LIDER BIZNESU 2/2021

43 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy POLSKA GRILLOMANIA Co interesujące i warte odnotowania, motorem rozwojo- wym i już 7 co do wielkości rynkiem sprzedaży produktów BBQ w Europie jest Polska. Pod względem sprzedaży asor- tymentu do grillowania wyprzedzamy już takie kraje jak Austria, Czechy, Rumunia, Hiszpania czy Słowacja. Polacy pokochali ogrodowe przyjęcia przy grillu, a w ub.r. ze względu na lockdown stały się one jeszcze popularniej- sze. Ta tendencja najpewniej utrzyma się również w roz- poczynającym się sezonie. Analitycy Sales Intelligence prognozują też dynamiczny wzrost zapotrzebowania na bezdymne grille elektryczne i gazowe, które umożliwią przyrządzanie potraw mieszkańcom miast nieposiadają- cym własnego ogrodu. MIĘDZY TRADYCJĄ A NOWOCZESNOŚCIĄ Obecnie polski rynek BBQ jest podzielony na dwie dość równe części – uważa Michał Koppa, właściciel firmy Foodlovers. – Połowa Polaków używa grilli na węgiel drzewny, a druga połowa używa tych na gaz. Te grille są inne, ale akcesoria bardzo podobne. Od kilku lat zaznacza się natomiast zwrot konsumenta ku produktom z półki premium. Klient oczekuje wysokiej jakości markowego produktu: grilla, który będzie nie tylko tradycyjnym rusz- tem, ale wędzarnią i piecem do pizzy. Dodatkowe wypo- sażenie strefy grillowania sięga często 30-40% wartości samego grilla – zaznacza. Wachlarz ciekawych rozwiązań dla zewnętrznej kuchni co roku się powiększa. Klienci mogą kupić już m.in. grille ceramiczne czy gazowe grille szafkowe oraz kuliste, które stanowią chętnie wybieraną opcję. – Wyraźnym trendem na rynku polskim jest też eksperymentowanie na polu Dla potrzeb i ambicji Michał Koppa właściciel Foodlovers Grill i BBQ to dynamicznie rozwijający się segment. Pandemia przyspieszyła istniejące wcześniej trendy, tj. gotowanie w domu czy kulturę outdooru. Nie tylko z konieczności, ale przede wszystkim dla przyjemności spędzaliśmy dużo czasu w ogrodzie, na tarasie i balkonie. Doceniliśmy czas spędzany wspólnie, w otoczeniu natury. Gotowanie w ogrodzie świetnie się wpisuje w ten trend. Polscy klienci coraz bardziej dbają o jakość. Fundusze prze- znaczane na wakacyjne wyjazdy, w tym roku - za sprawą covidowych ograniczeń - wielokrotnie zasiliły budżety przeznaczone na solidne i wielofunkcyjne sprzęty BBQ i grillowe. To dobry czas dla producentów i dystrybutorów markowego sprzętu z kategorii grill i BBQ. Duża konkurencja na rynku powoduje, że klient, aby dokonać trafnego wyboru, powinien zasięgnąć rady fachowców, którzy pomogą w dopasowaniu sprzętu do potrzeb i oczekiwań kupujących. W naszej firmie, z grilli gazowych w 2020 r. bestsellerem były grille Australia firmy Outdoorchef w przedziale cenowym 2 900-3 400 zł. Jeśli chodzi o grille na węgiel drzewny, to często sprzedajemy droższe grille ceramiczne firmy Monolith. Dają one większe możliwości kulinarno-smakowe. Cieszy nas sprzedaż mar- kowych produktów, które długo służą klientom. Wracają oni zadowoleni po dodatki, aby rozbudować funkcje swo- ich outdoorowych kuchni. Nadchodzący sezon zapowiada się naprawdę interesująco. Wszyscy chcemy spędzać czas na świeżym powietrzu, coraz bardziej doceniamy własnoręcznie przygotowane potrawy, a wspólne gril- lowanie staje się hobby coraz szerszej grupy kon- sumentów. Mamy coraz większą wiedzę o tym, co i jak grillować. Te ambicje i potrzeby spełnić może tylko dobrej jakości wie- lofunkcyjny sprzęt BBQ. To wszystko powoduje, że mamy nadzieję na podobne lub lepsze wzro- sty niż rok temu. Liczy się jakość i innowacyjność Artur Olejniczak CEO firmy Woodson To był rok pełen wyzwań. Ze względu na pandemię oraz fakt, że ludzie pozostali w domach, lockdown stał się siłą napędową handlu internetowego – a spo- łeczeństwo coraz chętniej robi zakupy w sieci. Zauważyliśmy wzrost sprzedaży zarówno w przypadku polskich klientów, jak i zagranicznych, co jest zdecy- dowanie na plus. Uważamy, że segment rynku produktów BBQ stale rośnie, rozwijając się i oferując nowe produkty oraz ekologiczne rozwiązania. W firmie Woodson obecnie trwają prace nad nową, w 100% ekologiczną i ultralekką rozpałką, która już lada moment pojawi się w sprzedaży. W ubiegłym sezonie nasi konsumenci najchętniej sięgali po świecę ogrodową, która okazała się być znakomitym uzupeł- nieniem biwaku bądź imprezy grillowej. Świeca, dzięki swo- jemu płomieniowi, wprowadza wyjątkową atmosferę podczas wieczornych spotkań. Produkt oferowany jest także w wersji Citronella, co pozwala grillować w ogrodzie bez towarzystwa komarów. Na co dzień każdy może znaleźć produkty BBQ pod swoje preferencje. Ilość asortymentu jest naprawdę duża, podobnie zresztą jak liczba producentów. Wpływa to na jakość produk- tów i to właśnie na takie produkty stawiamy. To one będą miały coraz większy udział w rynku.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz