Lider Biznesu 2/2024

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 BLIŻEJ BRANŻY Międzynarodowe targi ogrodnicze otwierające kolejny sezon na rynku odbywają się zwykle zimą, ale produkty, które prezentują, dotyczą przede wszystkim wiosny i lata. Wydarzenia te poprzedzają bowiem okres najbardziej wzmożonego handlu w branży roślin ozdobnych, który na południu czy zachodzie Europy rozpoczyna się nawet w lutym, a u nas zwykle rusza po Wielkanocy, zależnie od pogody. ROZWÓJ TARGÓW Pomimo obserwowanej na rynku ogrodniczym stabilizacji, po okresie boomu z lat 2020-2022, organizatorzy targów Myplant & Garden informują o wzrostowych tendencjach, które odnotowali w przypadku tegorocznej – ósmej, odsłony tej imprezy. Zajęła ona 50 000 m2 (4 pawilony kompleksu Fiera Milano Rho) – o 10% więcej w stosunku do 2023 r., zgromadziła 762 wystawców (+15%), przyciągnęła około 25 000 zwiedzających (+8%). Wśród gości targów znaleźli się przy tym zaproszeni kupcy z zagranicy – pochodzący z 45 krajów i 4 kontynentów. Wystawcy reprezentowali przede wszystkim Włochy, szczególnie 4 regiony (Lombardia, Wenecja Euganejska, Toskania), oraz Holandię. Swoją ofertę zademonstrowali też jednak przedstawiciele wielu innych państw, nie wyłączając Polski. Bogaty i cieszący się zainteresowaniem był program wydarzeń towarzyszących targom, takich jak pokazy, konferencje (m.in. na temat ochrony bioróżnorodności czy przyszłości młodych ludzi w branży), prelekcje (choćby o współczesnych zasadach prowadzenia kwiaciarni czy o promocji produktów ogrodniczych w Internecie), panele dyskusyjne i warsztaty (np. dotyczące zarządzania zielenią miejską – z uwzględnieniem cyfrowej transformacji i wykorzystania sztucznej inteligencji). Znalazła się również przestrzeń dla branżowych nagród (jak „Miasto dla Zieleni”), które wręczane są właśnie w Mediolanie. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z tegorocznych rezultatów – powiedziała Valeria Randazzo, dyrektor targów Myplant & Garden – International Green Expo.– Zebraliśmy wiele pochlebnych opinii zarówno od wystawców, jak i zwiedzających. Jakość i wizualna atrakcyjność oferty wystawienniczej, wartość merytoryczna rozmów, wymierne perspektywy biznesowe to kluczowe cechy tej edycji targów – podsumowała Randazzo. POLSKIE AKCENTY Nasz kraj wymieniany był – oprócz Włoch, Niemiec, Francji, Rumunii, Hiszpanii i Szwajcarii – w gronie państw o najliczniejszej reprezentacji, jeśli chodzi o zwiedzających targi Myplant & Garden 2024. Co do wystawców – z Polski przyjechały tylko dwie firmy: Gartenland Polska Sp. z o.o. oraz Kokos. Ta pierwsza powróciła do Mediolanu po pięciu latach przerwy. Jak powiedział jej dyrektor ds. sprzedaży Piotr Lendzion, zdecydowano się na ponowny udział w targach Myplant, aby zacieśnić kontakty z dotychczasowymi włoskimi klientami oraz zdobyć kolejnych, zwłaszcza pośredników w handlu hurtowym. Ogólnie chodzi o rozwój eksportu, który obecnie generuje 20% obrotów Gartenlandu. Główną specjalnością tego przedsiębiorstwa są rośliny przeznaczone do sprzedaży w marketach (ale także zamawiane przez centra ogrodnicze i inne punkty detaliczne). Produkty te przynależą do czterech podstawowych kategorii: krzewy ozdobne (i byliny), krzewy owocowe, drzewka owocowe, róże. Na ekspozycji firmy Gartenland zwracały uwagę poręczne i wabiące wzrok kartoniki z roślinami (z zabalotowanym systemem korzeniowym), szczególnie Paulina Kozioł-Kucharska i Piotr Lendzion z firmy Gartenland Polska Opakowania charakterystyczne dla roślin kierowanych przez tę firmę do marketów (tu: nowa linia pudełek – dla krzewów „japońskich”)

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz