LIDER BIZNESU 3/2020

43 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy M.B.: Stworzenie sklepu internetowego jest bardzo złożonym procesem. Czas trwania takiego procesu w dużej mierze uzależniony jest od interakcji zachodzących pomiędzy zamawiającym a dostawcą. Jeżeli kontakt pomiędzy tymi stronami jest płynny, sklep może być gotowy już w kilka-kilkanaście dni. W obecnym czasie na rynku sklepów e-commerce mamy dostępnych wiele podmiotów, począwszy od dużych agencji interaktywnych kończąc na freelancerach znających się na tworzeniu stron www czy sklepów internetowych. Wybierać możemy pomiędzy gotowymi szablonami sklepów, które mogą być w pewnym stopniu dostosowane do naszych potrzeb, sklepami opartymi o rozwiązanie open source lub takie, których kodu nie można modyfikować zgodnie z naszym zapotrzebowaniem, gotowymi platformami e-commerce oferującymi całościową obsługę czy też zdecydujemy się na usługi wielu podmiotów, które świadczą swoje usługi w różnym zakresie (jedna firma wykonuje grafikę, inna dostarcza serwery itp.). Każde z powyższych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Każda decyzja, nawet w tym specyficznym czasie, powinna być poprzedzona analizą, co tak naprawdę ma nam ten sklep umożliwić. Jakie mamy uzyskać korzyści z jego posiadania. Powinniśmy to zrobić, aby już np. za miesiąc czy dwa nie okazało się, że sprzedaż owszem pojawiła się, ale np. nie możemy zintegrować naszego sklepu z systemem księgowym/magazynowym/ fiskalnym/ itp., przez co tak naprawdę zrobiliśmy sobie dodatkowy problem i mamy tylko i wyłącznie podwójną pracę. Tak więc patrząc szeroko należy wybrać takie rozwiązanie, które będzie bazowało na rozwiązaniu open source (większe możliwości rozwoju kodu) z szeroką możliwością integracji zewnętrznych, najlepiej z pełną obsługą zarówno od strony technicznej, jak i wdrożeniowej i udostępniającą support nawet po uruchomieniu sklepu. Jakie błędy najczęściej popełniają firmy przy wyborze szablonu? M.B.: Korzystanie z gotowych szablonów jest jedną z opcji wdrożenia sklepu internetowego, jednakże bardzo szybko może się okazać, że to, co tak ładnie wyglądało na początku w prezentacji, jest bardziej skomplikowane we wdrożeniu, a nasze umiejętności niestety nie są wystarczające. Taka sytuacja zmusi nas do skorzystania z usług zewnętrznych firm programistycznych (agencji czy freelancerów), którzy podejmą się odpowiednich przeróbek. Takie prace jednak mogą okazać się bardzo kosztowne i czasochłonne, gdyż każdorazowo należy zapoznać się z zastanym oprogramowaniem i przeanalizować jego działanie. A te, które działają na „własną rękę”? M.B.: Działanie na własną rękę może spowodować, że koszt wdrożenia nowego sklepu internetowego będzie naprawdę niski, gdyż zazwyczaj nie liczymy kosztów swojej pracy. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet w tym rozwiązaniu będziemy potrzebowali wsparcia podmiotów zewnętrznych świadczących czy to usługi związane z rejestracją domeny internetowej (adresu sklepu), utrzymaniem odpowiedniej infrastruktury serwerowej (usługi hostingu-serwery), zabezpieczeniem i aktualizacjami serwisu (w tym certyfikaty SSL), komunikacją posprzedażowa z klientami (SMS/mail) na usługach marketingowych kończąc (pozycjonowanie, socialmedia, kampanie marketingowe itp.). Wśród najczęstszych błędów popełnianych przez właścicieli sklepów chcących stworzyć e-commerce jest nadmierny pośpiech w wyborze oferty, brak analizy dostępnych zasobów i faktu, co tak naprawdę ma nam umożliwić ten nowy kanał sprzedaży, skorzystanie z atrakcyjnej na pierwszy rzut oka oferty cenowej bez analizy ewentualnych kosztów dodatkowych. Nigdy nie należy również tworzyć dodatkowego kanału dystrybucji swoich produktów, nie integrując go z już istniejącymi rozwiązaniami (transportowymi, fiskalnymi, magazynowymi). Często spotykam się z informacją, iż „mój sklep ma wyglądać i działać jak sklep lidera na rynku Świat idzie do przodu i żyjąc w ogromnym pędzie, coraz mniej czasu mamy na wyjścia na „tradycyjne” zakupy i wybieramy te, które możemy zrealizować z wykorzystaniem swojego smartfona czy laptopa

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz