LIDER BIZNESU 3/2020
60 T ło siedmiomiliardowej populacji ludzi na świecie daje obraz obecnej, zróżnicowanej sytuacji demograficznej globu. Przedstawiciele narodów żyją w 193 krajach członkowskich ONZ porozumiewając się około 6 ty - siącami języków. Kulturowa różnorodność, dysproporcje między naro - dami, położenie geopolityczne, paradygmaty wychowania i kształcenia w różnych strefach geograficznych mają kluczowe znaczenie dla obecnych i przy - szłych procesów podejmowania decyzji w działalności gospodarczej i zarządczej przedsiębiorstw, państw i regionów. TEKST: dr hab. inż. Ewa Więcek-Janka, ZDJĘCIA: unsplash.com , pitwal Nie wszystkie przedsiębiorstwa borykają się z problemami róż- norodności, np. różnice zacierają się w przedsiębiorstwach o kul- turze korporacyjnej, w której wprowadza się standardy i procedu- ry jednakowo przestrzegane i kontrolowane niezależnie od kraju prowadzenia działalności. Inaczej sprawa wygląda w przedsię- biorstwach rodzinnych, których liczebność światową szacuje się, za Family Business Institute (FBI), na 66%. To samo źródło określa wpływ przedsiębiorstw rodzinnych na kształtowanie się global- nego PKB na 70-90% (dane Family Business Institute). W tych fir- mach działalność opiera się na tradycji, często wielopokoleniowej, a wyznacznikami celów i strategii są wartości rodzinne. Jeżeli spojrzy się na wartości biznesowe przez pryzmat kultu- ry regionów i narodów, intuicyjnie można wyczuć różnice między biznesami rodzinnymi z odległych regionów świata, które bywają niewielkie a czasa- mi tak duże, że bez poznania paradygmatów kultu- rowych pozostają poza sferą rozumienia. Postępująca globalizacja wymaga zastanowie- nia się nad znaczeniem różnic międzykulturowych w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw rodzinnych. Poznanie ich może stać się podstawą porozumienia wśród różniących się narodów w dą- żeniu do współpracy ponadnarodowej. Pojęcie kultury podlega wielu próbom jedno- W jakim kontekście kulturowym odnajdują się nasze rodzime firmy rodzinne? sukces w biznesie zaczyna się u podstaw
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz