LIDER BIZNESU 3/2020
44 na tapecie technologii. Jeżeli firma tworząca sklepy posiada rozbudowaną platformę, bazującą na bardzo popularnym rozwiązaniu e-commerce, to jest w stanie przedstawić rozwiązanie w zdecydowanie niższym koszcie stworzenia i dalszego utrzymania niż to ma miejsce w przypadku agencji. Takie platformy zdecydowanie szybciej są w stanie udostępnić wszelkie nowinki technologiczne, jak np. PWA, dzięki którym nasz serwis zawsze będzie korzystał z najnowszych rozwiązań, przez co dłużej będzie aktualny (technologicznie). Przy całym procesie wdrożenia sklepu nie należy zapominać również o tym, jak ten sklep będzie rozwijany już po jego uruchomieniu, jak będzie promowany, w jaki sposób będziemy dużo satysfakcji naszym klientom z dokonywanych w nim zakupów. Satysfakcja z zakupów może przekształcić się za pośrednictwem marketingu szeptanego w kolejne zamówienia. Pamiętajmy również, że dźwignią handlu jest marketing, w tym przypadku e-marketing, z którego różnorodności form możemy korzystać. Technologia, na którą postawimy, będzie nam towarzyszyła w całym procesie obsługi klienta, więc postawmy na taką, która jest dla nas przyjazna, zrozumiała, nowoczesna i dostarczy nam dużo korzyści. Taka technologia, która jest rozwijana przez tysiące ludzi i której prawidłowe działanie i wydajność potwierdzają kolejne tysiące użytkowników sklepu. (tutaj zazwyczaj pada nazwa już istniejącego sklepu internetowego)”. Należy pamiętać, że wygląd to nie wszystko, jest on ważny, ale równie ważne powinno dla nas być to, na czym później będziemy pracować, czyli silnik sklepu (backend). Można owszem stworzyć sklep podobny do naszej konkurencji, ale nie sprawiając, że czymś będziemy się wyróżniać, będziemy stanowić swojego rodzaju tło dla lidera. Przed stworzeniem sklepu musimy przeanalizować nasze silne strony (ofertę, jak i sposób organizacji), które należy wyeksponować i powielać, a także musimy zwrócić uwagę w czym może nie do końca sobie radzimy i gdzie będziemy potrzebowali wsparcia i pomocy. Jakie są koszty związane z postawieniem od podstaw sklepu internetowego? M.B.: Niewątpliwie czynnikiem, który musi być brany pod uwagę przy wyborze odpowiedniego oprogramowania czy też oferty twórców sklepów internetowych, są jego koszty. Koszty te dzielimy na te, które związane są ze stworzeniem, ale nie zapominajmy również o tych, które pozostaną z nami jak już sklep uruchomimy (obsługa administracyjna, serwery, upgrade oprogramowania itp.). Koszty stworzenia sklepu internetowego są wprost proporcjonalne do wykorzystywanej w tym procesie obsługiwali naszych klientów posprzedażowo i jak będziemy ich zachęcali do zakupu. Tutaj na pomoc mogą przyjść nam zarówno wbudowane mechanizmy ułatwiające pozycjonowanie serwisu, jak i działania zewnętrznych podmiotów. Do komunikacji klient-sklep wykorzystywane są zarówno kanały SMS czy email, jak i ostatnio zyskujące na popularności komunikaty push. Tak jak wspomniałem na początku, stworzenie sklepu internetowego należy traktować jako proces, składający się z wielu elementów, których przejście jest niezbędne i kluczowe w osiągnięciu celu, jakim jest uruchomienie dobrego serwisu e-commerce. W proces ten niezbędne jest zaangażowanie obu stron – zarówno podmiotu tworzącego, jak i zamawiającego. W efekcie przejścia tego procesu chcemy przecież stworzyć sklep, który nie dość, że zapewni nam źródło przychodów, to również da Katarzyna Boras-Ćwik, szkółka RosaĆwik W trudnej sytuacji w jakiej przyszło nam się znaleźć, w dobie obostrzeń i utrudnień również w zakre- sie sprzedaży roślin, sklepy internetowe są doskonałą alternatywą. Nie da się ukryć, że jest ona jednak dużym wyzwaniem dla dostawców, a jej organizacja wiąże się z ogromnym nakładem kosztów i pracy. Zapewnienie właściwej informacji, kosztowne platformy e-commers, usługi informatyczne, pozycjono- wanie stron, obsługa klienta, ciągły wzrost cen opakowań zabezpieczających żywy towar, obostrzenia spedycji, które często nie chcą obsługiwać tego typu przesyłek to wszystko jest skomplikowaną i absor- bującą inwestycją. Zamknięci w domach, bez bliższych perspektyw podróży i pozbawieni również wielu innych radości zaczynamy może bardziej doceniać to, co mamy. Szczególnie wła- ściciele ogrodów, działek lub choćby tarasów czy balkonów starają się jak najbardziej dopieszczać te przestrzenie, by w nich móc cie- szyć się naturą. Jest to pewne zaskoczenie, ponieważ kryzys eko- nomiczny powoduje, że raczej ograniczamy się do zakupu podsta- wowych produktów. Okazuje się, że wśród nich są również rośliny, i mimo ograniczeń, centra ogrodnicze przeżywają istny szturm. Stworzenie sklepu internetowego należy traktować jako proces, składający się z wielu elementów, których przejście jest niezbędne i kluczowe w osiągnięciu celu, jakim jest uruchomienie dobrego serwisu e-commerce
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz