie hurtownia dysponuje 3833 miejscami paletowymi. Zgodnie z naszym biznesplanem jednym z kluczowych elementów naszej działalności są usługi logistyczne dla firm z branży ogrodniczej. Zarezerwowaliśmy na ten cel aż 1500 miejsc paletowych. W ostatnim sezonie mieliśmy zaszczyt współpracować, jako partner, z czołowym producentem w dziedzinie ogrodnictwa, dostarczając kompleksowe rozwiązania logistyczne. Aktualnie wykorzystujemy 65% dostępnej powierzchni magazynowej przewidzianej na usługi magazynowe. W Waszej firmie pasja do zieleni spotyka się z doświadczoną kadrą. Zespół bowiem składa się z wykwalifikowanych pracowników magazynowych, biurowych i handlowych. Jak ważne w funkcjonowaniu i kompleksowej obsłudze klienta jest solidne know-how i dogłębna wiedza branżowa? B.K.: Tak, mówiąc o całym zespole hurtowni SpaceForGarden, nasuwa się jedno najważniejsze słowo: doświadczenie. Niezaprzeczalna większość naszego zespołu pracuje w tej branży ponad 20 lat. Wciąż są z nami osoby, które zaczynały swoją przygodę w branży ogrodniczej jeszcze w Hurtowni Ogrodniczej „Flora” założonej przez Jadwigę i Jana Karmel (rodziców mojego męża), są pracownicy, którzy pracowali w Centrum Ogrodniczym Flora w Tczewie. Część przyszła do nas z rodzimych firm. Ta ciągłość pracy w danej branży, współpracy z tymi samymi ludźmi pozwoliła przez lata wypracować nierozerwalne relacje, które, pomimo zmiany szyldu, nadal trwają. Handel to ludzie. To ich wiedza, pasje i chęci są kołem napędowym naszej firmy. Jesteśmy młodą firmą i mamy młody zespół, nie mówię tu o peselu każdego z nas – z tym bywa różnie. Mówię tu o tej młodości w głowie, o nieustępliwości i zapale napędzających nas do dalszego rozwoju. Tej wewnętrznej chęci, która każdego dnia motywuje cały zespół do działania. Ludzie wiedzą, że my tak naprawdę zaczynamy, borykamy się jeszcze z wieloma niewiadomymi, a mimo to odważnie wspólnie pokonujemy trudności. Lata pracy kadry zarządzającej pozwoliły nam zrozumieć, że klarowna komunikacja, wyznaczanie jasnych ról oraz budowanie zaufania w zespole to kluczowe aspekty, które należy pielęgnować. Wierzę, że dążenie do ciągłego doskonalenia, otwartość na zmiany oraz innowacyjność pozwolą nam odnieść sukces. SpaceForGarden od samego początku funkcjonowania postawiło na markę własną. Wprowadziliście 7 grup asortymentowych, w tym nasiona traw, keramzyt, podłoża ogrodnicze, korę sosnową, pokarm dla ptaków oraz naturalne nawozy płynne. Jaką sprzedażą cieszy się marka własna? Czym wymienione produkty wyróżniają się wśród konkurencji? B.K.: Nasza marka własna SpaceStar jest faktycznie oczkiem w głowie każdego z nas. Spełniając oczekiwania naszych klientów, konsekwentnie kształtujemy tę markę. Produkty SpaceStar są dedykowane wyłącznie tradycyjnemu rynkowi, dzięki temu osiągamy wyraźne wyróżnienie na tle sieci i unikamy bezpośredniej rywalizacji cenowej. Niewątpliwym sukcesem jest wprowadzenie w pierwszym roku działalności aż 60 produktów, w tym 2 rodzaje kory, 29 referencji traw, 18 podłoży, 3 wielkości opakowań pokarmów dla ptaków i keramzyt w 3 objętościach. To projekt niezwykły w swojej kategorii, wynikający z pasji i zobowiązania. Wciąż pracujemy nad rozszerzeniem tej oferty oraz nad polepszeniem wizualizacji już istniejących produktów. W tym roku na rynek wjedzie ziemia w nowej szacie graficznej, która została upiększona po konsultacjach z naszymi odbiorcami. Sprzedaż ziemi i kory marki własnej już w pierwszym roku stanowi 50% sprzedaży całej kategorii podłoża i kora w S4G. Nasiona traw marki własnej to 40% udziału w całej kategorii nasion traw w S4G. Pozostałe produkty są uzupełnieniem ekologicznej półki w ofercie S4G, które stopniowo będziemy rozwijać.
10 Nr 1/2024 BLIŻEJ BRANŻY SpaceForGarden to też program lojalnościowy nagradzający klientów. Jakie korzyści biznesowe niesie ze sobą program oraz co stanowi jego cel? B.K.: Celem programu lojalnościowego Space jest wsparcie sprzedaży produktów i dostawców w przedsezonie i podczas sezonu. Zgodnie z zasadami każda złotówka wymieniona zostaje na określoną liczbę punktów. Klienci gromadzą punkty, które mogą wykorzystać na udział w konferencjach zagranicznych, działaniach marketingowych lub wymianę na produkty partnerów programu. Działanie takie motywuje do większych zakupów, wspierając jednocześnie dostawców i tworząc większe zaangażowanie klientów. Program Space wzmacnia relacje biznesowe i promocje partnerów, tworząc korzyści dla obu stron. Aktualnie w naszym programie Space zrzesza się 23 renomowanych partnerów, czołowych dostawców z branży ogrodniczej. Niezwykle budujący jest fakt, że już w inauguracyjnym sezonie działalności naszego programu do grona uczestników dołączyła imponująca liczba 280 klientów hurtowni. Osiągnięcie tego rezultatu to dla nas niebywały sukces, a jednocześnie dodatkowa motywacja do
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 11 ciągłego rozwijania programu w przyszłości. Oczywiście rozwój ten wymaga rozważnych decyzji i mądrych, przemyślanych działań, aby zrównoważonym doborem partnerów nie dopuścić do konfliktów wewnątrz grupy programowej. Podkreślam, że każdy z naszych dostawców jest dla nas ważny i wzrost wartości sprzedaży produktów każdego z nich jest naszym priorytetem. Myślimy nad takimi rozwiązaniami, aby proces doboru kolejnych partnerów odbywał się w atmosferze wzajemnego zrozumienia. W dniach 9-16 października odbyła się nasza pierwsza zagraniczna konferencja. Zabraliśmy 104 klientów, którzy zdołali zgromadzić wymaganą liczbę punktów, do malowniczej Jordanii. W trakcie tego wyjątkowego wyjazdu omówiono osiągnięcia hurtowni Space w 2023 roku oraz przedstawiono plany działania na kolejny sezon. Taka inicjatywa nie tylko umożliwia nam przedyskutowanie kluczowych wyników i kierunków naszego biznesu, ale również pełni istotną rolę w integracji i budowaniu silnych relacji biznesowych z naszymi odbiorcami. Rok 2023 z uwagi na wysoką inflację spowodował ograniczenia zakupowe wśród konsumentów, którzy„dwa razy liczyli każdą złotówkę”. Czy w Pani opinii rok 2024 będzie korzystniejszy dla branży ogrodniczej? B.K.: Ktoś kiedyś powiedział, że branża ogrodnicza jest antycovidowa.. Tak faktycznie było. Podczas gdy cały handel przemysłowy zmierzał się z problemami i wynikającym z tego spadkiem sprzedaży, ogrodnictwo przeżywało hossę. Ludzie, nagle zamknięci w przysłowiowych czterech ścianach, przygnębieni faktem pandemii, uciekli do ogrodów. Automatycznie wzrosła sprzedaż ziemi, nasion – zwłaszcza warzyw oraz nawozów. Dziś mamy rosnącą stale inflację. Problem ten dotyczy właściwie każdej dziedziny gospodarki. Na ceny detaliczne ogromny wpływ mają stale rosnące koszty produkcji towaru oraz koszty utrzymania naszych przedsiębiorstw zaangażowanych w dystrybucję produktu na każdym etapie jego cyklu. Życie stało się po prostu droższe. Jednak, pośród tych ponurych wizji rutyny dnia codziennego, wyłania się perspektywa rychłej wiosny. Już pierwsze promienie słońca powodują odwiedziny w centrach ogrodniczych. Mamy luty, obserwuję zachowania zakupowe klientów w naszym Centrum Ogrodniczym Flora i jestem pełna optymizmu. Wiem,że dla wielu z nas ogród jest miejscem wypoczynku, relaksu i chwilą wytchnienia od codzienności. Wielu z nas ma własne domki letniskowe z rabatami, tarasy czy balkony, które latem są tą naszą enklawą. Wierzę, że klient nie zrezygnuje z tej przyjemności. Fakt wieczoru spędzonego na ukwieconym balkonie czy deseru z własnymi malinami lub truskawkami każdego przekona do wydania tej złotówki. Siła mediów społecznościowych ciągle rośne. W branży ogrodniczej również. Nawet najnowocześniejsze i najdroższe produkty mogą nie osiągnąć zadowalających wyników sprzedaży bez dobrze rozwiniętego marketingu. Z jakich rodzajów komunikacji z klientem korzysta SpaceForGarden? B.K.: Nasza hurtownia, jako jedna z niewielu, inwestuje w różne działania marketingowe, które przynoszą nam BLIŻEJ BRANŻY
12 Nr 1/2024 BLIŻEJ BRANŻY wymierne korzyści. Współpraca z firmą marketingową obejmuje cztery kluczowe obszary. Pierwszy to kształtowanie wizerunku hurtowni i budowanie zaufania. Drugi to rozwijanie marki SpaceStar poprzez projektowanie atrakcyjnych oraz funkcjonalnych opakowań i budowanie renomy na rynku ogrodniczym. Trzeci obszar to zarządzanie obecnością w mediach społecznościowych, umożliwiając tym samym skuteczny kontakt z klientami. Na koniec firma ta pomaga nam w tworzeniu planów marketingowych, ofert handlowych i programu Space, dostarczając nam atrakcyjne, profesjonalne i spójne materiały reklamowe. W minionym sezonie skupiliśmy się na promowaniu produktów naszych dostawców w formie banerów reklamowych publikowanych na naszej platformie sprzedażowej B2B. Banery te w sposób niezwykle barwny i przejrzysty prezentowały wybrane artykuły w zestawieniach grupowych, jak i indywidualnie. Promocja obejmowała też wpisy na profilu firmowych na Facebooku oraz informacje w naszych newsletterach. Przygotowany został też atrakcyjny e-book w formie poradnika. Prezentowaliśmy tam zasady programu Space oraz nowości, porady i aktualnie trwające akcje promocyjne. Dwa razy w miesiącu dostarczaliśmy klientom informacje w formie newsletteru o partnerach programu Space, produktach i promocjach specjalnych przygotowanych na platformie B2B. Ważnym wydarzeniem w życiu SpaceForGarden są targi ogrodnicze. Jak dużym zainteresowaniem cieszą się tego typu eventy? B.K.: Jesteśmy ogromnie dumni z faktu organizacji tak dużej imprezy już w pierwszym roku działalności. Zainteresowanie tegoroczną edycją przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Nagle stanęliśmy przed dylematem znalezienia takiego obiektu, który podoła obsłudze tak wielu klientów i dysponuje odpowiednim zapleczem targowym. Malowniczy Radisson Blue Sopot usytuowany nad samym morzem spełnił nasze oczekiwania. Profesjonalnie przygotowane sale targowe oraz obsługa wielogodzinnego bankietu zaowocowała znakomitą atmosferą zarówno podczas spotkań przy stoiskach wystawowych, jak i niezmordowanych tańcach do rana. W końcu mamy „super moce”;) Spotkanie to było też okazją do świętowania pierwszych urodzin hurtowni SpaceForGarden, tym bardziej jesteśmy zachwyceni faktem, że swoją obecnością zaszczyciło nas aż 128 sklepów i centrów ogrodniczych z całej Polski. W tym wyjątkowym wydarzeniu wzięło udział 45 wiodących dostawców ogrodniczych, którzy zaprezentowali swoje najnowsze i najbardziej innowacyjne produkty. W sumie ten ważny dzień świętowało z nami około 400 osób. Korzystając z okazji, po raz kolejny, chciałabym serdecznie podziękować wszystkim dostawcom za zaangażowanie i doskonałe prezentacje, naszym Klientom za tak liczny udział, a także niezastąpionym pracownikom hurtowni Space za trud włożony w organizację tego wyjątkowego wydarzenia! Wieczór ten swoją przemową uświetniła też Pani Justyna Kaleta z Centrum Ogrodniczego Justyna w Gdańsku. Pani Justyna przeniosła nas na chwilę do początków biznesu ogrodniczego naszej rodziny, zaznaczając tym samym, jak silne są podwaliny Hurtowni Ogrodniczej SpaceForGarden. Ogromnie dziękujemy za te wspomnienia i okazywane nam na każdym kroku wsparcie. Jarosław Jolkowski na swoim stoisku: Agrimpex w akcji Zespół SpaceForGarden na targach Space zorganizowanych w hotelu Radisson Legutko, czyli Jadwiga Ostrowska, Dorota Dawidziak, Piotr Paluszczak Gość honorowy Pani Prezydentowa Danuta Wałęsa wraz z Justyną Kaletą i przyjaciółmi Centrum Ogrodniczego Justyna
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 13 Co w największym stopniu wpływa na sukces w pracy w branży ogrodniczej? B.K.: Odpowiadając krótko? Ludzie. Ludzie i ich zaangażowanie! To ludzie tworzą firmę. To oni wyznaczają jej kierunki i cele. To nasz dział handlowy z każdym wykonanym telefonem, nasi kierownicy regionalni podczas każdych kolejnych odwiedzin budują wizerunek firmy. Każde złożone wraz z ich pomocą zamówienie, każdy rozwiązany problem, każda pomoc na drodze zamówienie-realizacja- -dostawa buduje zaufanie, zacieśnia więzi. Staramy się, aby atmosfera, jaka panuje w Space, emanowała na zewnątrz. Sądzę, patrząc, jak wiele osób wzięło udział w pierwszej edycji programu lojalnościowego, jak wielu zaszczyciło nas swoją obecnością podczas targów zorganizowanych w Hotelu Radisson Blue w Sopocie, że takie pomocne i otwarte podejście do klienta po prostu się sprawdza. Nigdy nie palimy mostów. W stworzonej przestrzeni ogrodniczej jest miejsce dla wszystkich. W końcu ta Przestrzeń Dla Ogrodu (SpaceForGarden) pomieści bardzo wielu. Widząc, jak bliskie relacje łączą Space z firmami zewnętrznymi, wiem, że mamy wokół siebie ludzi, którzy nie pozwolą nam upaść. Mówię tu o obsłudze prawnej, informatycznej, marketingowej. Szczerość, uczciwość, czystość intencji – te cechy powinny definiować nas wszystkich, jednak w biznesie zrzeszającym tak liczne grono ludzi są nieodzowne. Na zakończenie pytanie nieco mniej biznesowe. Który produkt z oferty swojej firmy zabrałaby Pani na bezludną wyspę? B.K.: Nie mogę odpowiedzieć na tak zadane pytanie. Nie jesteśmy producentem. Jesteśmy hurtownią zajmującą się dystrybuowaniem produktów naszych partnerów. Każdemu z tych produktów poświęcamy należytą uwagę i czas. Na sprzedaży każdego z nich zależy nam równie mocno. Ale powiem inaczej. Na bezludną wyspę zabrałabym świadomość tego, że nigdy nie jest za późno, aby wyjść z niezdrowej relacji. Zabrałabym też satysfakcję. Satysfakcję z tego, że w tak krótkim czasie udało nam się stworzyć firmę, która już w pierwszym roku działalności została zauważona. To oczywiście ogromna, wytężona praca całego zespołu SpaceForGarden. Więc może to właśnie oni chcieliby odpocząć na pięknej, ciepłej, tropikalnej wyspie? Bezludność nas nie zraża, bo zespół to fajni, pogodni i ciekawi ludzie, którzy w swoim gronie dogadują się znakomicie. Byłaby to z pewnością najweselsza wyspa. Człowiek nie tylko pracą żyje... W jaki sposób Pani odpoczywa i relaksuje się po ciężkim dniu? B.K.: Przede wszystkim lubię swoją pracę. Zawodowo bardziej utożsamiam się z naszą firmą detaliczną i to jej poświęcam większą część uwagi. Lubię gwar, lubię, gdy się dzieje. Takie dni w sezonie wypełnione gonitwą nastawiają mnie pozytywnie. Męczy mnie bezczynność, męczą mnie procedury urzędowe – jak pewnie większość z nas. W takich chwilach pomaga książka. Lubię czytać. Zwłaszcza powieści biograficzne. Zwłaszcza o silnych kobietach. Moje ulubione miejsce to huśtawka w ciepły wieczór na tarasie pachnącym smagliczką. Dobra książka, lampka wina i cisza. Więcej mi nie trzeba. Oboje z mężem kochamy też zwiedzać, odkrywać nowe miejsca i wracać do tych już odkrytych. Nasz 15-letni syn jest niezwykłym pasjonatem podróżowania. Odziedziczył to po tacie i babci. Z fotograficzną pamięcią i nadnaturalnym zapałem odkrywa nowe szlaki. A my, w miarę możliwości, wraz z nim podzielamy tę pasję. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiała Paulina Maniewska BLIŻEJ BRANŻY
14 Nr 1/2024 BLIŻEJ BRANŻY ZDJĘCIA: www.podlewane.pl Jako właściciele Centrum Ogrodniczego „Katarzynka” i szkółki roślin ozdobnych z Katarzynki k. Bełchatowa, a także Internetowego Centrum Ogrodniczego Podlewane. pl nie narzekaliście na brak zajęć. Co skłoniło Was, aby otworzyć nowy projekt „Wymarzony Balkon”? Witold Pelczar: Na brak zajęć faktycznie nie narzekamy. Oprócz szkółki i sklepu internetowego dodatkowo samodzielnie prowadzimy fanpage na Facebooku i profil na Instagramie. Do tego dochodzą kanały na TikToku i na YouTube. Agnieszka Pelczar: Wjeżdżając do jakiegokolwiek miasta, zwracaliśmy uwagę, jak niewiele jest urządzonych balkonów. Na grupach ogrodniczych pod każdym postem o urządzaniu balkonu następuje ogromna dyskusja w komentarzach. Po ich analizie stwierdziliśmy, że ludzie urządzający balkony skupiają się na roślinach jednorocznych, a koszt urządzenia całego balkonu co rok od nowa większość po prostu do tego zniechęca.Ale przecież nie trzeba skupiać się na roślinach jednorocznych. Agnieszka Pelczar i Witold Pelczar, fachowy tandem od balkonów wśród ukochanych kwiatów Dlaczego balkonami Polaków zainteresowali się właścicielka gospodarstwa ogrodniczo-szkółkarskiego i właściciel internetowego centrum ogrodniczego? Rozmawiamy o tym z Agnieszką Pelczar i Witoldem Pelczarem. „Wymarzony Balkon”, czyli nowy projekt „Katarzynki” Do kogo jest adresowany projekt „Wymarzony Balkon”? A.P.: Obserwujemy branżę, zmiany na rynku i ogrodniczych influencerów. Zwróciliśmy uwagę, że wszystkie działania ogrodników skupiają się na urządzaniu ogrodów, a przecież nie każdy ma ogród. W ślad za tym spostrzeżeniem sprawdziliśmy statystyki GUS i okazało się,że 42% polskiego społeczeństwa mieszka w blokach. Nasz projekt jest adresowany do każdego, kto posiada balkon lub taras. Szczególnie do osób, które do tej pory nie wiedziały, jak dobrać rośliny na balkon lub na taras tak, aby mogły na nim przetrwać nasze polskie zimy. Chcemy ludziom uświadomić, że urządzenie własnej zielonej oazy nie musi się wiązać z corocznym wydatkowaniem ogromnych kwot i wyrzucaniem roślin jesienią. W.P.: Naszych obserwatorów nauczymy, jak przygotować właściwie donice, na co zwrócić uwagę, jak dobierać rośliny, które będą cieszyć oczy przez lata. Chcemy dotrzeć do tych, którzy przez branżę ogrodniczą zostali pozostawieni bez takiej pomocy. NASZ PATRONAT
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 BLIŻEJ BRANŻY „Katarzynka” Gospodarstwo Ogrodniczo-Szkółkarskie Agnieszka Pelczar Katarzynka 8, 97-403 Drużbice, województwo łódzkie oraz Podlewane.pl Internetowe Centrum Ogrodnicze Witold Pelczar • Powierzchnia: 1 ha • Asortyment: wybór roślin owocowych, liściastych, iglastych, szczepionych i piennych, bylin, traw i roślin rabatowych, akcesoria ogrodnicze, nawozy, sprzęt ogrodniczy, wyposażenie ogrodu, środki ochrony roślin, podłoża i kora, nasiona traw • Ilość zatrudnionych osób: 4-7 + właściciele • Kanały informacyjne: Centrum stacjonarne www.katarzynka8.pl E-sklep: www.podlewane.pl YouTube: https://www.youtube.com/@podlewane Blog: https://blog.podlewane.pl/ TikTok: https://www.tiktok.com/@podlewanepl i kwiatami, które odgrodzą od reszty świata. Inni postawią na nim domek dla murarek i otoczą się roślinami miododajnymi, aby spędzając czas na balkonie, otaczało ich bzyczenie owadów zapylających. Dla kolejnych będzie to przestrzeń użytkowa, uprawiać będą pomidory, paprykę, truskawki, poziomki, miechunkę i zioła. Znajdą się też tacy szczęśliwcy, którym wielkość balkonu pozwoli na połączenie wszystkich tych funkcji. Sposobów podejścia do urządzenia balkonu jest zapewne tak wiele, ilu jest ich właścicieli. Mimo to warto spróbować o tym podyskutować. Dlatego zapraszam do naszego projektu. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał dr Piotr Łuczak W jaki sposób chcecie zachęcać użytkowników balkonów, aby postawili na roślinność wieloletnią? Czym chcecie ich do niej przekonać i jakimi kanałami? A.P.: Poprzez edukację, uświadamianie i inspirowanie. Edukację w temacie doboru roślin i o tym, jak ważna jest roślinność w życiu człowieka. Uświadomienie, że urządzenie naprawdę ładnego balkonu nie jest trudne i można to zrobić samodzielnie, a efektem można cieszyć się dłużej niż kilka miesięcy. Inspirację poprzez publikowanie na naszym kanale na YT filmów z pięknych balkonów, które odwiedzimy. Mamy nadzieję, że wszystkie te działania będą mobilizowały tych, którzy chcieliby urządzić balkon, ale nie do końca wiedzą, od czego zacząć. Cały sezon będzie można zgłaszać swoje balkony i tarasy do projektu, a w listopadzie wyłonimy wraz z naszymi partnerami balkon, który według nas będzie zasługiwał na wyróżnienie. Jego właściciel zostanie nagrodzony upominkami od naszych partnerów i od nas. W.P.: Działamy jednak wielopłaszczyznowo. Na naszym kanale na YouTube jest już opublikowany film, jak samodzielnie sprawdzić mrozoodporność każdej rośliny. Dodatkowo nasz sklep Podlewane.pl Internetowe Centrum Ogrodnicze został tak skonfigurowany, że kategoria „Rośliny na balkony” została podzielona na podkategorie „Rośliny zimujące na balkonach”,„Rośliny wymagające zabezpieczenia” i „Rośliny zimujące w pomieszczeniach”, co ma ułatwić świadomy wybór roślin. Na naszym blogu Podlewane.pl pojawił się też artykuł o uprawie roślin wieloletnich w donicach, gdzie dokładnie tłumaczymy, jak do takiej uprawy właściwie przygotować donice. Będziemy też na bieżąco starali się odpowiadać na pytania naszych widzów. Jak Pani zdaniem powinien wyglądać wymarzony balkon i jakie pełnić funkcje? A.P.: Pewnie dla każdej osoby inaczej. Dla jednych będzie to wygodny kącik wypoczynkowy otoczony zielenią
16 Nr 1/2024 BLIŻEJ BRANŻY Targi Landscape Istanbul Fair (LIF), które odbywają się w Stambule – największym mieście Turcji, leżącym na styku Europy i Azji – dotyczą przede wszystkim zielonej branży. W listopadzie 2023 roku odbyła się druga odsłona tej imprezy. Swoją ofertę zaprezentowało 120 wystawców. Organizatorzy zadbali o to, by targom towarzyszyło prestiżowe wydarzenie o szerokim zasięgu – międzynarodowy kongres z serii World Urban Parks. TEKST I ZDJĘCIA: Alicja Cecot Lagerstremie (Lagerstroemia) z fantazyjnie ukształtowanymi pędami Tam gdzie Europa spotyka się z Azją Landscape Istanbul Fair 2023
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 BLIŻEJ BRANŻY Landscape Istanbul Fair gości w Stambulskim Centrum Expo (İFM), określanym jako „największy obiekt wystawienniczy w Turcji”. Ekspozycje zajęły w 2023 roku dwie hale tego obiektu – w sumie 7000 m2 netto. Mustafa Gültekin Gökgül, dyrektor firmy Athena Fuarcilik, która jest organizatorem targów LIF, podkreśla, że Turcja stała się istotnym graczem w globalnej zielonej (ogrodniczej) branży. Warunki klimatyczne i położenie kraju sprawiają bowiem, że jest on bardzo dobrym miejscem do produkcji, a także eksportu szerokiej gamy roślin ozdobnych, które wykorzystywane są na całym świecie do realizacji projektów z dziedziny architektury krajobrazu. Ponadto tureccy dostawcy oferują jakość w przystępnych cenach, które sprzyjają eksportowi produktów z kraju nad Bosforem. – Stambuł jako centrum międzynarodowego handlu, dobrze skomunikowane ze światem, leżące na styku dwóch kontynentów, jest świetnym miejscem spotkań producentów roślin ozdobnych z kontrahentami, czyli przedstawicielami handlu ogrodniczego – dodaje dyrektor Gökgül. Targi koncentrują się na wschodzących rynkach Bliskiego Wschodu, Europy Środkowo-Wschodniej, Afryki Północnej, Azji Środkowej i Południowej. Zwiedzający pochodzą z całego regionu EMEA (Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki), Kaukazu Płd. – z Azerbejdżanem na czele, oraz Azji Środkowej – z krajami takimi, jak np. Kazachstan czy Turkmenistan. W zeszłym roku zanotowano obecność gości z około trzydziestu państw, nie zabrakło przybyszów z Polski. Na ekspozycji gospodarstwa Triyanna Flowers z Izmiru królowała okazała oliwka Szkółka Delta Fidancilik zaprezentowała m.in. atrakcyjnie uformowane Loropetalum chinense Ekspozycja firmy Nergis Peyzaj – największej szkółki z rejonu Yalovy Targi zostały objęte patronatem tureckiego Związku Producentów Roślin Ozdobnych SÜSBİR, który zrzesza mniej więcej 700 członków. Prezes tej organizacji Savaş Akcan powiedział podczas oficjalnego otwarcia LIF-u 2023, że w przypadku reprezentowanej przez nią branży turecki eksport wielokrotnie przewyższa import i będzie dalej rósł. W ODPOWIEDZI NA ZMIANY KLIMATU Dwudniowe Światowe Sympozjum nt. Parków Miejskich pt. „Przystosowanie (do zmian klimatu) i odzyskiwanie (biologicznej różnorodności) – promocja potencjału parków” zostało zorganizowane pod auspicjami
18 Nr 1/2024 międzynarodowego stowarzyszenia World Urban Parks. Jego szef Luis Romahn zwrócił uwagę na aktualność tematyki. Spotkanie było dostępne bezpłatnie dla uczestników targów LIF i skupiło jako prelegentów ekspertów z różnych krajów: Francji, Holandii, Niemiec, Turcji, Wielkiej Brytanii. Poruszono tematy, które znajdują się na tapecie większości specjalistów zajmujących się procesami degradacji środowiska w obrębie aglomeracji miejskich oraz działaniami zapobiegającymi tym negatywnym tendencjom. ZIELONE TARGI W dwóch pawilonach kompleksu İFM pokazały swoją ofertę przede wszystkim tureckie firmy związane z produkcją szkółkarską oraz projektowaniem i urządzaniem terenów zieleni, a także ogrodów. Na stoiskach nie zabrakło rarytasów z rodzimych upraw, na przykład sagowców w pojemnikach, okazałych oliwek i innych roślin kojarzących się nam z podzwrotnikowym klimatem. Rzucały się też w oczy roślinne „rzeźby” – z fantazyjnie formowanymi pniami, wykonane zwykle z lagerstremii (Lagerstroemia) i przeważnie sprowadzane z Chin. Podczas targów Landscape Istanbul Fair 2023 można było napotkać takie rośliny pełniące zarazem funkcję małej architektury, m.in. na ekspozycjach firm FidanBurada, Turgutlu Botanik Park czy Nergis Peyzaj. Ta ostatnia szkółka prowadzi produkcję na powierzchni 45 ha i oferuje różnorodny materiał szkółkarski – od „młodzieży” po okazy w pojemnikach 1500 l, eksportując BLIŻEJ BRANŻY Krzewy, a zarazem elementy małej architektury, wyróżniały się na stoisku firmy FidanBurada… …oraz Turgutlu Botanik Park Migawka ze szkółki Yeşílvadí (7 ha upraw) z kompleksu w miejscowości Yalova, w którym na powierzchni 1500 ha prowadzi działalność 40 gospodarstw ogrodniczych Firma Yeşílvadí (tu: otoczenie jej siedziby) jest nie tylko znanym tureckim producentem i eksporterem materiału szkółkarskiego, ale też cenionym projektantem i wykonawcą terenów zieleni
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 ponad 40% towaru, m.in. platany, morwy, śliwy wiśniowe ‘Nigra’. Jest to największe gospodarstwo należące do ogrodniczego konglomeratu Yalova Garden z miejscowości Yalova w północno-zachodniej Turcji. Skupia on na powierzchni 1500 hektarów 40 firm, które ze sobą sąsiadują, ale zasadniczo stanowią odrębne podmioty. Dzierżawią ziemię od państwa. Wcześniej należała ona do Mustafy Kemala Atatürka, sławnego pierwszego prezydenta Republiki Turcji, który podarował ją rodakom, ale wyłącznie na cele rolnicze i bez możliwości prywatyzacji. Obecnie na tym terenie dominują uprawy szkółkarskie, którym sprzyja klimat, w tym bliskość morza. Na targach w Stambule zaprezentowano też wiele zwykłych krzewów z masowych upraw czy inne produkty ogrodnicze niezwiązane ze szkółkarstwem. Warto przy okazji podkreślić, że przez łagodny klimat w kraju nad Bosforem część roślin, które u nas traktowane są jako sezonowe (np. tęgosz, czyli Phormium) bądź pokojowe (np. alokazje), w Turcji znajdują się w ofercie szkółek jako asortyment typowo ogrodowy. Druga uwaga, która pozwala lepiej zrozumieć specyfikę tureckiej zielonej branży, to fakt, że wiele szkółek zajmuje się jednocześnie architekturą krajobrazu i realizacją swoich projektów. Tak funkcjonuje np. rodzinna firma Ediz Botanic ze Stambułu, która istnieje od 2007 roku i której specjalnością produkcyjną są bambusy. Państwo Edizowie po raz pierwszy wzięli udział w targach LIF. Zachęciła ich do tego lokalizacja imprezy we „własnym” BLIŻEJ BRANŻY Tęgosze (Phormium) o różnokolorowych liściach to typowe rośliny z asortymentu tureckich szkółek i innych gospodarstw ogrodniczych REKLAMA Ponad 30-letnie doświadczenie w branży prefabrykacji oraz zamiłowanie do ogrodnictwa pozwoliło stworzyć nam produkt – MODUŁOWE DONICE BETONOWE. Produkt o znakomitych parametrach technicznych i wizualnych spełniający najbardziej wyrafinowane oczekiwania początkowych ogrodników jak i profesjonalistów z branży. Trzy rodzaje struktur, 2 rodzaje montażu oraz szeroka gama kolorystyczna sprawia, że MODUŁOWE DONICE BETONOWE sprawdzą się praktycznie w każdej aranżacji. Ukształtuj z nami swój wymarzony ogród ) biuro@betmar.pl Ë+48 17 77 28 761, +48 791 396 000 www.betmar.pl • www.mdb24.pl
20 Nr 1/2024 Typowe bugenwille z oferty Seraflory – w trzylitrowych pojemnikach BLIŻEJ BRANŻY mieście oraz potrzeba poszukiwania nowych klientów, także zagranicznych. Sytuacja ekonomiczna Turcji jest bowiem trudna: notuje się spadek wewnętrznego popytu na produkty i usługi zielonego sektora. KOLOROWE BUGENWILLE Jeśli chodzi o gatunki klasyfikowane u nas jako balkonowo-rabatowe lub tarasowe, wyróżniały się bugenwille (Bougainvillea). Dominowały one na stoisku firmy Seraflora z miejscowości Antalya, czyli południowego, śródziemnomorskiego rejonu Turcji, który znany jest zarówno z turystyki, jak i intensywnej produkcji kwiaciarskiej. W przypadku tego przedsiębiorstwa, które prowadzi Muammer Oǧuz z córką Berisu i synem Orkunem, bugenwille generują 80% przychodów – pozostałą część obrotów właściciele uzyskują ze sprzedaży strelicji, daktylowców, beukarnei, sagowców. Oferują oni bugenwille o różnych kolorach przykwiatków i w kilku formach: podstawowej – w trzylitrowych pojemnikach, piennej, piramidalnej i pnącej. Rozmnażają te rośliny przez sadzonki pobierane z własnych mateczników, a niewielką część gotowych materiałów wyjściowych do dalszej uprawy sprowadzają z Holandii. DONICZKOWE ROZMAITOŚCI Nietrudno było wyłowić ekspozycje z typowymi roślinami doniczkowymi – ozdobnymi z liści bądź kwiatów. Firma Maki Plants z Alanyi (rejon Antalyi) pokazała ciekawe formy figowców, głównie pienne, niekiedy z plecionymi pędami. Ma w ofercie 27 taksonów z rodzaju Ficus. W produkcji, która zajmuje 3 ha pod osłonami, dominuje F. benjamina. W doborze są też F. binnendijkii i jego odmiany oraz F. macrocarpa, ale coraz większe jest zainteresowanie gatunkami o dużych liściach, jak F. benghalensis, F. elastica, F. lyrata, o czym informował właściciel tego gospodarstwa Fikret Arik. Dodał, że na europejskim rynku królują figowce masowo sprowadzane z Kostaryki. Bestsellerami z oferty przedsiębiorstwa Maki Plants są natomiast formy pienne o wysokości około 2 m (wraz z doniczką), których produkcja, w tym ręczne formowanie, trwa 2,5 roku. Pienne okazy bugenwilli (w listopadzie)… …i pnące formy tych roślin na stoisku firmy Seraflora Figowce benjamińskie to główny produkt gospodarstwa Maki Plants Jedyny zagraniczny wystawca w dziale z roślinami – chińska spółka Kinofarm – oferuje materiały wyjściowe do dalszej produkcji. Są to rośliny rozmnożone in vitro (np. figowce), ale też tradycyjnie, m.in. sagowce (Cycas) otrzymane z nasion. Na stoisku prezentowano również sadzonki sansewierii. Ważny rodzaj z asortymentu tej firmy to także Pachira, która określana jest jako „Money Tree” i ma przynosić finansowy sukces obdarowanemu nią. Jak tłumaczył William Huang reprezentujący
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 BLIŻEJ BRANŻY Ficus binnendijkii z ekspozycji firmy Maki Plants Nasiono sagowca (Cycas) z Chin – w porównaniu z migdałem; z ekspozycji firmy Kinofarm, która oferuje materiały wyjściowe do dalszej produkcji Sadzonki sansewierii rodem z Chin kalanchoe, które trafiają do duńskiej centrali. Tam są ukorzeniane, następnie, po paromiesięcznej uprawie w różnych europejskich gospodarstwach, kwitnące już rośliny ekspediowane są do odbiorców na całym kontynencie, także do Polski. Podczas targów LIF 2023 firma Queen Türkiye, która własną produkcję finalną kieruje m.in. do sieci supermarketów w Turcji, pokazała doniczkowe kalanchoe Kinofarmę, w Państwie Środka uważa się, że im więcej liści na pachirze, tym więcej będzie w domu pieniędzy. Międzynarodowy charakter ma działalność firmy Queen Türkiye z Izmiru – partnera znanego przedsiębiorstwa Knud Jepsen a/s z Danii, które specjalizuje się w hodowli i produkcji kalanchoe (pod marką Queen). To właśnie z Turcji i tam prowadzonych mateczników pochodzi większość sadzonek REKLAMA
22 Nr 1/2024 z wartością dodaną, czyli w sezonowych, barwnych kompozycjach – jesiennych i zimowych. Nie zabrakło typowych sukulentów, które są charakterystyczną uprawą dla klimatu, jaki panuje w Turcji. Zaprezentowała je firma Eren z miejscowości Sakarya. Rośliny tego typu – około 300 taksonów – uprawia od pięciu lat jako dodatek do swojej pierwotnej specjalizacji, którą są krzewy w pojemnikach, takie jak jałowce czy cyprysy. Grubosze w ofercie to wynik hobby żony właściciela Cenen Eren, która przygotowuje też kompozycje z tych roślin w pojemnikach własnej produkcji. NIETUZINKOWE INSTALACJE Firma Verticalle zwracała uwagę przestrzennymi dekoracjami z roślin będącymi jej znakiem rozpoznawczym. BLIŻEJ BRANŻY Onur i Cenen Erenowie, którzy oprócz krzewów iglastych w pojemnikach produkują doniczkowe sukulenty Jałowiec z ekspozycji firmy Eren Zarówno rośliny, jak i pojemniki są produkcji firmy Eren Serkan Kanbur, właściciel firmy Verticalle, na tle charakterystycznej roślinnej „rzeźby” wykonanej na bazie modułowego systemu Zegar z pstrolistnych turzyc, który stanowił centralny punkt ekspozycji, to przykład takiej ozdoby. Verticalle buduje – według własnego patentu (Modular Pot System) – takie i inne trójwymiarowe instalacje (łuki, kule itp.) czy zielone ściany. Często używa kwitnących roślin, które mogą dać spektakularny efekt kolorystyczny. Niezależnie od gatunku, rośliny w specjalnych pojemnikach osadza się w modułach z tworzyw sztucznych, tworząc te specyficzne rzeźby. Jak powiedział właściciel firmy Verticalle Serkan Kanbur – klientów z kraju i zagranicy dotychczas mu nie brakowało. Dbając o powodzenie w kolejnym sezonie, wziął udział w targach Landscape Istanbul Fair, aby dotrzeć z ofertą do nowych kontrahentów. <
Wiedza i doświadczenie wielopokoleniowej rodziny szkółkarskiej Anita Piątkowska-Krzewicka tel. +48 602 698 014 anita@allplants.pl Mateusz Krzewicki tel. +48 722 15 16 17 mateusz@allplants.pl PŁOSZEWO 14 62-610 SOMPOLNO SOLITERY DRZEWA ALEJOWE Z GRUNTU DRZEWA ALEJOWE W POJEMNIKACH DRZEWA FORMOWANE ORAZ WIELOPNIOWE SZEROKI ASORTYMENT ROŚLIN DLA CENTRÓW OGRODNICZYCH PEŁEN ASORTYMENT ROŚLIN DLA WYKONAWCÓW TERENÓW ZIELENI MIEJSKIEJ /ALLPLANTSPL /ALLPLANTS_PL
24 Nr 1/2024 BLIŻEJ BRANŻY Z wizytą u naszych Czytelników O rodzinnych doświadczeniach w detalu i hurcie ogrodniczym rozmawiamy z Barbarą Karmel, współwłaścicielką centrum ogrodniczego „Flora” z nadwiślańskiego Tczewa. Słuchamy, czego chcą klienci
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 25 BLIŻEJ BRANŻY „Flora-Centrum” Barbara i Radosław Karmel Sp. J. Tczew, ul. 30 stycznia 41 • Rok założenia: 2005 • Powierzchnia centrum: 1300 m2, w tym 500 m2 hala • Asortyment: oferta produktowa powiązana z hurtownią SpaceforGarden, najmniejszy udział w biznesie stanowią rośliny. Donice, środki produkcji, chemia, nawozy, nasiona, sprzęt pszczelarski, narzędzia, przetwórstwo • Zatrudnienie: 5 osób, w tym właścicielka TEKST I ZDJĘCIA: dr Piotr Łuczak Jakie są początki prowadzonego przez Panią centrum ogrodniczego „Flora”? Barbara Karmel: Mój ojciec otworzył centrum ogrodnicze w 1991 r. w Rumi. To były trudne początki handlu po transformacji. Pamiętam kolejki klientów, którzy czekali, aby zapisać się u nas na kosiarkę elektryczną. Pamiętam pierwsze opakowania nasion, szare i bez barwnych etykiet. Te czasy były ciężkie, ale dla osób przedsiębiorczych i chętnych do pracy – jak mój Tata – otwierały szerokie możliwości. Rodzice mojego męża mieli natomiast hurtownię ogrodniczą „Flora” w Różynach. Żartujemy więc z mężem, że ja pochodzę z detalu, a mąż z hurtu. Tak stworzyliśmy niniejsze centrum ogrodnicze „Flora” w Tczewie. Przy tak bogatych rodzinnych doświadczeniach proszę zdradzić nam, jak układać „półkę”, by jak najlepiej „sprzedawała” towar? B.K.: Ekspozycja powinna być zawsze dobrana na daną porę roku. Musi żyć swoim życiem. Przykładowo, jeśli latem królują byliny i trawy, wówczas doborem kolorów, kształtów i rozmaitością faktur można uzyskać efekt „wow”. Staramy się, aby „wystawka”, czyli ten „wabik”, był nie tylko widoczny, ale przede wszystkim inspirujący dla naszych klientów. Fajnie, jeśli uda się nam zrobić go pod kalendarz, wiadomo, że najłatwiej pracować na emocjach klientów. Dlatego wszyscy wykorzystujemy popularne święta do wzmocnienia sprzedaży. Dzień Matki lub Wielkanoc są u nas zawsze obchodzone z należytym zaangażowaniem, ale przecież mniej popularne dni, jak np. Światowy Dzień Pizzy służy promowaniu zdrowotnych właściwości bazylii, a Światowy Dzień Kota – trawy dla kota. Trzeba tak się starać, aby klient był usatysfakcjonowany przez cały rok. Gdy chowamy nasiona, wystawiamy słoiki. Chowamy narzędzia, wystawiamy grille. Należy bacznie obserwować trendy i oczywiście być świadomym sezonowych potrzeb klientów, by zaprezentować dopasowany do chwili asortyment. W przypadku maszyn staramy się dobierać do sprzedaży taki sprzęt mechaniczny, który klient najbardziej potrzebuje. Niestety, ze względu na ograniczenia powierzchni, nie możemy rozbudować jej zbytnio o roboty koszące czy traktorki. Skąd wiecie Państwo, jaki towar dobrać na nadchodzący sezon? B.K.: To proste. Klienci wyznaczają te trendy. Wystarczy słuchać, czego chcą klienci. Każdego roku pojawiają się nowe mody. Gdy wyposażymy nasz sklep w te produkty, po pierwszym roku wiemy już wszystko. Albo towar sprzedaje się na pniu, albo zalega na półce i kurzy się przez miesiące. Sprzedaż jest uwarunkowana także pobliskim sąsiedztwem. W minionych dwóch-trzech latach odnotowaliśmy bardzo duże zainteresowanie dużymi spalinowymi glebogryzarkami. W naszym rejonie jest dużo małych wsi i miejscowości. W nich odbywa się całkiem pokaźna produkcja ogrodnicza, w tym pod osłonami. W regionie tczewskim produkuje się sporo warzyw, w tym pomidora. Są też sady i jagodniki. Jest też dużo starych siedlisk i działek, które są w posiadaniu nowych właścicieli z miast. Wielu z nich nabyło grunty w czasie pandemii i stopniowo je zagospodarowują. To właśnie oni są najtrudniejszymi klientami, bo ich przygoda w ogrodzie dopiero się zaczyna. Przychodzą do nas po poradę, a my musimy tak dobrać asortyment, aby przeprowadzić ich przez proces budowy ogrodu. Od rekultywacji ziemi po wytrzymały trawnik lub barwną rabatę.
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz