LIDER BIZNESU 3/2020

62 mają swój początek w grupie. Kolektywizm jest popularny w Afryce, Azji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Ameryce Środkowej i Południowej, częściowo Północnej (Meksyk) a także w części Australii i Oceanii. Dzieci są wychowywane w szacunku dla starszych w rodzinie i od nich czerpią war- tości. Różnice w podejściu zawarto w tabeli 2. Kultury indy- widualizmu wychowują liderów - jednostki radzące sobie z problemami, szanujące prywatność i przestrzeń osobi- stą. Natomiast kraje z kulturą kolektywną wpajają swym obywatelom, że istnieje bardzo silna zależność pomię- dzy jednostkami, przez co należy tworzyć grupy, a relacje międzyludzkie należy szanować i rozwijać. Hierarchiczne wychowanie uczy dystansu, szacunku oraz bycia podrzęd- nym i uzależnionym od jednostek nadrzędnych. Wiąże się to często z pozycją zajmowaną w danej grupie społecznej, Bibliografia: Boski, P., Kulturowe ramy zachowań społecznych , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010 Hall, E., Hall, M., Understanding Cultural Differences . Yarmouth ME: Intercultural Press, 1990 Hofstede, G., Hofstede, G.J., Kultury i organizacje . Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2007 Jeżak, J., Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju . Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014 Lewandowska A. (red), Raport: Kody Wartości – diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce , Poznań 2013 Reynolds, S., Valentine, D., Komunikacja międzykulturowa , Wydawnictwo ABE-IPS, Warszawa 2009 Rozkwitalska, M., Bariery w zarządzaniu międzykulturowym: Perspektywa filii zagranicznych , Wydawnictwo Wolters Kulwer, Warszawa 2010 Więcek-Janka, E., Zmiany i konflikty w organizacji , Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006 Więcek-Janka, E., Konflikt międzykulturowy jako forma zaburzonej komunikacji, „Marketing i Rynek” 2011 Więcek-Janka, E., Contreras Loera, M.R., Kijewska, J., Tirado, G., Family and business in family enterprises in countries of low and high-context cultures – research conducted using grey system theory , Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej Organizacja i Zarządzanie, Poznań 2016, nr 71 (in press) KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA PODSUMOWANIE POLSKA MEKSYK Indywidualizm Kolektywizm Nastawienie na osiągnięcia Nastawienie na relacje Konkurencyjność Współpraca Bezpośredniość Niebezpośredniość Surowe podejście do czasu Łagodne podejście do czasu Ważna jest treść Ważny jest kontekst Logika linearna Logika nielinearna Płaskie kultury Hierarchiczne struktury Wiara w siłę słów Wiara w siłę milczenia Rozwiązywanie spraw na drodze sporów sądowych Rozwiązywanie spraw na drodze mediacji Źródło: Opracowanie na podstawie: Reynolds, S., Valentine, D., Komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo ABE-IPS, Warszawa 2009 Tab. 2. Podsumowanie ogólnej klasyfikacji oraz percepcji kulturowej w Polsce i Meksyku np. przedsiębiorstwie, rodzinie, grupie rówieśniczej. Może warto się zastanowić nad tym, co jest dla nas waż- ne w naszych rodzinach i firmach rodzinnych, i który kon- tekst kulturowy jest dla nas bardziej przyjazny. Z którego kontekstu czerpać należy wzorce i wartości. Wpływ wartości i rodzinności na działania przedsię- biorstw rodzinnych zarówno w Polsce i Meksyku jakie zrealizowałam w 2016 roku pokazują, że zarówno w przed- siębiorstwach polskich, jak i meksykańskich brak jest istot- nych różnic w występowaniu aspektów biznesowej odpo- wiedzialności rodziny, tj. procesach decyzyjnych, relacjach międzyludzkich i władzy. Mimo, że Polska jako taka zalicza- na jest do kultury niskiego kontekstu, to przedsiębiorstwa rodzinne funkcjonują najczęściej zgodnie z kontekstem wysokim. sukces w biznesie zaczyna się u podstaw

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz