LIDER BIZNESU 3/2020

„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” RPR 3729 redaktor naczelna: Klaudyna Bogurska-Matys klaudyna.bogurska@grupamtp.pl Stale współpracują: Karolina Filipiak, Justyna Mazur-Łabuz Ewa Więcek-Janka, Tomasz Szostak Tomek Ciesielski, Agnieszka Pelczar-Kałuzińska Reklama: Aleksandra Konopa Tel.: +48 539 777 549 e-mail: aleksandra.konopa@grupamtp.pl Liliana Biegoń Tel.: 691 021 911 liliana.biegon@grupamtp.pl Korekta: Ilona Burczyk Wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań Kolportaż: prenumerata redakcyjna Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibąwPoznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przet- warzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail: HYPERLINK “mailto: iod@mtp.pl” iod@mtp.pl (Ins- pektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Ad- ministratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przet- warzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypad- kowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Tomek Ciesielski, Wojciech Wardecki, UNSPLASH, Pixabay, AdobeStock, pitwal, archiwum PPNT i Expansio oraz UMWW Szanowni Państwo, „W życiu pewna jest tylko śmierć i podat- ki” - pół żartem, pół serio mówiło wielu z Państwa, kiedy dzwoniłam i pytałam o sy- tuację i o to, jak się Państwo odnajdujecie w nowej rzeczywistości. Pandemia korona- wirusa, której wszyscy staliśmy się ofiarami na początku 2020 roku, zmienia na naszych oczach świat, który znamy od wielu lat. Nikt z nas na początku naszej społecznej kwa- rantanny nie wiedział, czego możemy się spodziewać. Byliśmy zarówno zaskoczeni, jak i oszczędni w wypowie- dziach, ocenach, a tym bardziej w prognozach. Spotkałam się z komentarzami, że na ocenianie sytuacji przyjdzie jeszcze czas, ponieważ porównując to do efektu motyla, możemy się spodziewać, że z konsekwencjami możemy się mierzyć za rok, a nawet później. Tymczasem okazuje się, że wielu z Państwa po kil- ku pierwszych tygodniach dzwonicie do mnie i rozmowa wygląda zupełnie inaczej. Okazuje się, że Polacy zamknięci w domach, miesz- kaniach, postawili na zieleń. Niektórzy opowiadali o klientach, którzy z nadmiaru czasu postanowili zrobić prawdziwą rewolucję wokół domu, na balkonach, tarasach. W takiej sytuacji wielu przedsiębiorców szuka szansy na sprzedaż swoich towarów także w Internecie. Sytuacja związana z pandemią koronawirusa spowodowała, że firmy zaczęły otwierać sklepy inter- netowe. W czasie domowej izolacji i zamkniętych galerii handlowych, kanał online jest dla wielu jedyną szansą na sprzedaż. Zapraszam do przeczytania bardzo interesującegowywiadu zMariuszemBalcerkiem z firmy Zento, który opowiada o tym, jak złożonym procesem jest stworzenie sklepu internetowego i jak powinien on wyglądać. Oczywiście, że sprzedaż internetowa jest ważna. Telekonferencje i rozmowy telefoniczne potrzebne. Sami Państwo jednak przyzna- cie, że bezpośredni kontakt z klientami jest najlepszy i najważniejszy. Dlatego nie mogę się już doczekać, kiedy będziemy mogli się spo- tkać, porozmawiać i zobaczyć. Dlatego pozwalam sobie na optymi- styczny okrzyk – „Do zobaczenia wkrótce!”. Klaudyna Bogurska-Matys redaktor naczelna Facebook/Liderbiznesu oraz Instagram/liderbiznesu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz