Lider biznesu 2/2023

22 Nr 2/2023 BLIŻEJ BRANŻY W POSZUKIWANIU NOWYCH RYNKÓW Podkreślanie tradycji i mocnego już zakorzenie - nia w branży stało się też domeną innego polskiego wystawcy, który pojawia się w Essen od 12 lat (zawsze na wspólnym stoisku pod flagą ZSzP). Otóż szkółka Szmit, bo o niej mowa, zaprezentowała nie tylko rośliny. Goście ekspozycji oraz przechodnie mogli dodatkowo obejrzeć na monitorze film przedstawiający historię firmy, która w ub. r. obchodziła 40. urodziny i znana jest z różnorodnego asortymentu roślin – wśród nich nie brakuje rzadkich rarytasów oraz własnych odmian. Reprezentujący to rodzinne przedsiębiorstwo Broni - sław Szmit także stwierdził, że targi IPM są dla ekspor - tera z zielonej branży najlepszym w Europie miejscem do zdobywania klientów (fot. 16). W dużej mierze pomogły przeorientować jego szkółce główne kierunki handlu zagranicznego – z Rosji (przed 2014 rokiem generowała 60% eksportu) na inne kraje. Ostatnio, po brexicie, zanotował istotny wzrost zamówień z Wielkiej Brytanii, skąd do Essen zawsze przybywa wielu potencjalnych kupców – tak też było w 2023 r. Bronisław Szmit zwrócił zarazem uwagę na korzyści, jakie odnosi, odkąd zmienił parametry stoiska – z małego na większe, które pozwala lepiej się zapre - zentować, pokazać potencjał gospodarstwa i łatwiej przykuwa wzrok zwiedzających. Po raz drugi zaplanował ekspozycję we współpracy ze szkółką Sutkowscy (również regularny wystawca IPM Essen), tak by zająć dwa sąsiednie, bliźniacze moduły wspólnego polskiego stoiska pod auspicjami Związku Szkółkarzy Polskich i Agencji Promocji Zieleni. Michał Sutkowski potwierdził korzyści płynące z zainwestowa - nia w większą, efektowniejszą prezentację, na której promował przede wszystkim krzewy iglaste (fot. 17). Szkółki Bracia Dębscy również poszukiwały w Essen nowych rynków eksportowych. Firma ta, która po raz 4. wzięła udział w targach IPM, do 2022 roku gros towaru kierowała do Rosji (był to najważniejszy kraj z listy prawie trzydziestu zagranicznych odbiorców materiału roślin - nego z tej szkółki). Jak stwierdził Tomasz Dębski (fot. 18), przeorientowanie kierunków sprzedaży wymaga zarazem dywersyfikacji produkcji, w której – ze względu na pre - ferencje dotychczasowych głównych klientów – domi - nowały duże krzewy iglaste w pojemnikach. Na stoisku tej szkółki wyróżniały się miskanty olbrzymie ( Miscanthus × giganteus ) w donicach 20-litrowych, wprowadzone do produkcji parę lat temu. KONTAKTY, DYWERSYFIKACJA Na targach IPM nie mogło też zabraknąć grupy przedsię - biorstw, które budują wspólną markę „in-vitro Kusibab” (Gospodarstwo Ogrodnicze Tadeusz Kusibab, Gospo - darstwo Ogrodnicze Aleksandra Kusibab-Wyka, Gospo - darstwo Ogrodnicze Waganowice oraz spółka Plantin) i oferują komplementarny asortyment krzewów owoco - wych, na czele z borówką wysoką, a także ozdobnych. Państwo Kusibabowie to kolejni polscy wystawcy z dłu - gim stażem w Essen – w tym roku zaprezentowali tam 16 17 18 Bronisław Szmit w rozmowie z kontrahentami Ekspozycja szkółki Sutkowscy Anna i Tomasz Dębscy

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz