s. 10 Violetta Ratajczak: sercem i odwagą ISSN 2544-7653 nr 2/2025 s. 16 Agnieszka Szulc: ZDM stawia na zieleń 2025 Małgorzata Rosa: PSCO, nowa przygoda s. 12
„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Tomasz Szostak, Krzysztof Mielicki reklama: Aleksandra Konopa tel.: +48 539 777 549 e-mail: aleksandra.konopa@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY Wola do sprzątania świata / 5 Targi Gardenia tej jesieni / 6 Violetta Ratajczak, Vilmorin Garden / 10 Małgorzata Rosa, PSCO / 12 Agnieszka Szulc, ZDM / 16 GARDEN BIZNES Zielona Przystań / 20 By podłoże lepszym było / 22 Meble – relaks w ogrodzie / 28 Myplant & Garden, Włochy / 32 POZIOM WYŻEJ Małe drzewa na taras / 42 TRENDY Technika kompozycji w pojemniku / 50 Martwe drzewa pełne życia / 54 NA TOPIE / 60 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 Czy GARDENIA jest kobietą? Wtym wydaniu mamy kumulację bardzo ciekawych wywiadów z kobietami branży ogrodniczej. Małgorzata Rosa, dotychczasowa wieloletnia szefowa Dobrego Centrum Ogrodniczego (DCO), objęła niedawno fotel prezesa w Polskim Stowarzyszeniu Centrów Ogrodniczych (PSCO). W wywiadzie dla Lidera Biznesu dzieli się swoją wizją rozwoju branży i planami na wzmocnienie pozycji PSCO. Z Agnieszką Szulc, naczelniczką Wydziału Terenów Zieleni Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu (ZDM), zgłębiamy tajniki zarządzania zielenią przyuliczną. Od finansowania po rozwiązania, które pozwalają chronić tereny zieleni przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych. A Violetta Ratajczak – mentorka, trenerka i liderka społeczna – opowiada o tym, jak łączy pasję do przyrody z profesjonalizmem w biznesie. I o tym, że żegna się z firmą Vilmorin Garden. Nasze rozmówczynie to kobiety z sercem do zieleni i odwagą do biznesu. Tak jak i nasza Gardenia! Przypominamy, że XIX edycja Międzynarodowych Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA 2025 odbędzie się w dniach 15-17 października na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich. Save the date! I zapraszamy do lektury tego wydania! dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny Lidera Biznesu
4 Nr 2/2025 LIDER TRENDÓW Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy cyklicznie przyznaje tytuł LIDERA TRENDÓW. Naszym wyróżnieniem odznaczamy ciekawe innowacje produktowe. Wszak najoryginalniejsze pomysły i ciekawe koncepty są motorem napędowym rynku ogrodniczego. Tym razem nasz redakcyjny certyfikat otrzymują Polskie Kwiatomaty. Polskie Kwiatomaty Polskie Kwiatomaty po sukcesie na rodzimym rynku zaczynają podbijać Europę. To innowacyjny, a już sprawdzony model wsparcia sprzedaży bukietów lokalnych kwiaciarni. W ciągu trzech lat zainstalowaliśmy w Polsce ponad 700 maszyn. Klienci coraz częściej wybierają szybki zakup z automatu zamiast czekać w kolejce. W dobie braków kadrowych i rosnących kosztów Kwiatomaty pomagają optymalizować pracę kwiaciarni. Działają jak całodobowi sprzedawcy w nowych lokalizacjach, generując dodatkowe przychody przy niskich kosztach. Osiem modeli, różne wielkości i liczne dodatki zwiększające funkcjonalność, a nowoczesny interfejs wyróżnia naszą ofertę na tle konkurencji. Najważniejsze zalety naszych Kwiatomatów: • podtrzymywanie stałej, określonej temperatury w boxach na bukiety w zakresie 5-12 st. C; • możliwość ustawiania odrębnych temperatur w strefach klimatycznych; • integracja z dowolnym operatorem płatności; • rozbudowa modułowa; • odbiór własnych, indywidualnych zamówień Klienta; • powiadomienie o każdej transakcji; • technologia Made in Poland. Eldrut sp. z o.o. sp. k. kwiatomat.pro
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5 W kwietniu pracownicy, ich bliscy i przyjaciele Grupy MTP spotkali się na tradycyjnym sprzątaniu świata akcji organizowanej przez Miasto Poznań. Wspólne sprzątanie terenów wokół Hipodromu Wola to część zaangażowania firmy w działania na rzecz klimatu i lokalnej społeczności. Akcja była miłym spacerem przy pięknej pogodzie powiązana ze zbieraniem porzuconych i podrzuconych odpadów. Na wszystkich zaangażowanych czekały w podzięce m.in. roślinne prezenty w postaci cebul kwiatowych, krzewów róż i gotowych ogródków warzywnych do wysiewu w gruncie. W ramach targów Gardenia sponsorami roślin były firmy: Vilmorin Garden, Rosa Ćwik i Benex. Miasto Poznań przygotowało również drobne niespodzianki i gadżety dla dzieci oraz czworonożnych pupili. Dzieci i młodzież biorąca udział w akcji otrzymała certyfikaty wolontariatu (w wersji online) – dokumentujące ich zaangażowanie w działania społeczne i proekologiczne. Wiosenne porządki to część szerszego zaangażowania Grupy MTP w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju w ramach Agendy ONZ. Firma na co dzień promuje postawy proekologiczne, wspiera wydarzenia branżowe związane z ochroną środowiska i dba o zrównoważony rozwój swoich inwestycji. Dziękujemy wszystkim, którzy dołożyli swoją cegiełkę do tej inicjatywy – dzięki Wam świat jest odrobinę czystszy. < Wola do sprzątania świata BLIŻEJ BRANŻY 8. edycja Konferencji Naukowo-Warsztatowej „Hortiterapia jako element wspierający leczenie tradycyjne” odbędzie się 20 sierpnia 2025 r. Tradycyjnie w tym samym miejscu – Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, ul. Dąbrowskiego 159. Wydarzenie od lat cieszy się dużym zainteresowaniem, a sala audytoryjna w Katedrze Roślin Ozdobnych, Dendrologii i Sadownictwa jest szczelnie wypełniona. Hortiterapia to terapia ogrodnicza. Wykorzystuje zajęcia w ogrodzie i przebywanie wśród roślin w celu poprawy zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka, a także jego relacji międzyludzkich. Ta dziedzina nauki i równocześnie rodzaj terapii rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie. Korzyści wynikające z przebywania w otoczeniu roślin i aktywności w zakresie ich uprawy i pielęgnacji są widoczne w poprawie zdrowia fizycznego, rozwoju emocjonalnego i umysłowego człowieka, służą zatem lepszej jakości życia. < Konferencja Hortiterapia po raz ósmy
6 Nr 2/2025 BLIŻEJ BRANŻY Targi Gardenia 2025: Największe święto ogrodnictwa w Polsce już tej jesieni! Będzie to kolejna odsłona doskonale znanego w branży wydarzenia, które tym razem skupi się na poszerzaniu fachowej wiedzy oraz prezentacji nowinek branżowych, szczególnie tych wpisanych w trend inspirowania do rozwiązań przyjaznych środowisku. To jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce i Europie, które co roku przyciąga pasjonatów roślin, ekspertów oraz przedsiębiorców z sektora ogrodniczego. Gardenia będzie kontynuowana w terminie jesiennym, tj. 15-17 października w pawilonach 7, 7A, 8 i 8A na Międzynarodowych Targach Poznańskich. NOWOŚCI I ATRAKCJE GARDENII 2025 Organizatorzy przygotowali wiele nowości, które uczynią tegoroczną edycję wyjątkową. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje Speaker’s Corner, a także Strefa Nowości. Speaker’s Corner to strefa prelekcji i szkoleń W tej przestrzeni odbędą się specjalistyczne szkolenia dotyczące sprzedaży i marketingu w branży ogrodniczej. Każdy dzień będzie poświęcony innej tematyce, a eksperci podzielą się wiedzą, jak skutecznie rozwijać biznes Przed nami XIX edycja Międzynarodowych Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA 2025, która odbędzie się w dniach 15-17 października na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Już teraz warto zapisać tę datę w kalendarzu! ogrodniczy. Kulminacyjnym wydarzeniem w tej strefie będzie prowadzone przez Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych szkolenie sprzedażowo-marketingowe. Speaker’s Corner to przestrzeń, w której praktyka spotyka się z teorią, a uczestnicy wychodzą nie tylko z nową wiedzą, ale także z realnymi pomysłami na rozwój swojego biznesu. TEKST: Anna Sobka ZDJĘCIA: FotoBueno, Kajda Fotografia
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 BLIŻEJ BRANŻY Strefa Nowości – odkryj najbardziej ekscytujące roślinne premiery! Tegoroczna Strefa Nowości na targach Gardenia 2025 to absolutny must-see dla wszystkich pasjonatów roślin i trendów w ogrodnictwie! To wyjątkowa przestrzeń, w której zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć 10 nowości roślinnych, które nigdy wcześniej nie były prezentowane w Polsce. Strefa będzie swoistą „premierą botaniczną” – miejscem, gdzie profesjonaliści, pasjonaci i kupcy będą mogli odkryć najświeższe trendy roślinne, które w nadchodzących latach mogą zdominować ogrody, parki i przestrzenie zielone. Strefa nowości to nie tylko unikalne odmiany, które mogą zrewolucjonizować ogrodnictwo, ale również dostęp do roślin pochodzących z czołowych europejskich hodowli, które mogą przyczynić się do nowych możliwości aranżacji ogrodów i terenów miejskich. Jeśli chcesz być na bieżąco z najgorętszymi trendami ogrodniczymi, już teraz zaplanuj wizytę na targach Gardenia i zanurz się w świat roślinnych innowacji. W PROGRAMIE WYDARZEŃ Miejska Sztuka Ogrodowa – forum dla ekspertów zieleni miejskiej Podczas targów Gardenia 2025 odbędzie się 19. edycja Forum „Miejska Sztuka Ogrodowa”, organizowanego przez magazyn Zieleń Miejska (ABRYS) i targi Gardenia. Jest to jedno z najważniejszych spotkań dedykowanych zarządcom zieleni, urbanistom, architektom krajobrazu oraz aktywistom miejskim, którzy zajmują się projektowaniem i utrzymaniem roślinności w przestrzeni publicznej. Forum „Miejska Sztuka Ogrodowa” to miejsce, gdzie wiedza spotyka się z pasją do zieleni miejskiej. Jeśli interesujesz się architekturą krajobrazu, ekologią i przyszłością zieleni w miastach, to wydarzenie jest obowiązkowym punktem programu Gardenii 2025! Mistrzostwa Florystów Polskich „BARWY WOLNOŚCI” – wyjątkowy pokaz kreatywności i sztuki kwiatowej! Podczas targów Gardenia 2025 odbędzie się jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w branży florystycznej – Mistrzostwa Florystów Polskich „Barwy Wolności”. Organizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Florystów Polskich mistrzostwa te będą pełne artystycznych wyzwań, rywalizacji na najwyższym poziomie oraz niezapomnianych kompozycji kwiatowych. Jedyny taki konkurs florystyczny w Polsce – uczestnicy zmierzą się w trzech dniach rywalizacji, prezentując swoje umiejętności w tworzeniu zachwycających aranżacji kwiatowych. Temat przewodni: „Barwy Wolności”– motyw mistrzostw podkreśla znaczenie swobody twórczej i różnorodności kompozycji, inspirując uczestników do interpretacji tematu na swój unikalny sposób. Rywalizacja najlepszych florystów – konkurs przyciąga zarówno polskich, jak i zagranicznych ekspertów, którzy prezentują innowacyjne techniki i unikalne podejście do sztuki florystycznej. Ogród Pokazowy pod hasłem „Iluzja w ogrodzie”– inspiracja dla każdego miłośnika zieleni! Ogród Pokazowy organizowany przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów to jedna z najbardziej widowiskowych atrakcji targów Gardenia 2025. To przestrzeń, w której sztuka ogrodowa spotyka się z nowoczesnym projektowaniem i ekologicznymi rozwiązaniami.
8 Nr 2/2025 BLIŻEJ BRANŻY Zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć najnowsze trendy w aranżacji zieleni, odkryć innowacyjne technologie stosowane w ogrodach oraz podziwiać wyjątkowe kompozycje stworzone przez ekspertów. Ogród Pokazowy to nie tylko prezentacja najnowszych trendów, ale również inspiracja dla własnych projektów niezależnie od tego, czy posiadasz ogród, balkon, czy taras. Certyfikowane szkolenie Federacji Arborystów Polskich – profesjonalna edukacja dla branży ogrodniczej Podczas targów Gardenia 2025 odbędzie się Certyfikowane Szkolenie Federacji Arborystów Polskich, które stanowi doskonałą okazję do podniesienia kwalifikacji w branży ogrodniczej. To wydarzenie skierowane jest do profesjonalistów, którzy chcą zdobyć praktyczną wiedzę i oficjalne potwierdzenie swoich umiejętności. SCENA FLORYSTYCZNA – BOGATY PROGRAM PRZEZ TRZY DNI Florystyka to niezwykle dynamiczna i inspirująca dziedzina, a Scena Florystyczna na targach Gardenia 2025 stanie się miejscem, gdzie sztuka kwiatowa będzie celebrowana w najpiękniejszy sposób. Uczestnicy będą mieli okazję zanurzyć się w świecie kolorów, kompozycji i technik florystycznych, podziwiając pokazy, biorąc udział w warsztatach i zdobywając cenną wiedzę od mistrzów tej sztuki. Na scenie florystycznej planowane są pokazy florystyczne prowadzone przez najlepszych mistrzów florystyki, którzy zaprezentują swoje umiejętności w widowiskowych pokazach, podczas których stworzą wyjątkowe aranżacje kwiatowe. Dodatkowo organizatorzy przygotowują warsztaty oraz szkolenia i prelekcje, które zostaną poprowadzone przez
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY ekspertów branży, dając możliwość na zdobycie cennej wiedzy, która będzie możliwa do wykorzystania w biznesie, jak i w pracy twórczej. Międzynarodowy wymiar targów Gardenia 2025 – globalne możliwości biznesowe Gardenia 2025 to nie tylko największe targi ogrodnicze w Polsce, ale także ważne wydarzenie o międzynarodowym charakterze, które przyciąga przedstawicieli branży z całego świata. Organizatorzy kładą w tym roku szczególny nacisk na zagranicznych zwiedzających, wśród których znajdą się dyrektorzy sprzedaży, kupcy, dyrektorzy ds. zakupów oraz prezesi centrów ogrodniczych, sieci handlowych, hurtowni i szkółek roślinnych. Goście będą pochodzić głównie z Francji, Włoch, Litwy, Łotwy, Czech, Słowenii, Słowacji, Rumunii, Albanii, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogóry oraz Wielkiej Brytanii. Na Targach również zagoszczą kupcy z Chin zainteresowani bezpośrednim kupnem materiału roślinnego z Polski. Program Hosted Buyers – strategiczne spotkania biznesowe Jednym z kluczowych elementów międzynarodowego wymiaru Gardenii 2025 jest program Hosted Buyers, który został zaprojektowany tak, aby ułatwić bezpośrednie spotkania między wystawcami a kluczowymi kupcami z zagranicy. Program Hosted Buyers to unikalna okazja do nawiązania wartościowych kontaktów biznesowych i zwiększenia międzynarodowej obecności na rynku ogrodniczym. Jeśli chcesz, aby Twoja firma rozwijała się na skalę europejską i światową, udział w tym programie to klucz do sukcesu! GARDENIA I POLECO – ZIELEŃ I EKOLOGIA RAMIĘ W RAMIĘ Targi POLECO 14-16 października – najważniejsze wydarzenie dla branży ochrony środowiska i gospodarki komunalnej POLECO to największe i najważniejsze targi w Polsce poświęcone zagadnieniom związanym z ochroną środowiska, gospodarką komunalną i zrównoważonym rozwojem. To miejsce, gdzie eksperci, przedstawiciele instytucji legislacyjnych, samorządów oraz biznesu spotykają się, aby wymieniać doświadczenia i zaprezentować innowacyjne rozwiązania dla lepszego zarządzania przestrzenią miejską oraz ekologią. POLECO gromadzi przedstawicieli instytucji publicznych, przedsiębiorców oraz ekspertów, którzy mają realny wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej w Polsce i Europie. Na Targach można zobaczyć najnowsze technologie związane z gospodarką odpadami, odnawialnymi źródłami energii i ekologiczną infrastrukturą, a także uczestniczyć w bogatym programie debat, prelekcji i paneli dyskusyjnych dotyczących kluczowych wyzwań środowiskowych. <
10 Nr 2/2025 BLIŻEJ BRANŻY Odważna, zaangażowana, konsekwentna. Przez 19 lat rozwijała sprzedaż jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek ogrodniczych w Polsce. Violetta Ratajczak – dyrektorka sprzedaży Vilmorin Garden, Z sercem do ogrodu, z odwagą do biznesu Rozmowa z Violettą Ratajczak, dyrektorką sprzedaży Vilmorin Garden mentorka, trenerka i liderka społeczna – opowiada o tym, jak łączy pasję do przyrody z profesjonalizmem w biznesie, dlaczego CSR to nie moda, ale obowiązek, oraz jakie ma plany na przyszłość.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 11 BLIŻEJ BRANŻY Vilmorin to marka z ponad 280-letnim dziedzictwem. Jak zarządza się sprzedażą w firmie, która jest jednocześnie nowoczesna i tak mocno osadzona w tradycji? Violetta Ratajczak: Praca w firmie z tak długą historią to ogromne wyzwanie, zwłaszcza w dynamicznie zmieniających się warunkach społecznych i gospodarczych. Aby utrzymać się w czołówce, konieczna jest stała praca nad produktem, marketingiem i – co najważniejsze – nad relacjami z klientami. To one w dużej mierze decydują o sukcesie sprzedażowym. Zarządzanie sprzedażą to dziś nieustanna analiza trendów i potrzeb konsumentów. Jakie wartości wyróżniają Vilmorin Garden na tle konkurencji? V.R.: Wiarygodność, rzetelność, niezawodność – te wartości są fundamentem naszej firmy. Kluczowe jest również zadowolenie pracowników. Jeśli zespół jest zmotywowany i widzi efekty swojej pracy, przekłada się to bezpośrednio na jakość obsługi i zaufanie klientów. Nasza pozycja w czołówce firm ogrodniczych nie jest przypadkiem – to efekt wieloletniego, konsekwentnego działania. Dlaczego marka Vilmorin odnosi sukces? V.R.: Nasza oferta to ponad 850 pozycji w tej marce dostępnych w różnych liniach: Premium, Profi, Classic, BIO i na taśmach. Klient może dobrać produkt idealny dla swoich potrzeb – czy to wyjątkowe odmiany warzyw i kwiatów, nasiona z certyfikowanych upraw ekologicznych, czy wygodne taśmy z nasionami. Każdy produkt jest przemyślany i dopracowany w najdrobniejszym szczególe. Jakie są obecnie trendy w sprzedaży produktów ogrodniczych? Co kupują Polacy? V.R.: Trendy często przychodzą z innych branż – mody, wnętrz, kulinariów – i wpływają na to, jak chcemy, by wyglądały nasze ogrody. Jednak wciąż niezmiennie popularne są ogrody naturalne, pełne kwiatów, ziół i warzyw. To miejsca, które łączą rodzinny relaks z hortiterapią. W naszej ofercie jest cała gama produktów, aby taki ogród stworzyć. Znajdująca się na stronie „Strefa Pasjonata” jest pełna inspiracji do tworzenia ogrodów dopasowanych do stylu życia i osobowości. Dlaczego klienci wybierają właśnie Vilmorin Garden? V.R.: Dziś, gdy konsumenci są przesyceni płynącymi zewsząd informacjami, opakowanie i jakość asortymentu mają ogromne znaczenie. Dlatego dbamy o najwyższy standard wizualny i jakościowy naszych produktów. Liczy się też dostępność – dzięki dystrybucji zarówno tradycyjnej, jak i nowoczesnej, pozycje z naszej oferty można kupić praktycznie w każdym zakątku Polski. Vilmorin Garden to również działania CSR. W jaki sposób wpływają one na sprzedaż? V.R.: Byliśmy jedną z pierwszych firm w branży, które zaczęły działać w tym obszarze, i zostaliśmy wyróżnieni w Raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W ramach naszej działalności wspieramy lokalne społeczności, fundacje i inicjatywy edukacyjne. To buduje nie tylko wizerunek, ale też zaufanie do marki. Lider powinien dawać przykład. Łączy Pani wiele ról: dyrektorki, mentorki, liderki społecznej. Jak to się przenika? V.R.: Jeśli kocha się to, co się robi, praca nie kończy się o 16:00. Ogrodnictwo to pasja, więc temat pojawia się naturalnie w rozmowach prywatnych. W sposób całkowicie naturalny zaczęłam promować przez markę osobistą produkty w gronie osób, z którymi jestem w Kongresie Kobiet. Mogę podsumować, że od 10 lat przekonałam ogromną rzeszę kobiet do uprawy warzyw czy kwiatów z nasion. Powtarza Pani za Coco Chanel, że „aby być niezastąpionym, trzeba być odmiennym”. Jak ta odmienność pomaga w zarządzaniu? V.R.: Ludzie mówią,że cenią mnie za kreatywność,odwagę, życzliwość i konsekwencję. To są cechy, które pozwalają mi działać skutecznie, nawet w trudnych sytuacjach. Wierzę, że osobowość to suma unikalnych cech i że to właśnie one pozwalają tworzyć rzeczy wyjątkowe. Który z projektów w Vilmorin Garden był dla Pani największym wyzwaniem i sukcesem? V.R.: Największą satysfakcję przyniósł mi projekt „Siewca Wiedzy”, który zrealizowaliśmy z firmą Navigator. Dzięki dofinansowaniu unijnemu przeprowadziliśmy 14 dni szkoleń dla 100 właścicieli centrów i sklepów ogrodniczych z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i firmą. To był pierwszy projekt edukacyjny w branży na taką skalę. Zostałam za niego nagrodzona i trafiłam do finału konkursu „Businesswoman roku 2014” organizowanego przez Sukces pisany Szminką i Forbes. Czego uczy Panią przyroda jako człowieka i liderkę? V.R.: Przyroda uczy cierpliwości, cykliczności, pokory wobec zmian. Wychowałam się na wsi, a ogrodniczą pasją zaraziła mnie mama, której wiedza ogrodnicza znacznie wykraczała poza książki. To dzięki niej dziś z równym zaangażowaniem rozwijam sprzedaż i edukuję klientów, czując, że robię coś ważnego i zgodnego ze sobą. Po 19 latach kończy Pani współpracę z Vilmorin Garden. Jakie ma Pani plany na kolejne lata? V.R.: 19 lat mojej misji w Vilmorin Garden to bardzo piękny rozdział mojego życia, teraz jednak czuję, że ważny jest dla mnie jeszcze większy rozwój w przestrzeni społecznej, w której jestem obecna od wielu lat, a w szczególny sposób od 2024 roku, kiedy zostałam radną województwa wielkopolskiego. Nie odchodzę jednak z branży, bo jako trenerka biznesu i coach będę kontynuowała współpracę z podmiotami gospodarczymi. W tym miejscu pragnę podziękować zarządowi Vilmorin Garden, mojemu zespołowi sprzedaży, współpracownikom, koleżankom i kolegom z branży, partnerom biznesowym, a przede wszystkim klientom za te 19 niezwykłych i bogatych w relacje lat. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiała Aleksandra Konopa
12 Nr 2/2025 Pięćdziesiąt tys. kilometrów ogrodniczej wyprawy Małgorzata Rosa, dotychczas wieloletnia szefowa Dobrego Centrum Ogrodniczego (DCO), objęła fotel prezesa w Polskim Stowarzyszeniu Centrów Ogrodniczych (PSCO). W ekskluzywnym wywiadzie dla Lidera Biznesu dzieli się swoją wizją rozwoju branży, planami na wzmocnienie pozycji PSCO oraz zdradza, jak zamierza wykorzystać dotychczasowe doświadczenie w nowej roli. BLIŻEJ BRANŻY
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 13 Proszę przyjąć jeszcze raz gratulacje nominacji na stanowisko Prezes Zarządu w PSCO. Proszę przybliżyć naszym Czytelnikom, czym właściwie jest PSCO i jakie cele stawia sobie Pani jako nowa prezes tej organizacji. Małgorzata Rosa: Dziękuję serdecznie. PSCO, czyli Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych, to organizacja zrzeszająca właścicieli centrów ogrodniczych w Polsce. Działamy już od 27 lat, skupiając 60 prężnie działających centrów. To pokazuje siłę i potencjał naszej organizacji. Moim celem jako prezesa jest przede wszystkim kontynuacja dotychczasowych działań, ale również wprowadzenie nowych inicjatyw, które pozwolą nam jeszcze lepiej wspierać naszych członków. Chcę propagować rozwój zieleni, wspierać kulturę ogrodniczą, promować centra ogrodnicze oraz umacniać pozycję PSCO jako instytucji opiniotwórczej na rynku, bo jesteśmy głosem branży ogrodniczej w Polsce. Ważny dla mnie jest rozwój e-commerce w centrach, choć nie każdemu musi się opłacać sklep internetowy, ale mimo wszystko warto wykorzystać cyfrowe narzędzie do komunikacji z klientem. Zanim przeszła Pani do PSCO, od wielu lat pełniła Pani funkcję prezesa w DCO. Jak to doświadczenie wpłynie na Pani działania w nowej roli? M.R.: DCO, czyli Dobre Centrum Ogrodnicze, to grupa zakupowa. Tworzy ją 20 centrów ogrodniczych. Przez lata pracy w tym sektorze i w DCO miałam okazję poznać od podszewki specyfikę branży ogrodniczej, a także nawiązać bliskie relacje z właścicielami firm i przedsiębiorstw ogrodniczych z całej Polski. Dzięki temu doświadczeniu doskonale rozumiem potrzeby i wyzwania, przed którymi stoją centra ogrodnicze. Wiem, jak ważna jest współpraca, wymiana wiedzy i optymalizacja kosztów. Zamierzam wykorzystać tę wiedzę, aby jeszcze lepiej wspierać członków PSCO. Chcę, aby PSCO było miejscem, gdzie nasi członkowie mogą liczyć na wsparcie w każdej sytuacji. Jakie konkretnie zadania stoją przed Panią jako prezes PSCO? M.R.: Przede wszystkim reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia wobec organów państwowych i samorządowych. To oznacza aktywny udział w konsultacjach społecznych, lobbing na rzecz korzystnych rozwiązań prawnych dla branży, a także budowanie relacji z decydentami. Ponadto rozwój działań edukacyjnych i szkoleniowych, zapewnienie dostępu do pomocy prawnej oraz wspieranie inicjatyw marketingowych. Chcę, aby PSCO było synonimem profesjonalizmu i innowacyjności w branży ogrodniczej. Na jesieni 2024 r. przeprowadziliśmy w PSCO ankietę. Jej wyniki pokazują, czego potrzebują nasi członkowie (wyniki ankiety – zobacz ramka – red.). Udzielamy wsparcia w interpretacji przepisów, informujemy o zmianach w stawkach VAT, a także wspieramy w przypadku problemów z inspekcjami, takimi jak PIORIN czy Sanepid. Chcemy, aby nasi członkowie czuli się pewnie i bezpiecznie w swojej działalności. A co z działaniami edukacyjnymi? Jakie szkolenia i programy zamierza Pani rozwijać? M.R.: Planujemy organizować szkolenia z różnych dziedzin, m.in. z prowadzenia mediów społecznościowych, sprzedaży czy zarządzania firmą. Chcemy również organizować wyjazdy studyjne do szkółek i centrów ogrodniczych w Polsce i za granicą, aby nasi członkowie mogli zobaczyć, jak wygląda branża w innych krajach i czerpać inspiracje. Myślimy o nawiązaniu współpracy z uczelniami i instytutami badawczymi, aby organizować szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w ogrodnictwie. Dzięki wymianie informacji między członkami PSCO możemy doradzać, jak skuteczniej sprzedawać. Na przykład jedno z centrów potrafi sprzedać 9 tysięcy sztuk danego produktu, podczas gdy inne ma problemy z jedną paletą. Analizujemy przyczyny tych różnic i dzielimy się wiedzą z naszymi członkami. Doradzamy, jak lepiej eksponować produkty, jak prowadzić działania marketingowe i jak szkolić personel. Wspomniała Pani o pomocy prawnej. W jaki sposób PSCO wspiera swoich członków w tym zakresie? M.R.: PSCO współpracuje z radcami prawnymi, którzy są dostępni dla naszych członków poprzez biuro. Pomagamy im w interpretacji przepisów, przygotowywaniu umów, a także w rozwiązywaniu sporów. Chcemy również organizować webinary i konsultacje online z prawnikami, aby nasi członkowie mogli na bieżąco zadawać pytania i uzyskiwać odpowiedzi na nurtujące ich problemy. PRODUKTY DCO: • PODŁOŻA o Ziemia uniwersalna 20 l, 50 l, 80 l o Ziemia do iglaków, klonów japońskich i magnolii 50 l o Ziemia do roślin kwaśnolubnych 50 l o Ziemia do trawnika 50 l o Ziemia bio warzywa i zioła 20 l, 50 l o Ziemia do roślin domowych 10 l • MIESZANKI TRAW o Trawa uniwersalna 1 kg, 5 kg o Trawa regeneracja 0.25 kg, 1 kg o Trawa ekskluzywna 1 kg, 5 kg o Trawa tereny suche 1 kg, 5 kg o Trawa sportowa 1 kg, 5 kg • NAWOZY o Nawóz płynny do roślin kwitnących 1 l o Nawóz płynny uniwersalny 1 l o Nawóz płynny do roślin domowych 1 l o Nawóz do trawnika 5 kg o Nawóz do ogrodu 5 kg o Obornik kurzy 8 l, 15 l o Obornik bydlęcy 8 l, 15 l o Wapno granulowane 10 kg BLIŻEJ BRANŻY
14 Nr 2/2025 Jakie działania marketingowe podejmuje samo PSCO, aby dotrzeć do konsumentów? M.R.: Przede wszystkim stawiamy na media społecznościowe. Prowadzimy aktywne profile na Facebooku i Instagramie, gdzie dzielimy się poradami ogrodniczymi, inspiracjami i informacjami o naszych produktach. Organizujemy również konkursy i akcje specjalne dla naszych fanów. Planujemy również uruchomienie kampanii reklamowych w prasie branżowej i Internecie, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Chcemy również współpracować z influencerami ogrodniczymi, aby promować nasze produkty i usługi. Czy członkowie PSCO spotykają się regularnie? M.R.: Raz w miesiącu organizujemy spotkania online, gdzie członkowie PSCO mogą dyskutować o swoich problemach, wymieniać się doświadczeniami i szukać rozwiązań. Na te spotkania nie zapraszamy dostawców ani firm szkoleniowych, aby nasi członkowie mogli swobodnie rozmawiać. Regularnie w innym cyklu spotkań online prezentowane są oferty produktowe różnych firm, aby nasi członkowie mogli zapoznać się z nowościami na rynku. Dodatkowo w grupie DCO analizujemy sprzedaż produktów marki własnej dwa razy w roku – w czerwcu i na koniec roku. Dzięki temu wiemy, które produkty sprzedają się dobrze, a które słabiej. Analizujemy również, dlaczego tak się dzieje – czy problem leży w jakości produktu, w jego cenie, czy w sposobie ekspozycji. Na podstawie tych analiz planujemy wprowadzenie nowych produktów marki własnej DCO, które będą odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Przejdźmy do tematu DCO. Dlaczego marka własna jest tak ważna? M.R.: Marka własna DCO to szeroki asortyment produktów ogrodniczych, takich jak podłoża, nawozy, nasiona. Produkty te charakteryzują się wysoką jakością i konkurencyjną ceną. Marka własna jest dla nas niezwykle ważna, ponieważ pozwala nam budować lojalność klientów, zwiększać marżę i wyróżniać się na rynku. Dzięki marce własnej możemy również kontrolować jakość produktów i dostosowywać je do potrzeb naszych klientów. Marki własne promujemy poprzez działania marketingowe w mediach społecznościowych, na targach i w samych centrach ogrodniczych. Planujemy również wprowadzenie nowych produktów pod marką DCO, które będą odpowiadać na aktualne potrzeby rynku. Wiosną br. rozpoczęła Pani długą podróż po centrach ogrodniczych PSCO. Jaki cel ma ta „wizytacja” czy tournée? Czy jest zapowiedziana? M.R.: Teraz, gdy zaczął się sezon wiosenny, nikt praktycznie nie ma czasu na długie rozmowy. Odwiedzam centra DCO, doradzam i pomagam w ekspozycji naszych produktów. Wizyty w centrach DCO są dla mnie niezwykle wartościowe. Pozwalają mi w sposób bardziej namacalny i bezpośredni dostrzec ich sukcesy, trudności, mocne strony oraz obszary wymagające poprawy – czego często nie da się zauważyć podczas standardowych spotkań i rozmów. To właśnie podczas takich wizyt mam możliwość lepszego zrozumienia specyfiki poszczególnych jednostek. Centra DCO są zróżnicowane, dlatego też często wymagają indywidualnego podejścia. Zdobyte w trakcie tych wizyt informacje okazują się bardzo pomocne w późniejszych analizach i podejmowaniu decyzji. A przy okazji „wizytuję” centra PSCO. Nie jestem w stanie odwiedzić wszystkich centrów w jednym roku, to zadanie na dwa-trzy lata. Wymaga to częstego bycia w podróży. Myślę, że odkąd objęłam stanowisko prezesa DCO, przemierzyłam 50 tys. km. To mamy naprawdę już fajny tytuł do tego artykułu. Było kiedyś „W osiemdziesiąt dni dookoła świata” albo „Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi”. Teraz to „Pięćdziesiąt tys. kilometrów ogrodniczej wyprawy…”. Skąd Pani pasja do ogrodnictwa? M.R.: Jestem absolwentką Akademii Rolniczej w Krakowie, gdzie ukończyłam studia na kierunku BLIŻEJ BRANŻY
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 Ogrodnictwo. Specjalizowałam się w ochronie roślin, co zawsze było moją pasją. Wiedza zdobyta na studiach bardzo przydaje mi się w mojej pracy zawodowej. Potem prowadziłam przez 17 lat centrum ogrodnicze, które z pasją rozwijałam. Ze względu na ograniczone możliwości dalszego rozwoju razem ze wspólnikiem podjęliśmy trudną, ale przemyślaną decyzję o zakończeniu tej działalności. W tym samym czasie zostałam powołana na stanowisko prezesa DCO, co otworzyło przede mną nowy rozdział zawodowy. Wcześniej już działałam w PSCO i widziałam korzyść organizowania się centrów, jak i tworzenia marki własnej DCO. Na koniec chciałbym zapytać, jakie ma Pani hobby. M.R.: Mam szczęście, bo moje hobby jest ściśle związane z moją pracą. Przede wszystkim natura, ogród i rośliny. W drugiej kolejności zwierzęta, psy i konie, które towarzyszą mi od 25 lat. Posiadam duży ogród, który staram się utrzymać w jak najbardziej naturalnym stanie. Wymaga to sporo pracy, lecz daje dużo więcej – radość i satysfakcję. Dziękuję za rozmowę i poświęcony czas. Życzę powodzenia w realizacji ambitnych planów! Rozmawiał dr Piotr Łuczak Najistotniejsze oczekiwania członków PSCO wg badania ankietowego • Promowanie PSCO jako lidera branży ogrodniczej • Organizacja wartościowych szkoleń dla właścicieli centrów ogrodniczych i ich pracowników • Wymiana informacji i doświadczeń wśród członków PSCO (zaproponowano spotkania online) • Wyjazdy do szkółek roślin celem zapoznania się z wyborem, ceną i jakością roślin, jakie oferuje szkółka, wsparcie w negocjacjach dotyczących ustalenia warunków na dany sezon • Wsparcie w interpretacji przepisów prawnych dotyczących ich działalności gospodarczej na poziomie wymogów WiORIN-u Centra ogrodnicze powinny być mocniej promowane w mediach społecznościowych. Są też zainteresowane akcjami tematycznymi, jakie przygotowuje dla nich biuro PSCO. REKLAMA BLIŻEJ BRANŻY
16 Nr 2/2025 BLIŻEJ BRANŻY Między jezdnią a chodnikiem: wyzwania w zarządzaniu przyuliczną zielenią w Poznaniu Rozmawiamy z Agnieszką Szulc, naczelniczką Wydziału Terenów Zieleni Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu (ZDM). Zgłębiamy tajniki zarządzania zielenią przyuliczną. Od finansowania po rozwiązania, które pozwalają chronić tereny zieleni przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych, kształtując jednocześnie świadomość ekologiczną mieszkańców.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 BLIŻEJ BRANŻY Poznański krajobraz miejski to fascynujące połączenie historii, architektury i zieleni. Zielone skwery, parki i zieleń przyuliczna stanowią integralną część miejskiej tkanki. Ich pielęgnacja to złożony proces wymagający nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale również współpracy z wieloma podmiotami, od mieszkańców po instytucje. Ile pieniędzy przeznacza się w Poznaniu na utrzymanie przydrożnej zieleni? Agnieszka Szulc: Budżet na tereny zieleni przyulicznej w Poznaniu jest znaczący, ale na ogół niewystarczający. Niestety, wydatki są wielokrotnie niższe niż w niektórych innych miastach. Różnice w finansowaniu są znaczne – nawet 10-krotnie w porównaniu z Łodzią czy Krakowem. Największym problemem są środki na utrzymanie zieleni, zważywszy na to, że młodych nasadzeń przybywa. Pasy drogowe charakteryzują się bardzo trudnymi dla roślin warunkami, począwszy od deficytu wody i zanieczyszczonego powietrza aż po groźbę uszkodzeń mechanicznych. ZDJĘCIA I GRAFIKI: ZDM, Łuczak Szpaler grusz drobnoowocowych w odmianie Capital. Projekt wymagał bardzo precyzyjnych uzgodnień z uwagi na sąsiedztwo torowiska i konieczność zachowania widoczności Skwer z różami, trawami i lawendą powstał na wniosek Rady Osiedla Ławica Wcześniej ulica całkowicie pozbawiona zieleni z uwagi na parkujące ukośnie na chodnikach auta. Po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania auta zostały przeniesione na pasy jezdni, a uwolnione w ten sposób chodniki oddane pieszym i w części przewidziane na drzewa i krzewy Szeroki pas rozdziału zakomponowany naprzemiennie gatunkami o żółtych (robinia odmiana Frisia, tawuła odmiana Goldflame) i zielonych liściach w pierwszych miesiącach wegetacji. W okresie jesiennym poszczególne gatunki przebarwiają się na kolor pomarańczowy i żółty ul. Murawa ul. Złotowska ul. Umińskiego ul. Połabska
18 Nr 2/2025 BLIŻEJ BRANŻY Dlatego w wielu miejscach rośliny, zwłaszcza krzewy, zawsze wymagać będą intensywnej pielęgnacji, a w warunkach stepowiejącej Wielkopolski przede wszystkim podlewania. I to jest najwyższy coroczny koszt. W Poznaniu wszystkie parki oraz duże skwery podlegają pod Zarząd Zieleni Miejskiej. W gestii Zarządu Dróg Miejskich mamy około 100 skwerów, ale to mniejsze tereny. W sumie zarządzamy zielenią na ponad 1500 ulicach. Jest to łącznie powierzchnia 950 ha, czyli 9 500 000 m2! Dopiero takie przeliczenie pozwoli sobie uzmysłowić, jak takie rozdrobnienie utrudnia zarządzanie, a przede wszystkim wzrost, a nawet istnienie roślin w pasach drogowych… Jakie są największe wyzwania w codziennej pielęgnacji terenów zieleni? A.Sz.: Codzienna praca na rzecz zieleni to ciągłe zmagania z wieloma wyzwaniami. Zniszczenia powodowane przez psy, parkowanie pod drzewami, kolizje drogowe, zniszczenia powodowane przez samych mieszkańców – to tylko niektóre z nich. Największym wyzwaniem jest zapewnienie ochrony naszej roślinności. Pasy drogowe są otwarte i dlatego narażone na zniszczenia. Dla nas ochrona zaczyna się już na etapie planowania i projektowania nowych inwestycji związanych zarówno z komunikacją, jak i sieciami uzbrojenia podziemnego. Opiniujemy te projekty pod kątem dobrostanu zieleni i ograniczenia negatywnego wpływu planowanych inwestycji. Uszkodzone drzewo już nie odbuduje swoich korzeni, dlatego wymagamy wygrodzenia drzew i ich osłonięcia na czas prowadzonej inwestycji liniowej. Niestety, realizacja prac w terenie często przebiega inaczej, niż stanowią to nasze wymogi. Niezależnie od tego, co roku sadzimy nowe drzewa i krzewy. Mieszkańcy oczekują ciekawych zróżnicowanych gatunkowo rabat. Staramy się w naszych warunkach testować nowe gatunki i odmiany. Nie można posiłkować się tylko ogólnopolskimi doborami roślin do pasów drogowych, lecz dla każdego miejsca planować indywidualnie ze względu na swoiste uwarunkowania. Koszenie to szczególnie problematyczny aspekt. Mieszkańcy mają różne preferencje – jedni chcą równo skoszonych trawników, inni wolą dziko rosnącą zieleń. Staramy się znaleźć złoty środek, biorąc pod uwagę walory estetyczne i ekologiczne. Zimą pojawiają się dodatkowe problemy związane z odśnieżaniem i solą. Jak miasto chroni tereny zieleni przed szkodliwym działaniem tych czynników? A.Sz.: Generalnie użycie soli ograniczane jest w ZDM, ale w miastach liczy się przejezdność i bezpieczeństwo. W okresie zimowym należałoby dostosować prędkość jazdy do panujących warunków, a wcześniej wymienić opony na zimowe. Niestety, kierowcy chcą czarnych dróg, by móc zimą jeździć z taką samą prędkością jak latem. I wówczas zapominają, że sól bardzo szkodzi roślinom, ale też całej infrastrukturze drogowej. Przez lata staraliśmy się upowszechnić informacje na temat jej szkodliwości poprzez spotkania, ulotki i artykuły prasowe. Nie przyniosło to zamierzonego przez nas efektu. Pozostało nam chronić rośliny w sposób mechaniczny. Sól naprawdę bardzo szkodzi roślinom. Od wielu lat używamy ekranów ochronnych ze słomy czesanej i folii, chroniących krzewy oraz podłoże wokół nich przed rozprzestrzeniającym się aerozolem solnym wzbijanym przez jadące auta oraz przed zasolonym błotem pośniegowym. Dzięki temu najmłodsze rośliny i te, które posadzone zostały blisko jezdni, są w stanie się rozrosnąć. Ostatnio z uwagi na bardzo duże zniszczenia powodowane przez psy na kilkunastu ulicach z nową zielenią pozostawiliśmy maty na cały rok. Tego typu ochrona jest kosztowna, ale bardzo skuteczna. Jej efekty są na szczęście widoczne. Kiedyś stosowaliśmy także osłony ze specjalnej tkaniny na korony najmłodszych drzew. Zwłaszcza tych sadzonych w pasach rozdziału. W miarę rozrastania się koron takich drzew sam montaż osłon narażał drzewa na złamania. Dlatego z tego rozwiązania zrezygnowaliśmy. Wpływ drzew na temperaturę powietrza
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 BLIŻEJ BRANŻY Wyobrażam sobie, że nie tylko sól jest przysłowiową kością niezgody. A inwestycje miejskie? A.Sz.: Problemem jest brak miejsca, bo poznańskie pasy drogowe, zwłaszcza w śródmieściu, są zbyt wąskie, by pomieścić różne elementy komunikacyjne jak jezdnie, torowiska, chodniki, drogi rowerowe wraz z ich oświetleniem, kanalizacją (dziś wymiennie z retencją), nie wspominając o zieleni). Równocześnie gęsta sieć uzbrojenia podziemnego lokalizowana głównie w poboczach zajmuje zbyt dużo miejsca, by posadzić drzewa. Często musimy walczyć o miejsce dla zieleni. Współpraca z gestorami sieci uzbrojenia podziemnego i projektantami wodno-kanalizacyjnymi oraz teletechnicznymi i elektrycznymi bywa trudna. Ich priorytetem jest wbudowanie nowych sieci i to często na zasadach ustanowionych wiele lat temu. Mam tu na myśli czasy, kiedy nie było tylu sieci, np. telefonii komórkowej. Pasy drogowe nie są z gumy, wobec tego trzeba poszukiwać kompromisów, aby zmieścić i infrastrukturę, i drzewa. Inwestycje drogowe powstają czasami kosztem terenów zieleni, wobec tego musimy z projektantami szczegółowo omawiać każdy projekt, szukać kompromisów i dbać o to, by ochrona zieleni była uwzględniana na każdym etapie. Wprawdzie projektanci są coraz bardziej świadomi problemu uszkodzeń systemów korzeniowych drzew podczas budowy swojej infrastruktury, ale zmiana ich podejścia wymaga czasu i ciągłej komunikacji oraz nieustającego edukowania. To nie jest łatwe zadanie, ale pracujemy nad tym systematycznie. A modne ostatnio „odbetonowywanie”? Ten trend jest coraz bardziej widoczny w wielu miastach. Jakie są w tym zakresie doświadczenia Poznania? A.Sz.: Zgadza się, trend „odbetonowywania” jest w Poznaniu coraz bardziej widoczny.Ale rozwiązania takie zaczęliśmy wprowadzać już wiele lat temu, kiedy nie było to zjawiskiem tak powszechnym w innych miastach. Faktycznie, proces ten uwzględniony jest w strategii rozwoju miasta. Zależy nam, aby tereny zieleni były nie tylko atrakcyjne, ale również funkcjonalne i miały duże znaczenie ekologiczne. Dlatego zawsze w pierwszej kolejności poszukujemy miejsca na nowe drzewa, wykorzystujemy dla nich każdy wolny od przeszkód fragment. Z drugiej strony zabiegamy o ochronę starych drzew w procesie inwestycyjnym od projektu aż po realizację. I to wymaga kompromisów tak naprawdę głównie z powodu braku miejsca. Jakie są Państwa plany na przyszłość? Jakie wyzwania stoją przed ZDM w kontekście ochrony i rozwoju terenów zieleni w Poznaniu? A.Sz.: Świadomość ekologiczna rośnie, ale wciąż jest wiele do zrobienia. Współpracujemy z radami osiedli, organizując spotkania, informatory i ulotki. Edukacja ekologiczna jest kluczowa. Informujemy mieszkańców o znaczeniu drzew, konieczności ochrony systemów korzeniowych, o szkodliwym wpływie soli… Ważna jest wzajemna współpraca. Mieszkańcy zgłaszają problemy, my staramy się na nie reagować. Komunikacja z mieszkańcami bywa jednak wyzwaniem. Ważne jest jasne przekazywanie informacji i cierpliwość w dialogu. Używamy również różnych kanałów komunikacji, np. stron internetowych i mediów społecznościowych. Przed nami wiele wyzwań. Musimy znaleźć równowagę między oczekiwaniami mieszkańców a ochroną środowiska. Będziemy kontynuować współpracę z radami osiedli i mieszkańcami, a także inwestować w nowe technologie, które pozwolą współistnieć drzewom i chodnikom. Polegają one na zastosowaniu zamienników za grube, betonowe podbudowy nawierzchni pieszych i rowerowych. Stawiamy na współpracę z wieloma środowiskami w poszukiwaniu nowych przyjaznych drzewom technologii. Chcemy, aby Poznań był miastem zielonym i przyjaznym dla mieszkańców. Nasza wizja to miasto, w którym zieleń pełni ważną rolę, poprawiając jakość życia i wspierając bioróżnorodność. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał dr Piotr Łuczak Zdjęcia pochodzą z archiwum ZDM, rysunki edukacyjne ze strony internetowej ZDM Drzewa redukują zanieczyszczenia
20 Nr 2/2025 Specjalizujemy się w sprzedaży wysokiej klasy materiału roślinnego, projektowaniu terenów zieleni i usługach ogrodniczych. Nasze centra ogrodnicze to miejsca stworzone z myślą o wymagających klientach, którzy szukają nie tylko pięknych roślin, ale również rzetelnej porady i kompleksowej obsługi. Działamy z przekonaniem, że zieleń to nie tylko estetyka – to styl życia. Dlatego od początku naszym celem było dostarczanie produktów i usług najwyższej jakości, w przystępnej cenie, z naciskiem na zadowolenie i komfort klienta. Efektem przyjętej strategii jest rozszerzenie oferty i wprowadzenie nowych usług – zawsze opartych na sprawdzonej jakości, fachowej wiedzy i indywidualnym podejściu do każdej realizacji. 10 LAT ZIELONEJ PRZYSTANI – DEKADA PEŁNA WZROSTU Rok 2025 to dla Zielonej Przystani jubileuszowy moment – obchodzimy 10-lecie działalności. To czas podsumowań, ale również dynamicznych działań, które pozwalają nam rosnąć jeszcze szybciej. Już dziś posiadamy siedem lokalizacji na terenie województwa łódzkiego. W samej Łodzi można nas znaleźć m.in. przy ul. Tomaszowskiej, Ogrodzie Botanicznym, w pobliżu CH Tulipan przy ul. Piłsudskiego, obok CH Nowa Górna przy ul. Kolumny, a także przy sklepach Kaufland na ul. Puszkina i ul. Wróblewskiego. Najnowszy punkt w Konstantynowie Łódzkim przy ul. Spółdzielczej to pierwszy z kroków w kierunku ekspansji poza stolicę regionu. Z tej okazji przygotowaliśmy coś specjalnego – od 5 maja 2025 roku otwieramy kolejne trzy punkty sprzedaży. Tym Zielona Przystań: pasja do biznesu z zielonym sercem Centrum Ogrodnicze Zielona Przystań to przykład firmy, która w ciągu zaledwie dekady ugruntowała swoją pozycję na rynku ogrodniczym. Dynamiczny rozwój, wysoka jakość oferowanych produktów i usług oraz indywidualne podejście do klienta sprawiły, że dziś Zielona Przystań to marka dobrze znana wszystkim miłośnikom zieleni – zarówno amatorom, jak i profesjonalistom. razem będą to lokalizacje w Bełchatowie przy ul. św. Kowalskiej, w Łasku przy ul. Warszawskiej oraz w Zduńskiej Woli przy ul. Opiesińskiej, wszystkie zlokalizowane w sąsiedztwie marketów Kaufland. Te nowe otwarcia potwierdzają naszą misję – chcemy być jak najbliżej klientów i dostępni tam, gdzie rośnie zapotrzebowanie na zieleń. FESTIWAL KWIATÓW BALKONOWYCH – ŚWIĘTO ZIELENI W SERCU ŁODZI Zielona Przystań to nie tylko sprzedaż i usługi – to również zaangażowanie w życie lokalnej społeczności. Z dumą ogłaszamy, że we współpracy z Łódzkim Ogrodem Botanicznym oraz Ogólnopolskim Stowarzyszeniem GARDEN BIZNES
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 Twórców Ogrodów przygotowujemy wyjątkowe wydarzenie – Festiwal Kwiatów Balkonowych, który odbędzie się w dniach 16–18 maja 2025 roku. To trzydniowe święto roślinności to propozycja zarówno dla pasjonatów ogrodnictwa, jak i tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z zielenią. Gościom wydarzenia zaoferujemy nie tylko ekspozycje roślin balkonowych i inspirujące aranżacje, ale również spotkania z ekspertami i możliwość zakupu wyjątkowych okazów. Szczególne miejsce w programie festiwalu zajmą najmłodsi. Dzieci w wieku od 5 do 9 lat zapraszamy na specjalne warsztaty pt. „Mały ogrodnik – młodszy specjalista od roślin balkonowych”. To pilotażowy projekt dostępny w cenie biletu wstępu do Ogrodu Botanicznego. Obowiązują wcześniejsze zapisy, gdyż liczba miejsc jest ograniczona. Zajęcia odbędą się w sobotę w godzinach od 12:00 do 18:00 oraz w niedzielę od 10:00 do 14:00. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję poznać rośliny balkonowe, nauczyć się je rozpoznawać, dowiedzieć się, jak podlewać, żeby nie przelać, i posadzić własne minirabatki w donicach. A wszystko to z odrobiną ogrodniczej magii i… ziemią pod paznokciami! Dzieci nauczą się też, jak rozmawiać z pelargonią i dowiedzą się, dlaczego zieleń jest tak ważna w naszym otoczeniu. OFERTA, KTÓRA ROŚNIE RAZEM Z TWOIM OGRODEM Nasze centra to coś więcej niż tylko sklepy ogrodnicze. To miejsca, w których znajdziesz wszystko, czego potrzeba do stworzenia i utrzymania ogrodu – od bogatego wyboru roślin sezonowych, przez środki ochrony roślin, nawozy, ziemię, substraty, aż po narzędzia i akcesoria ogrodnicze. Dużą popularnością cieszą się również dekoracje ogrodowe, które pozwalają nadać przestrzeni indywidualny styl. W ofercie znajdują się m.in. figury ogrodowe z żywicy, metalowe rzeźby, a także doniczki ceramiczne i betonowe – klasyczne i nowoczesne, idealne zarówno do ogrodu, jak i na balkon czy taras. Dbamy o to, by nasz asortyment odpowiadał różnym gustom i trendom, a jednocześnie pozostawał funkcjonalny i trwały. Oferujemy również kompleksowe usługi ogrodnicze. Projektujemy i zakładamy ogrody od podstaw, instalujemy nowoczesne systemy automatycznego nawadniania, układamy trawniki z rolki, zajmujemy się pielęgnacją zieleni, przycinaniem roślin, koszeniem trawy, nawożeniem, grabieniem liści, pieleniem oraz opryskami. Korzystamy z profesjonalnego sprzętu ogrodniczego, w tym glebogryzarek, wertykulatorów i aeratorów – wszystko po to, by efekty naszej pracy cieszyły oko i służyły przez długie sezony. ZIELONA PRZYSZŁOŚĆ Zielona Przystań nie zwalnia tempa. Działamy z pasją, rozwijamy się z energią i budujemy przyszłość, która jest równie zielona, jak nasze rabaty. Wierzymy, że ogród to przestrzeń, w której odpoczywamy, uczymy się uważności i cieszymy codziennością. Dlatego tworzymy miejsca, które inspirują i dają radość – niezależnie od tego, czy dysponujesz dużym ogrodem, czy jedynie balkonem. Bo tam, gdzie rośnie roślina – zaczyna się dobre życie. < GARDEN BIZNES
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz