LIDER BIZNESU 3/2020

10 AKTUALNA SYTUACJA w centrach ogrodniczych J ak centra ogrodnicze zrzeszone w Polskim Stowarzyszeniu Centrów Ogrodniczych radzą sobie w dobie koronawirusa i jak dostosowały swoją działalność do sytuacji? TEKST i ZDJĘCIA: Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych Małgorzata Rosa – Prezes Grupy Zakupowej DCO, Członek Zarządu PSCO: Nie ma branży, na którą pandemia koronawirusa nie wywarłaby nega- tywnego wpływu. Oczywiście są formy działalności, które zostały zatrzy- mane lubmocno ograniczone od razu, jednak i w centrach ogrodniczych wprowadziła ona zawirowania, niepokój i obawy. Miesiące, na które przypadła epidemia to pełnia sezonu ogrodniczego, dla nas marzec, kwiecień i maj to trzy najważniejsze miesiące, w których firmy ogrodni- cze generują 40% swoich rocznych przychodów. Wprowadzone ograni- czenia nie pozwalają wykorzystać sklepom całego swojego potencjału. Niepewność co do okresu trwania całej pandemii i ograniczeń z tym związanych nie działa motywująco na pracowników i właścicieli. Mimo wprowadzonych ograniczeń, punkty ogrodnicze doceniają możliwość prowadzenia działalności, jednoczą się i dzielą informacjami, spostrzeże- niami oraz rozwiązaniami, jakie wprowadziły u siebie. Zdrowie pracowni- ków i bezpieczeństwo naszych klientów to w obecnej chwili dla nas prio- rytet. Centra ogrodnicze zabezpieczyły miejsca pracy, umożliwiając w ten sposób bezpieczny kontakt personelu z klientem, poprzez wprowadzenie restrykcyjnych procedur pozwalających na ograniczanie rozprzestrze- niania się koronawirusa. Również zadbano o wszelkie środki chroniące klienta, udostępniono żele dezynfekujące ręce, rękawiczki jednorazowe, poszerzono ciągi komunikacyjne, na których zaznaczono liniami odle- głości, w jakich klienci powinni ustawiać się w kolejce do kas, prowadzona jest ścisła kontrola ilości klientów na sklepie i to wszystko po to, aby nasze centra pozostały bezpieczne i przyjazne klientowi. Inne zmiany wprowadzone przez nasze firmy dotyczą samej dzia- łalności. Zaproponowano i umożliwiono klientom dostawę produk- tów do domu, które mogą zamówić poprzez e-mail, telefon czy sklep internetowy. Centra, które do tej pory nie prowadziły sprzedaży in- ternetowej, szybko zaczęły się w takie działanie angażować, widząc możliwości poszerzenia i obsłużenia większego grona klientów i mi- nimalizowania strat wywołanych epidemią. Zapewne te działania nie zostaną zaprzestane po ustaniu kryzysowej sytuacji, ale będą udoskonalane i modernizowane do per- fekcji. Niektóre centra wydłużyły godziny pracy, aby skrócić czas oczekiwania na wejście do sklepu. Właśnie w takim czasie czujemy namacalnie przynależność do Stowarzyszenia Polskich Centrów Ogrodniczych, które wspólnie z grupą Dobre Centrum Ogrodnicze mocno je w tej sytuacji wspie- ra. Centra ogrodnicze mogą liczyć na pomoc w po- szukiwaniu niezbędnych produktów koniecznych do funkcjonowania w tym niekorzystnym czasie. Przygotowujemy interpretację ciągle zmieniających się przepisów. Ścisłe współpracujemy z Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorstw opracowując pe- tycje i pisma z proponowanymi rozwiązaniami ko- rzystnymi dla naszej branży, do Premiera i Ministra Rolnictwa. Wspólnie z radcami prawnymi i biura- mi księgowymi pomagamy w interpretacji Tarczy Antykryzysowej i Finansowej dla naszej branży. Mamy informację zwrotną od właścicieli sklepów, jak wiele znaczy dla nich ta pomoc i nasze zaanga- żowanie w obecnej sytuacji. Teraz mogą poczuć siłę grupy. Nikt nie pozostaje sam z trudnymi decyzjami. Po wprowadzeniu obostrzeń związanych z do- Zakupiliśmy dla wszystkich członków PSCO i DCO pakiety zawierające żele do dezynfekcji rąk oraz mydła dezynfekujące dla właścicieli i ich pracowników. Pomagamy w zakupie rękawiczek i maseczek ochronnych. raport wydania raport wydania

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz