LIDER BIZNESU 2/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 27 NOWE TRENDY dr Agata Wzorek dyrektor ds. sprzedaży Wzorek.Systems Sytuacja ostatnich lat sprawiła, że taras wraz z ogrodem zyskały na znaczeniu, a co za tym idzie pojawiają się szybkie zmiany trendów w me - blach ogrodowych. Pokrótce możemy rozpatrzyć je w trzech kategoriach: materiały, forma oraz funkcjonalność. W roku 2022 będziemy mogli obserwować dalsze odchodzenie od sztucznych materiałów takich jak plastik czy technoratan w kierunku materiałów naturalnych bądź recyklin - gowanych, jak: metal, drewno i sznurek. Zmienia się także forma mebli z masywnych, ciężkich form w kierunku lżejszych, delikatnych linii. Ostatnim znamiennym trendem, w kierunku którego zmie - rzają meble ogrodowe, jest ich multifunkcjonal - ność i elastyczność, tak aby każdy mógł zaadapto - wać kolekcje do swoich potrzeb i przestrzeni. Stąd trend w kierunku mebli modułowych, które można dowolnie zestawiać, tworząc większe bądź mniej - sze zestawy w różnych konfiguracjach. Zwiększe - niu funkcji służy także pojawianie się kolekcji in&out door, wykonanych z takich materiałów, by mogły służyć do wypoczynku zarówno w ogrodzie, jak i salonie. się, że nadchodzące lata w segmencie outdoorowym w Europie należą do kategorii stołów i całych kom - pletów jadalnianych wykonanych z wytrzymalszych surowców, m.in . drewna, metalu albo aluminium. Pro - ducenci i detaliści w Europie, a także w innych regio - nach świata mogą liczyć ponadto na zadowalające wyniki w grupie foteli i leżanek, które obecnie stano - wią najbardziej dochodową kategorię zewnętrznego umeblowania na świecie. Wzrost sprzedaży foteli, jak wskazuje firma badawcza Quince Market Rese - arch, stymulowany jest ich modularnością – pozwala - jącą dowolnie dostosować oparcie do okazji, a także dostępnością różnych wzorów i kolorów tych produk - tów, które są odporne na działanie różnych czynników pogodowych: żaru, wiatru, zimna czy deszczu. WACHLARZ MOŻLIWOŚCI Według analiz Fact.MR drewniane meble zewnętrzne generują obecnie niemal 32% dochodów w obrębie całego segmentu outdoorowego na świecie i tenden - cja ta ma utrzymać się w nadchodzących latach. W kra - jach europejskich udział mebli wykonanych z drewna wynosi jeszcze więcej – ponad 51%, jak podaje Gra - phical Research. O rynkowym prymacie drewnianego asortymentu meblowego decyduje przede wszystkim szlachetny wygląd drewna, jego wysoka wytrzyma - łość na uszkodzenia mechaniczne i działanie pogody, a także wysoka dostępność produktów w różnych wariantach kolorystycznych i opcjach wykończenia. W ostatnim czasie dużym powodzeniem cieszą się m.in. wyjątkowo trwałe meble tekowe. Konsumenci powoli zwracają się też ku produktom wykonanym z dębu, wiązu i mahoniu. Coraz większa grupa klientów decyduje się na zakup mebli wykonanych z metalu, m.in. z aluminium, stali oraz kutego żelaza, na co wpływa m.in. solidność tych produktów, łatwość ich czyszczenia i konserwacji. Wciąż liczące się udziały w rynku mają wysokojako - ściowe meble plastikowe – wytworzone najczęściej z polietylenu, polipropylenu lub innych kompozy - tów. Zgodnie z obowiązującymi trendami konsumenci sięgają po takie meble z tworzyw sztucznych, które doskonale imitują naturalny rattan, drewno bądź metal i pochodzą z odzyskanych surowców. BOHEMIAN RHAPSODY W ub.r. w ogrodach królowała naturalność i autentycz - ność. Wyciszone, często pastelowe barwy, korespondu - jące z zielonym krajobrazem, skromność i nonszalancka, niewymuszona elegancja miały stać się remedium na ciężkie czasy. W 2022 r. stery przejmuje stylistyka boho – ze wspomnianym drewnem tekowym lub rattanem, egzotycznym designem i etnicznym wzornictwem. Wspomniana estetyka stoi w opozycji do tej ubiegło - rocznej, co najjaskrawiej uwidaczniają jesienne akcenty kolorystyczne: jasne odcienie miodu, kolor „marigold” w różnych wariacjach, pomarańcze i fuksjowy róż. Zada - niem nowych mebli outdoorowych nie jest kamuflaż, lecz tworzenie feerii barw uzupełnionej wzorzystymi zewnętrznymi dywanami, poduchami, kocami i innymi tekstyliami, a także romantycznym oświetleniem. Z drugiej strony w ogrodowym wystroju popularność zyskuje rustykalna estetyka hygge, w której dominuje instagramowa biel i szarości, będące przytulnym tłem dla podkreślenia surowego piękna drewnianych akcen - tów i vintage’owego oświetlenia. Z ustaleń Graphical Research wy - nika, że w ciągu najbliższych kilku lat to Europa wyrośnie na liczący się region w segmencie zewnętrz - nych mebli. Wpływ na to będzie miało m.in. starzenie się populacji Europejczyków i ożywienie na ryn - ku nieruchomości z ogrodem RAPORT

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz