LIDER BIZNESU 3/2020

11 puszczalną ilością klientów w punktach handlowych na- stąpił spadek obrotów. Do tego należy jeszcze doliczyć obowiązek dezynfekcji miejsc pracy, kontrolę liczby klien- tów, ograniczenia czasowe dla seniorów oraz oddelego- wanie pracowników na inne niż dotąd stanowiska pracy. Wprowadzone w późniejszym czasie łagodniejsze restryk- cje pozwoliły centrom, przy zachowaniu nadal szczególnej ostrożności, obsłużyć znacznie większą liczbę klientów. Jednak porównując obroty w miesiącach sezonu z ubie- głego roku do miesięcy z tego roku, obserwujemy ich spa- dek. Jaki będzie ten sezon dla nas? Trudno przewidzieć. To będziemy mogli ocenić z końcem czerwca. Liczymy, że moment wygaszania się pandemii nadejdzie jak najszyb- ciej i wówczas choć trochę wydłuży się okres intensywnej sprzedaży. Pomimo tego, centra nie ograniczają wachlarza usług i produktów dla swoich klientów. Właściciele sklepów do sezonu 2020 przygotowywali się już w październiku i li- stopadzie 2019, a towary do centrów dostarczone zostały w styczniu i lutym tego roku. Asortyment, w jaki zaopatrują się klienci w tym roku, do tej pory nie różnił się w porów- naniu do roku ubiegłego. Sprzedają się podłoża, nasiona, tkaniny, nawozy i urządzenia nawadniające, te ostatnie za- pewne ze względu na panującą już któryś rok suszę. Jeżeli priorytety konsumpcyjne Polaków ulegną zmianie, wów- czas dostosujemy ofertę do oczekiwań naszych klientów. W obecnej sytuacji, przyjaznym i bezpiecznym miejscem, w jakim mogą przebywać, są ich tarasy i ogrody, które poza pracą i satysfakcją, dają również równowagę psychiczną i pomagają przetrwać ten trudny dla wszystkich czas. Mirosław Łakomiec – Prezes Zarządu PSCO, właściciel ACM Agrocentrum w Kielcach i Miechowie: Początkowo nastąpiło totalne załamanie sprzedaży, ale ostatnie tygodnie pokazują bardzo duże jej przyspieszenie. Nasza firma oprócz centrów ogrodniczych posiada również dwa sklepy internetowe: https://agrosklep.pl/ http://www.topszklarnie . pl/, sprzedajemy też przez Allegro: https://allegro.pl/uzytkownik/ acm-agro, dzięki czemu łatwiej nambyło przejść krytyczny okres. Sprzedaż online znacząco wzrosła, wielu Polaków zdecydowało się na taką formę zakupów. Widzę bardzo duże zainteresowanie roślinami owocowymi. Rekordowo sprzedają się, nawet w ilościach dwa razy większych niż w poprzednich sezonach, sadzonki truskawek, poziomek, po- rzeczek, malin, agrestów i borówek. Bardzo popularne są szklarnie ogrodowe, które importujemy z Danii i Wielkiej Brytanii. W związku z trwającą od kilku miesięcy suszą, znacząco wzrosła nam również sprzedaż beczek na wodę deszczową. Bacznie obserwujemy rynek ogrodniczy, na którym zachodzą duże zmiany. Przez kilka tygodni pandemii powstało wiele no- wych sklepów internetowych i zalążków centrów ogrodniczych przy szkółkach. W momencie ogłoszenia obostrzeń, gdy wszyst- ko stanęło, handel wstrzymał zamówienia i sprzedaż, przerażeni ogrodnicy zostali ze swoimi uprawami bez możliwości zbytu. Po pierwszymszokuwielu szkółkarzy i producentów roślin rozpoczę- ło sprzedaż detaliczną i półhurtową, otwierając sklepy interne- towe lub punkty detaliczne. Ciekawe, czy to się utrzyma w kolej- nych sezonach? Czy są to zmiany czasowe, czy trwałe? Sławomir Łucki – właściciel Podkrakowskiego Centrum Ogrodniczego Łuccy: W momencie ogłoszenia stanu epidemicznego byliśmy przera- żeni. Baliśmy się o przyszłość i możliwość dalszego prowadzenia sprzedaży w naszym centrum oraz o reakcję klientów na zaist- niałą sytuację. Złożyliśmy duże zamówienia przedsezonowe, a większość to- waru zdążyła już przyjechać do naszego sklepu. Ze względu na ugruntowaną wiarygodność naszej firmy u naszych dostaw- ców, nie mamy w zwyczaju odwoływania dostaw zamówione- go towaru bez względu na okoliczności. Aby ratować sprzedaż oczywistą reakcją było więc poinformo- wanie naszych klientów o możliwości składania zamówień przez telefon oraz drogą mailową. Zamawiany towar był do- starczany klientomnaszymtransportem lub też odbierany przez nich sprzed firmy bez kontaktu z nami (oczywiście po uprzed- nim uregulowaniu należności przelewem). Nasz sklep interne- towy https://www.luccy.pl/belldeco-dekoracje/ prowadzi za- sadniczo sprzedaż art. dekoracyjnych oraz donic ceramicznych i nie był przygotowany do sprzedaży roślin i art. ogrodniczych. Z biegiem czasu i wprowadzaniem kolejnych zaostrzeń ku na- szemu zdziwieniu klienci zaczęli szturmować nasze centrum ze zdwojoną siłą. Pracujemy 7 dni w tygodniu, więc zamknięcie marketów budowlanych w weekendy dodatkowo wpłynęło na przyrost liczby klientów. Aktualnie mocno ograniczyliśmy przyj- mowanie zamówień przez telefon i mailem. Przyjęcie zamó- wienia, korespondencja zwrotna z klientem, kontrola płatności, kompletowanie zamówień i wreszcie dostawa do klienta zbyt mocno angażowały nas czasowo. Za priorytetową uznaliśmy obsługę klienta, który jednak zdecydował się do nas przyjechać. Najbardziej odczuwalne restrykcje to te najbardziej absurdalne, tzn. przelicznik liczby klientów w sklepie uzależniony od liczby kas oraz godziny dla seniora wyznaczone pomiędzy 10-12. Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy a

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz